• سه‌شنبه / ۴ مرداد ۱۴۰۱ / ۰۹:۱۴
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1401050402740
  • خبرنگار : 50180

آب رفتن سهم گفت‌وگو از سبد زمانی خانواده‌ها

آب رفتن سهم گفت‌وگو از سبد زمانی خانواده‌ها

ایسنا/کرمانشاه دیگر گذشت آن روزگاری که اعضای خانواده دور کرسی جمع می‌شدند و گل می‌گفتند و گل می‌شنیدند. حالا تلفن همراه و گشت و گذار در فضای مجازی جای خیلی از دور همی ها را گرفته و اعضای خانواده را از هم دور کرده است.

خیلی از ما تجربه‌اش را داریم که در جمع‌های فامیلی، دوستانه و خانوادگی آدم‌ها دور هم جمع می‌شوند و با اینکه کنار هم حضور دارند، اما کاری به‌کار یکدیگر ندارند و دائما توجهشان به گوشی و یا تبلت شان است و بیشتر از آنکه با اعضای همان جمع ارتباط چشمی و کلامی داشته باشند، سعی می‌کنند با افرادی بیرون از آن فضا ارتباط بگیرند و اگر همانجا یک پیام در فضای مجازی برایشان ارسال کنی، شاید زودتر جوابت را بدهند. 

دکتر بهرام نوابی‌فر جامعه شناس به مناسبت هفته خانواده در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه رشد روزافزون استفاده از تلفن همراه و سایر ابزارهای ارتباط جمعی گسستگی را بین اعضای خانواده ایجاد کرده، گفت: نمی توان گفت تلفن همراه و سایر ابزارهای ارتباطی خوب نیست و نباید از آنها استفاده کرد، اما استفاده بد از این وسایل می‌تواند آسیب زا باشد.

وی با بیان اینکه استفاده افراطی از تلفن همراه، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی با وجود استفاده های مفیدی که دارد، باعث دوری اعضای خانواده از یکدیگر شده، گفت: این روزها اعضای خانواده با وجود نزدیکی فیزیکی و زیر یک سقف بودن، گاه فاصله عاطفی زیادی را از یکدیگر دارند.

این جامعه شناس کرمانشاهی  با بیان اینکه استفاده بیش از حد از تلفن همراه سهم گفت و گوی زوجین با یکدیگر و فرزندان را خیلی کم کرده، ادامه داد: اعضای خانواده احتیاج دارند با یکدیگر در مورد مسائل روزمره گفت و گو داشته باشند، این در حالیست که استفاده بیش از حد از شبکه‌های مجازی سبب شده هریک از اعضای خانواده در عالمی دیگر سرگردان و رها شوند. 

نوابی فر افزود: این روزها دیگر کمتر خانواده‌هایی هستند که اعضای آن دور هم بنشینند و درباره موضوعات مختلف خانوادگی با هم گفت و گو کنند و نظرات همدیگر را در باره موضوعات مختلف جویا شوند.

وی با بیان اینکه گفت وگو لازمه ایجاد فضای گرم درخانواده‌ها است، گفت: گفت و گو فرصتی است تا افراد علایق، صمیمیت و کدورت های خود را ابراز و فاصله بین یکدیگر را کاهش دهند.

 وی با بیان اینکه اعضای خانواده باید گفت وگوی رودرور با یکدیگر داشته باشند، گفت: پدر و مادرها باید الگوی مناسبی در گفت و گو باشند و با فرزندان خود درباره مسائل مختلف صحبت و مشورت کنند.

نوابی فر با بیان اینکه استفاده نادرست از امکانات فضای مجازی باعث از بین رفتن بسیاری از حریم‌ها در در فضای خانواده شده، گفت: این موضوع در مواردی منجر به بروز اختلافات تا سرحد طلاق و جدایی نیز شده است.

وی با بیان اینکه فاصله گرفتن فرزندان و والدین می تواند زمینه ساز رفتارهای پرخطر در فرزندان باشد، تاکید کرد: حضور بیش از حد در فضای مجازی سبب می‌شود نوجوانان، منزوی شده و دچار پرخاشگری شوند و دیگر پدر و مادر را به عنوان دوست و رفیق خود قبول نداشته باشند.

وی در ادامه با بیان اینکه در جامعه ما هنوز استفاده از موبایل و اینترنت و نحوه استفاده از شبکه‌های اجتماعی به خوبی آموزش داده نشده، گفت: در این زمینه نیاز به آموزش در جامعه شدیدا احساس می‌شود.

نوابی فر در ادامه مدیریت زمان استفاده از وسایل ارتباطی الکترونیکی از طریق آموزش فرهنگ صحیح استفاده از امکانات جدید به فرزندان و ایجاد تفاهم درخصوص زمان استفاده از این ابزارها در خانواده و اختصاص دادن زمانی برای گفت و گوهای دورهمی درباره مسائل مختلف در ساعات مشخصی از روز را به عنوان راهکارهایی برای افزایش گفت و گو به خانواده ها پیشنهاد کرد.

استفاده از فرصت گفت و گوی صمیمانه در زمان غذا خوردن و دورهمی سر سفره، توجه و اهمیت دادن به احساسات طرف مقابل و ایجاد شوق و امید به برقراری ارتباط در اعضای خانواده، فرزندان و سایر اعضای خانواده را طرف مشورت قرار دادن و از آنها در موضوعات مهم نظر و راهکار خواستن از دیگر راهکارهایی است که نوابی فر از آنها برای افزایش گفت و گو بین خانواده ها یاد کرد.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha