• چهارشنبه / ۵ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۲:۰۱
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1401050503873
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

خراسان جنوبی؛ در جایگاه سوم جشنواره ملی سمپاد

خراسان جنوبی؛ در جایگاه سوم جشنواره ملی سمپاد

ایسنا/خراسان جنوبی دانش آموزان خراسان جنوبی با کسب هفت رتبه برتر در جایگاه سوم جشنواره ملی سمپاد قرار گرفتند.

الهام یاوری، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان وزارت آموزش و پرورش سه شنبه شب ۴ مرداد در آیین اختتامیه اولین جشنواره هنری سمپاد که به میزبانی خراسان جنوبی درتالار ابن هثیم شهر مشهدمقدس،برگزارشد، اظهار کرد: هنرمند واقعی کسی است که با هنرش زمینه ساز پویایی، بصیرت افزایی و نشاط جامعه شده و انسانیت را به همگان هدیه کند.

وی با بیان اینکه هنرمند، فرصت تحقیق، پژوهش و بررسی زیبای ارزش‌ها، حقایق و واقعیت‌های ناب انسانی و اسلامی را برای آحاد جامعه فراهم می‌کند، افزود: خداوند متعال در وجود هریک از انسان‌ها هنر و مهارتی را به عاریه نهاده  و مهم ترین رسالت معلمان به ویژه دبیران مدارس استعدادهای درخشان، شناسایی، کشف، هدایت و شکوفاسازی این هنرها و مهارت‌ها است.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه استان‌های البرز با ۱۵ رتبه، خراسان رضوی، با ۸ رتبه و استان‌های خراسان جنوبی و یزد مشترکاً با ۷ رتبه صاحب بیشترین رتبه در اولین جشنوراه هنری سمپاد شدند، اظهار کرد: در این جشنوراه ۳۳ نفر، شایسته تقدیر، ۳۱ نفر سطح خوب و ۱۹ نفر نیز برگزیده شناخته شدند.

یاوری ادامه داد: اولین جشنواره هنری مدارس استعدادهای درخشان در راستای اجرای سند تحول بنیادین، مبنی بر ایجاد تنوع در فرصت‌های تربیتی، برای پاسخگویی به نیازهای دانش آموزان و «ایجاد سازوکار برای تقویت انسجام اجتماعی، وحدت ملّی و هویت افتخارآمیز اسلامی-ایرانی در دانش آموزان و معلمان» به میزبانی خراسان جنوبی برگزار شد.

وی، شناسایی استعدادهای هنری دانش‌آموزان و ارتقای توانمندی آنان، تقویت ساحت تعلیم و تربیت زیباشناسی و هنری در دانش آموزان،تقویت خودباوری و اعتماد به نفس در دانش آموزان،توجه به میراث فرهنگی و هنری و بازیابی هویت و فرهنگ ایرانی- اسلامی را از مهم ترین اهداف این جشنواره برشمرد.

محمدرضا راشد محصل، استاد دانشگاه مشهد نیز گفت: هنرمند باید هویت‌ساز و هویت آفرین بوده و به سرزمین خود هویت ببخشد؛ معنویت و شناخت در سایه دانستن هنرمندانه و زیباشناسانه عالم هستی و محیط پیرامون انسان محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه پدران علمی خراسان جنوبی  هنرمندانی هستند که به سرزمین خود هویت بخشیدند، خاطرنشان کرد: در مقابل این گروه افرادی نیز هستند که از سرزمین خود هویت می‌گیرند.

این استاد دانشگاه در خراسان رضوی، تمدن سازی، اسطوره پروری و زیبایی شناسی را سه ویژگی مهم هنر اصیل دانست و تصریح کرد: یکی از جلوه‌های هنر اصیل تصویر سازی خاوران نامه عارف و شاعر معروف خراسان جنوبی بوده که توسط فرهاد نقاش شیرزای، پایه گذار مکتب شیرزای، انجام شده است.

سیدعلیرضا موسوی نژاد، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی نیز گفت: زیبایی، جلوه‌ای فطری در نهاد بشر است؛ از این رو تصاویر اسلامی قرآنی، وجود انسان را به سوی خود می‌کشاند و خیال آدمی، اندیشه، فکر و شعور او را وادار به حرکت می‌کند.

وی با بیان اینکه هنر، تجلی زیبای احساسات و تصریح کننده عواطف والای انسانی است که در قالب‌های متنوع ظهور و بروز می‌کند، تصریح کرد: درک زیبایی موهبتی الهی و پایگاهی ذهنی است که به عینیت می‌انجامد و هنر بدون آن کالبدی بی روح و خالی از جاذبه است.

وی، هنر اسلامی را  نتیجه گسترش اسلام و تاسیس تمدن بزرگ اسلامی دانست و اظهار کرد:  زیبایی شناسی هنر اسلامی از یک طرف محصول تفحص علما و فلاسفه اسلامی در آیات و احادیث و از سوی دیگر نتیجه نوعی درک شهودی و عمل هنرمندانی است که مغروق در فضای ایمان و اندیشه اسلامی می‌زیستند.

نماینده وزیر آموزش و پرورش در خراسان جنوبی اظهار کرد: مفهوم زیبایی در فرایند تعلیم و تربیت و  فرهنگ اسلامی متناظر مفهوم وجود و مراتب وجود و خالق وجود تبیین می شود و تمامی قرآن نیز، مستقیم و غیرمستقیم بحث وجودشناسی و سیر انسان در مراتب وجود است.

دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان اینکه اوج هنر اسلامی را می‌توان در معماری اسلامی یافت، بیان کرد: همه مباحث حسن شناسی و زیبایی شناسی در گونه‌های متنوع هنری را با الهام از هنر معماری  اسلامی هنرمندان مسلمان می توان به عینه مشاهده کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی، یادگیری زیبایی شناسانه را محصول  پیوند  اندیشه و احساس دانست و تصریح کرد: ضرورت دارد معلمان، در فرایند یاد دهی و یادگیری، به شیوه‌های گوناگون، در متعلمین خود، حس زیبایی شناسی را پرورش دهند.

موسوی نژاد یادآور شد: اولین جشنوراه هنری سمپاد با همین هدف و تحت عنوان «امور آموزشی، پرورشی و پژوهشی سمپاد با محوریت ساحت‌های شش‌گانه سند تحول بنیادین»، در چهار رشته هنری سمپادک، عکاسی و نقالی، با شرکت بیش از ۹ هزار دانش‌آموز دختر و پسر دوره اول و دوم متوسطه مدارس استعدادهای درخشان برگزار شد؛که ازاین میان ۸۳ نفر به عنوان برگزیدگان برتر کشور معرفی شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha