• پنجشنبه / ۶ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۰:۰۰
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1401050504156
  • خبرنگار : 50534

درباره کارخانه استحصال طلای زرشوران چه می‌دانید؟

درباره کارخانه استحصال طلای زرشوران چه می‌دانید؟

ایسنا/زنجان مهمترین برنامه توسعه‌ای مجتمع استحصال طلای زرشوران احداث فاز ۲ کارخانه جهت استحصال طلا به میزان حدود ۲.۵ تا ۳ تن در سال است.

به گزارش ایسنا، این کارخانه استحصال در ۳۵ کیلومتری شهرستان تکاب و ۱۵ کیلومتری مجموعه اداره میراث فرهنگی و گردشگری تخت سلیمان واقع گشته و در آبان سال ۱۳۹۳ به صورت رسمی افتتاح شد؛ هدف از ساخت کارخانه اسنحصال طلا در فاز نخست، تولید سالیانه ۳۰۶۰ کیلوگرم طلا و ۱۲۷۸ کیلوگرم نقره بوده است. اما با توجه به ضعف‌های موجود در طراحی و نبود تطابق تکنولوژی مورد استفاده در فرآورده‌های ماده معدنی (علی‌الخصوص دپارتمان اکسیداسیون) بان وع کانسنگ معدن طلای زرشوران که از نوع مقاوم به فرآوری (Refractory gold ore) است، امکان دستیابی به این مقادیر میسر نیست.    

از زمان افتتاح کارخانه (آبان‌ماه ۱۳۹۳) تا پایان اسفند سال گذشته، ۱۹۰۰ هزار تن ماده معدنی با عیار متوسط ۳.۳ گرم برتن وارد خط تولید کارخانه شده و در مجموع ۴.۸۵ تن طلای خالص، ۲۴ عیار و ۳۷۴ کیلوگرم نقره تولید شده است.

درباره کارخانه استحصال طلای زرشوران زنجان چه می‌دانید؟

در حال حاضر پروانه  بهره‌برداری این مجموعه به نام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) پس از ارزیابی مجدد واحد کارخانه توسط سازمان صمت استان آذربایجان غربی، شمش طلا به ظرفیت سالانه ۱۱۱۴ کیلوگرم و شمش نقره به ظرفیت سالانه ۵۱۱ کیلوگرم صادر شده است.  

از سال ۱۳۷۵ تا ابتدای سال ۱۳۹۶ در مجموع بیش از ۷ هزار متر حفاری اکتشافی در ۳۲۵ حلقه گمانه اکتشافی در معدن طلای زرشوران صورت گرفته و انجام ۴۰ هزار متر حفاری اکتشافی جدید در ۱۷۶ حلقه گمانه در دست اقدام است. براساس داده‌های عملیات ذخیره شناسایی شده در معدن طلای زرشوران، این معدن دارای ذخیره‌سازی زمین‌شناسی در ۵ میلیون تن، ذخیرہ قابل طراحی ۴۶.۳ میلیون تن و ذخیرہ قابل استخراج ۴۲.۷ میلیون تن است. 

درباره کارخانه استحصال طلای زرشوران زنجان چه می‌دانید؟

با توجه به اهمیت فعالیت این معدن، بازدید علمی با حضور اساتید مطرح و فعال در حوزه‌های صنعت از دانشگاه زنجان و علم و صنعت تهران برگزار شد. 

در این بازدید مدیر تولید کارخانه از مهم‌ترین برنامه توسعه‌ای مجتمع احداث فاز ۲ کارخانه جهت استحصال طلا به میزان حدود ۲.۵ تا ۳ تن در سال خبر داد و اظهار کرد: مقدمات طرح، امکان‌سنجی و انجام مطالعات مفهومی آن به اتمام رسیده و در مرحله انجام مناقصه عمومی و شناسایی پیمانکار قرار دارد. با راه‌اندازی فاز توسعه، مجتمع توانایی تولید افزون بر شش تن طلا در سال را خواهد داشت.  

همچنین در این تور علمی از قسمت‌های مختلف کار خانه از جمله ساختمان واحد خردایش و نمایی از سرند لرزان زیر سنگ‌شکن ثانویه بازدید بازدید به عمل آمد.

درباره کارخانه استحصال طلای زرشوران زنجان چه می‌دانید؟

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha