• چهارشنبه / ۵ مرداد ۱۴۰۱ / ۲۰:۲۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401050504388
  • خبرنگار : 50549

مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی:

مهم‌ترین ویژگی حرفه‌ای استاد رکنی نقدپذیری ایشان است

مهم‌ترین ویژگی حرفه‌ای استاد رکنی نقدپذیری ایشان است

ایسنا/خراسان رضوی مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: در نگاه استاد محمد مهدی رکنی، استاد و پیشکسوت دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، نقد هدیه است، حتی اگر از جانب کسی باشد که ادب نقد کردن را رعایت نکند. دکتر رکنی قبل از اینکه نقدپذیر باشد، خود منتقد کارهای خویش است.

احد فرامرز قراملکی امروز، پنج مرداد ماه، در مراسم نکوداشت دکتر محمد مهدی رکنی یزدی، استاد و پیشکسوت دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، که در مرکز مفاخر دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، بیان کرد: به دلیل کاری که اخیرا بر گردن من نهاده شده  مروری بر ادبیات زیارت داشتم و افسوس خوردم که ادبیات زیارت در بخش انگلیسی‌زبان به ویژه در متونی که فیلسوفان دین به آن پرداخته‌اند با آنچه ما به زبان فارسی نگاشته و نوشته‌ایم، تفاوت کیفی زیادی دارد.

مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی ادامه داد: وقتی کتاب شوق دیدار استاد رکنی را مطالعه کردم، متوجه شدم استاد رکنی آغازگر یک جریان جدید زیارت‌پژوهی است. آنچه که استاد در این کتاب آورده یک کار فاخر، پژوهشی و نوگرایانه است.  

وی خاطرنشان کرد: از خود این سوال را پرسدیم که چرا باید نکوداشت گرفت؟ دکتر رکنی چه نیازی به این نکوداشت‌ها دارد؟ پاسخ روشن بود که نکوداشت این استاد در واقع نکوداشت فضیلت و اسوه است. به عنوان دانش‌آموز حوزه اخلاق حرفه‌ای به ویژه اخلاق آموزش و پژوهش به این فکر کردم که اگر بخواهیم ترسیمی از اخلاق حرفه‌ای آموزش و پژوهش داشته باشیم، کتابی گرانمایه و متنی طلایی در اختیار داریم.   

قراملکی عنوان کرد: وجود شریف استاد به ما می‌گوید کار اخلاقی از کار حرفه‌ای جدا نیست و کسانی که در کار خود حرفه‌گرا نیستند، از اخلاق فاصله دارند چراکه اولین بایسته اخلاقی در هر حرفه حرفه‌ای بودن است. استاد رکنی یک مطلع نیست بلکه یک فرزانه است؛ مرز است بین آنکه مطلع علوم است با آنکه اندیشمند و تولیدکننده علم است.

وی اظهار کرد: استاد رکنی توانسته ۲ فضیلت فرزانگی و فروتنی را با هم گرد آورد. مهمترین ویژگی حرفه‌ای استاد رکنی نقدپذیری ایشان است. انسان فروتن در ابتدا در برابر منتقدانش فروتن است. این شخصیت در کمال فروتنی نقد را هدیه می‌انگارد و بهترین یاران را کسانی می‌داند که عیب کار را به او بگویند.

مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به خصلت خودانتقادی دکتر رکنی خاطرنشان کرد: خودانتقادی و نقد بر خویشتن موضوعی ارزشمند است.

قراملکی ادامه داد: این ظرفیت و وسعت روحی بالایی می‌خواهد که ما بتوانیم ناقد سخت‌گیر خود باشیم. این یک فضیلت مهم در اخلاق آموزش و پژوهش است. کسانی که در حرفه پژوهش ستاره شدند و درخشیدند و سالیان سال ماندند، منتقد خود بودند و گوش شنوا برای نقد داشتند.

وی در خصوص سومین ویژگی برای کسانی که اخلاق حرفه‌ای آموزش و پژوهش دارند، گفت: یکی از مهم‌ترین موارد اخلاق حرفه‌ای آموزش و پژوهش عشق داشتن به حرفه‌ای است که در آن مشغول هستیم. عشق راستین به حرفه چند علامت دارد که یک علامت آن اصل جانشین‌پروری است. در این راستا رنج دیدن و دلسوزی برای جانشین‌پروری لازم است.

مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی بیان کرد: دومین علامت برخورداری از اخلاق حرفه‌ای آموزش و پژوهش درستکاری حرفه‌ای است. رعایت این مقوله در آموزش و پژوهش یکی از سخت‌ترین امور است. کسی که درستکاری علمی دارد، رنج‌ها می‌برد و سخن‌هایی دارد که جز با چاه نمی‌تواند در میان بگذارد و این درستکاری او در رهاورد علمی‌اش مشخص می‌شود.

قراملکی یکی دیگر از ویژگی‌های عشق در حرفه را منصفانه بودن در داوری حرفه‌ای برشمرد و اظهار کرد: در داوری علمی دشواری‌ها در پیش است. منابع زیادی از کتاب‌ها، مقاله‌ها، پایان‌نامه‌ها، پژوهش‌ها، تحقیقات و...  وجود دارد که باید بازخوانی شود اما متاسفانه مطلبی برای داوری منصفانه نداشته و نداریم. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های اخلاق حرفه‌ای استاد رکنی منصفانه بودن وی در داوری حرفه‌ای است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha