• پنجشنبه / ۶ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۵:۳۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401050604863
  • خبرنگار : 50378

رئیس اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگی مرکز اسناد آستان قدس رضوی مطرح کرد

مرمت بیش از ۲۲هزار اقلام فرهنگی نفیس در آستان قدس

مرمت بیش از ۲۲هزار اقلام فرهنگی نفیس در آستان قدس
عکس تزئینی است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: طی ۴ ماه گذشته از آغاز سال تاکنون بیش از ۲۲ هزار و ۵۰۰ مورد انواع اقلام فرهنگی قدیمی نفیس در این اداره توسط مرمتکاران و صحافان پاکسازی و مرمت شده است.

سیدعلی طباطبایی حفاظت از میراث فرهنگی را یکی از دغدغه‌های آستان قدس رضوی برشمرد و اظهار کرد: در راستای تحقق این مهم با مرمت، آسیب‌زدایی و سایر اقدامات حفاظتی نسبت به احیاء هویت مکتوب ایران اقدام کرده است.

وی تصریح کرد: زائران و شیفتگان حضرت امام رضا(ع) طی سال‌های متمادی، ارادت خود را در قالب‌های مختلف از جمله نذر و اهدای آثار فرهنگی و تاریخی ارزشمند ابراز کرده‌اند که اقدامات حفاظت، مرمت، بررسی و تثبیت، به طور مستمر بر روی این آثار انجام می‌گیرد.

طباطبایی به یکی از اقدامات مرمتی طی این مدت اشاره کرد و گفت: بیش از ۷۸۵۲ برگ سند، نسخه و جلد نسخ خطی مرمت و بازسازی شده است.

وی با بیان اینکه اقدامات حفاظتی و مرمتی شامل صحافی و جلدسازی، مرمت، آفت‌زدایی، گردگیری و پاک‌سازی، استحکام‌بخشی، بررسی و تثبیت و مانند آن است، افزود: از مهم‌ترین موارد مرمتی طی این مدت، مرمت ۲۳۰سند طوماری، آفت‌زدایی ۳۳۳۱ سند و کتاب و اسیدزدایی ۹۱۲سند بوده که از اهمیت زیادی برخوردار بوده است.

رئیس اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی آثار خطی مرمت شده و در حال مرمت را مربوط به قرن‌های ۶-۷-۸- ۵ ه.ق عنوان کرد و گفت: این آثار دارای آسیب‌های متعدد و کمبودهای فراوان است که نیاز به دقت و ظرافت زیاد دارد و مرمت‌کاران تلاش داشته‌اند به بهترین شکل ممکن بتوانند این آثار ارزشمند را مرمت و حفاظت کنند.

وی به صحافی و طلاکوبی منابع چاپی از جمله کتاب، مجله،روزنامه، مرمت قالی نفیس دوره صفویه، مرمت کتیبه فولادی مطلا مربوط به ضریح مرصع و پایش محیطی موزه و مخازن نسخ خطی به عنوان برخی از اقدامات این مرکز طی مدت ۴ ماه گذشته اشاره کرد و مرمت و آماده سازی نسخ خطی نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه و همکاری برای آماده‌سازی ویترین‌ها و قاب عکس‌ها برای ایجاد تالار جدید موزه نهج البلاغه را از دیگر اقدامات این مرکز برشمرد.

بر اساس گزارش گنجینه رضوی، طباطبایی ادامه داد: اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگی آستان قدس رضوی، تخصصی‌ترین اداره مرمت در شرق کشور است که در حال حاضر حفاظت و مرمت اشیای تاریخی و هنری موجود در مخازن سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از کتب و اسناد خطی گرفته تا آثار فلزی، چوبی، سفالی، فرش و منسوجات، نقاشی و... به دست کارشناسان و مرمت‌کاران متخصص این اداره انجام می‌گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha