• شنبه / ۸ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۴:۴۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401050806144
  • خبرنگار : 50555

اختصاص ۲۰ درصد از ظرفیت استخرهای ذخیره آب کشاورزی سبزوار برای پرورش ماهی

اختصاص ۲۰ درصد از ظرفیت استخرهای ذخیره آب کشاورزی سبزوار برای پرورش ماهی
عکس تزئینی است

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی سبزوار گفت: در حال حاضر از ۶۰۰ استخر ذخیره آب کشاورزی در سبزوار ۱۲۰ استخر آن معادل ۲۰ درصد از ظرفیت استخرهای موجود در این شهرستان صرف پرورش ماهیان گرم‌آبی و سردآبی می‌شود که این موضوع به رشد صنعت پرورش ماهی در سبزوار کمک شایانی کرده است.

علی اصغر امانیان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص صنعت پرورش ماهی در شهرستان سبزوار اظهار کرد: با توجه به اینکه سبزوار در یک منطقه کویری واقع شده، با وجود فقدان رودخانه‌های دائمی و عدم دسترسی به آب‌های جاری باز هم می‌توان گفت در حوزه صنعت پرورش ماهی از قدمت دیرینه‌ای برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: سالانه پنج میلیون قطعه بچه ماهی در استخرهای دومنظوره سبزوار رهاسازی می‌شود که متوسط واحد تولیدی آن بین ۲۷۰۰ تا ۳۰۰۰ است؛ لذا چهار نوع ماهی قزل‌آلا، کپور، خاویار و تیلاپیا در سبزوار پرورش داده می‌شود که ۹۰ درصد از ماهی‌های تولیدشده شهرستان از نوع قزل‌آلا و ۱۰ درصد ماهی کپور است.

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار اظهار کرد: خراسان رضوی به عنوان پنجمین استان تولید کننده تیلاپیا با اخذ مجوز، در اردیبهشت سال جاری به رها سازی ۹۳ هزار تیلاپیا در شهرستان سبزوار پرداخته است و در پاییز، تولید این نوع ماهی به ۵۰ تن خواهد رسید.

وی ادامه داد: طی یک سال گذشته تولید ماهی اوزون برون در کشور کاهش یافته و این نوع ماهی به صورت آزمایشی توسط اداره کل شیلات وزارت خانه به شهرستان سبزوار فرستاده شد و اکنون با بهترین کیفیت در حال رشد است.

صادرات خاویار از دل کویر

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار تصریح کرد: در حال حاضر چهار مزرعه فعال پرورش خاویار با نژاد سیبری و فیل ماهی و یک مزرعه تولید گوشت در سبزوار ثبت شده است. طی سال گذشته برای اولین بار علاوه بر ۲۰ تن گوشت، ۴۵ کیلوگرم خاویار تولید که گوشت آن به روسیه صادر شد اما در سال جاری ۱۱۰ ماهی  معادل ۲۵۰ کیلوگرم خاویار آماده استحصال که ۵۰ تن گوشت خاویار به آلمان صادر شد.

امانیان درباره برنامه‌های آینده سبزوار در زمینه تولید خاویار اظهار کرد: با توجه به گستردگی صنعت نوپای خاویار و سرمایه گذاری‌های فزاینده این بخش در سبزوار برای فعالیت‌های پرورش خاویار سه مزرعه دیگر به عنوان «طرح پرورش ملی خاویار در آب‌های شور» در دستور کار قرار گرفته و اسفند ۱۴۰۱ با ظرفیت ۱۵۰۰ کیلوگرم خاویار و ۶۰ تن گوشت خاویار به بهره‌برداری خواهد رسید و سال ۱۴۰۲ ظرفیت ما به ۱۲۰ تن گوشت و ۳۰۰۰ کیلوگرم خاویار خواهد رسید؛ البته اکنون به دلیل نبود زیر ساخت‌های مناسب و عدم همکاری مازندارنی‌ها امکان استحصال در سبزوار وجود ندارد و با پیگیری‌های انجام شده به دنبال آن هستیم تا استحصال آن هم در سبزوار انجام شود.

وی افزود: سرانه مصرف سبزوار حدود بین هفت تا ۹ کیلوگرم است و بیشترین مصرف ماهی قزل‌آلا و کپور این شهرستان در کشور به ویژه مازندران و گلستان است که به عنوان ماهی مازندران در این استان به فروش می‌رسد و نامی از ماهی سبزوار در این استان به میان نیامده است.

امانیان با اشاره به نارضایتی کشاورزان از استفاده دومنظوره از چاه‌های کشاورزی در جهت پرورش ماهی افزود: پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی علاوه بر ایجاد اشتغال و افزایش درآمد با غنی‌سازی آب کشاورزی سبب بهبود کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی می‌شود.

محدودیت‌های صنعت پرورش ماهی

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار در خصوص مهمترین موانع پیش‌روی صنعت پرورش ماهی در سبزوار تصریح کرد: تنها عامل محدودکننده در زمینه فعالیت‌های پرورش دهنده، نصب کنتورهای حجمی است. اینکه کنتورهای حجمی بر اساس ساعت پروانه‌ کارشان فعالیت می‌کنند و عملا در زمستان امکان توسعه آن نیست و در این فصل اکثرا چاه‌های کشاورزی خاموش است که سبب شده تولید ما در سبزوار ثابت باقی بماند.

وی در  ادامه خاطرنشان کرد: اگر منابع آبی هماهنگی‌های لازم را با اداره امور آب در جهت کنترل لیتراژ خود انجام دهد، قطعا ما می‌توانیم در طول سال بدون هیچ محدودیتی به فعالیت‌های پرورش ماهی بپردازیم؛ لذا پیش‌بینی ما این است که با توجه به فرهنگ‌سازی موفق در زمینه مصرف آب در شهرستان تا ۴۰۰۰ تن تولید داشته باشیم.

امانیان ضمن ابراز امیدواری در جریان سفر هیات دولت به خراسان رضوی و صدور اعتبارات لازم در زمینه صنعت پرورش ماهی در شهرستان سبزوار تصریح کرد:  مقرر شد سه حلقه تولید، تکثیر و صادرات در این شهرستان راه‌اندازی شود.

امانیان از جذب سرمایه‌گذار طی فراخوانی که در مرداد ماه امسال اعلام خواهد شد، خبر داد و افزود: به اطلاع همشهریان خودمان در سطح شهر و استان می‌رسانیم که بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاری در سبزوار آماده است؛ به ویژه اینکه خوراک اولیه در سبزوار موجود است.

وی ضمن تاکید بر امکان‌پذیری فعالیت‌های پرورش ماهی شهرستان سبزوار در درازمدت تصریح کرد: صنعت پرورش ماهی وابسته به منابع آبی است تا زمانی که امکان بهره‌برداری از منابع آبی وجود داشته باشد، زمینه برای پرورش ماهی فراهم است؛ لذا عمق چاه‌های کشاورزی ۱۲۰ تا ۳۰۰ متر است پس در کنار آن به پرورش ماهی می‌پردازیم.

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار گفت: آب مایع حیات و عاملی مهم برای کشاورزی است؛ پس باید در صرفه‌جویی آن کوشا باشیم، ما در سبزوار با یک اقلیم خشک و گرم تنها امیدمان به منابع آبی است که از عمق چاه بیرون می‌آید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha