• یکشنبه / ۹ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۰:۲۸
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1401050906654
  • خبرنگار : 50046

آغاز پایش یوزپلنگ ایرانی با نصب دوربین تله ای در پناهگاه حیات وحش میاندشت

آغاز پایش یوزپلنگ ایرانی با نصب دوربین تله ای در پناهگاه حیات وحش میاندشت

ایسنا/خراسان شمالی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی از آغاز پایش یوزپلنگ ایرانی با نصب دوربین تله ای در پناهگاه حیات وحش میاندشت خبر داد.

رضا شکاریان در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: با هدف پایش و حفظ و حراست از گونه نادر یوزپلنگ ایرانی و بررسی وضعیت گوشتخواران و علفخواران پناهگاه حیات وحش میاندشت و پارک ملی ضامن آهو تعداد ۱۵ دستگاه دوربین تله ای توسط انجمن یوزپلنگ ایرانی و اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در نقاط مختلف میاندشت نصب شد.

وی افزود: این دوربین ها تا آبان ماه سال جاری فعال خواهند بود و در پایان نتیجه پایش اطلاع رسانی خواهد شد.

شکاریان ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون مشاهده متعددی از یوزپلنگ آسیایی در حاشیه شمالی و شرقی پناهگاه حیات وحش میاندشت گزارش شده است و امید می رود امسال تصاویر این گونه توسط دوربین ها ثبت شود.

وی با اشاره به اینکه خراسان شمالی جزء مناطق زادآور پوزپلنگ در کشور است، ادامه داد: خوشبختانه این گونه حیوانی توسط جامعه محلی و همچنین محیط بان ها مشاهده شده اند.

این مقام مسئول تصریح کرد: یوزپلنگ آسیایی برای خراسان شمالی یک مزیت محسوب می شود به همین دلیل تلاش می شود تا با اقداماتی همچون خرید سامانه های عرفی، حفاظت از کریدور تردد یوزپلنگ زمینه زیست و مراقبت از این گونه حیوانی را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم، زیست گاه یوزپلنگ آسیایی در خراسان شمالی است، توضیح داد: مساحت این منطقه ۸۰ هزار هکتار است که در آن گونه هایی همچون آهو که طعمه یوزپلنگ است از جمعیت خوبی برخوردار است.

پناهگاه حیات وحش میاندشت و پارک ملی ضامن آهو یکی از بهترین زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی در ایران و قاره آسیاست که با وجود منطقه دشتی و تپه ماهورها و وجود طعمه فراوان محلی امن و مناسب برای زیست این گونه ارزشمند است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha