• دوشنبه / ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ / ۰۸:۰۲
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1401051007457
  • خبرنگار : 50295

رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه عنوان کرد

بهزیستی؛ مهم‌ترین سازمان در حمایت از اطفال و نوجوانان

بهزیستی؛ مهم‌ترین سازمان در حمایت از اطفال و نوجوانان

ایسنا/زنجان رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه گفت: قانون حمایت از اطفال و نوجوانان ظرفیت بالایی دارد که جنبه حمایتی آن نیز بسیار پررنگ بوده و این قانون جدیدترین قانونی به شمار می‌رود که در مورد کودکان نوشته شده‌ است.

حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی هادی شامگاه دیروز (۹ مردادماه) در کارگاه آموزش حقوق اطفال، کودکان و نوجوانان ویژه مدیران و کارکنان بهزیستی استان زنجان در تشریح اهمیت و ضرورت شناخت وضعیت‌های مخاطره‌آمیز، اظهار کرد: قانون حمایت از اطفال و نوجوانان در سال ۱۳۹۹ به تصویب رسید و لازم‌الاجرا شد که این قانون نقطه عطفی در تاریخ حقوق کودکان ایران به شمار می‌رود.

وی افزود: قانون حمایت از اطفال و نوجوانان ظرفیت بالایی دارد که وجه حمایتی آن نیز بسیار پررنگ بوده و این قانون جدیدترین قانونی است که در مورد کودکان نوشته شده‌ و دستگاه‌های مختلف اعم از وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها را درگیر کرده تا با هم برای بهبود وضعیت کودکان اقدام کنند.

این مسئول با بیان اینکه در قانون حمایت از اطفال و نوجوانان ۵۱ ماده وجود دارد که ماده ۳ مرکز ثقل قانون حمایت از اطفال و نوجوانان است، تصریح کرد: مهم‌ترین ماده قانون حمایت از اطفال و نوجوانان ماده ۳ است که وضعیت مخاطره‌آمیز را تعریف کرده و مصادیق وضعیت مخاطره‌آمیز را نیز بیان می‌کند.

هادی با بیان اینکه در قانون ۱۴ مصداق در ۱۴ بند به عنوان وضعیت‌های مخاطره‌آمیز ذکر شده که برای این وضعیت مخاطره‌آمیز دو راه‌حل بیان می‌شود که یکی از آن‌ها بحث مداخلات و یکی بحث حمایت‌ها است، ادامه داد: قانون مهمی در سال ۱۳۹۹ تصویب شد که مهم‌ترین ماده آن ماده ۳ است که بیانگر وضعیت‌های مخاطره‌آمیز بوده و در کنار این وضعیت، مهم‌ترین موضوعی که با آن مواجه هستیم، وجود نهاد یا سازمانی به نام سازمان بهزیستی و ادارات متناطر در استان‌ها است.

رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه با بیان اینکه به جرأت می‌توان گفت که اگر قانون حمایت از اطفال و نوجوانان و نیز آیین‌نامه‌ها و قوانین مختلف مربوط به اطفال و نوجوانان را در نظر بگیریم، در صورت حذف نام سازمان بهزیستی عملاً قانونی برای اجرا وجود ندارد، عنوان کرد: بهزیستی، مهم‌ترین سازمانی است که در حمایت از اطفال و نوجوانان نقش ایفا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در ماده ۶ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان، سه تکلیف برای بهزیستی مشخص شده و این سازمان تنها نهادی است که قانون‌گذار همه نهادها و وزارتخانه‌ها را مکلف کرده تا با آن همکاری کنند، زیرا سازمان بهزیستی و نهادهای استانی آن متولی اصلی وضعیت کودکان در شرایط مخاطره‌آمیز هستند که این یک جایگاه ویژه‌ است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha