• دوشنبه / ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۲:۵۳
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1401051007846
  • خبرنگار : 50123

انتقال خون چهارمحال و بختیاری؛ نیازمند یک دستگاه اتوبوس خونگیری

انتقال خون چهارمحال و بختیاری؛ نیازمند یک دستگاه اتوبوس خونگیری

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مدیرکل انتقال خون چهارمحال و بختیاری گفت: باتوجه به شرایط کرونا و مشغله بالای افراد، انتقال خون استان به یک دستگاه اتوبوس خونگیری احتیاج دارد  که لازم است خیرین در این زمینه کمک کنند تا این امر در استان محقق شود.

حسین هاشمی ۱۰ مردادماه در نشست خبری با اصحاب رسانه چهارمحال و بختیاری با اشاره به نقش بی‌نظیر رسانه‌ها در آگاه‌سازی جامعه، اظهار کرد: بی‌شک رسانه‌ها در بحران‌ها مخصوصا در ایام کرونا گره‌گشا بوده و هستند.
مدیرکل انتقال خون چهارمحال و بختیاری با اشاره به هفته انتقال خون، افزود: سازمان انتقال خون از سال ۵۳ با هدف سامان‌بخشی به وضع آشفته خون‌رسانی در کشور، تهیه و تامین خون و فرآورده خونی میان مردم، تهیه و تامین فرآورده خونی سالم، کافی و رایگان به منظور رفع نیازهای بیماران نیازمند بنا نهاده شد، البته این سازمان در استان از سال ۶۸ فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد.
به گفته وی، جمع‌آوری خون و فرآورده خونی به منظور آماده‌سازی خون برای نجات جان بیماران، ایجاد پایگاه‌های ثابت و سیار، تامین خون برای مراکز درمانی از جمله وظایف این سازمان است.

هاشمی بیان کرد: امروزه باتوجه به پیشرفت علم و تکنولوژی خدمات پیشرفته‌ای در بحث انتقال خون به صورت تخصصی و علمی انجام می‌شود، به این معنا که خدمات انتقال خون کاملا متحول شده است.

هاشمی ادامه داد: در حال حاضر شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، فارسان و بن دارای پایگاه انتقال خون هستند، از طرفی شهرستان لردگان با توجه به جمعیت بالا نیازمند مرکز انتقال خون بوده که زمینی برای این کار درنظر گرفته شده و به کمک مجمع خیرین استان ساختمان‌سازی این مرکز آغاز شده  که امید است تا پایان سال به سرانجام برسد.

وی توضیح داد: شهرستان‌هایی که پایگاه انتقال خون در آن‌ها وجود ندارد تیم‌های سیار به آن مناطق اعزام و خونگیری از افراد انجام می‌شود، البته برای تمامی شهرستان‌های استان مراکز انتقال خون نیاز است.

مدیرکل انتقال خون چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: باتوجه به شرایط کرونا و مشغله بالای افراد، انتقال خون استان به یک دستگاه اتوبوس خونگیری احتیاج دارد  که لازم است خیرین در این زمینه کمک کنند تا این امر در استان محقق شود.

مدیرکل انتقال خون چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه تنها پشتوانه این سازمان اهداکنندگان هستند، تصریح کرد: خوشبختانه چهارمحال و بختیاری در بحث خون و فرآورده خونی خودکفاست، به طوری‌که ۹۹.۵ درصد از خون و فرآورده خونی در استان تهیه و ۱۰۰ درصد پاسخگوی نیاز مراکز درمانی و بیمارستانی است و هیچ‌گونه فرآورده خونی از شبکه ملی خون یا استان مجاور دریافت نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه شاخص انتقال خون در کشور ۲۷ به ۱۰۰۰ نفر و در چهارمحال و بختیاری ۲۲ به ۱۰۰۰ نفر است، بیان کرد: انتظار می‌رود مراکز درمانی در مصرف خون نهایت دقت را داشته باشند تا از این سرمایه ملی به نحو احسن استفاده شود، از طرفی خون تنها ماده حیاتی برای انسان و به عنوان بافت زنده محسوب می‌شود در صورتی‌که به صورت علمی برای بیماران استفاده نشود عوارض بسیاری ممکن است برای بیمار به همراه داشته باشد.

هاشمی با تاکید بر اینکه انتقال خون نوعی پیوند عضو به شمار می‌رود، گفت: تمامی خون و فرآورده خونی تامینی از شاخص ارتقای کیفیت برخوردارند، یعنی ایران جزو پنج کشور برتر جهان و اولین کشور منطقه به لحاظ کیفیت خون و فرآورده خونی است.

مدیرکل انتقال خون چهارمحال و بختیاری در ادامه با بیان اینکه ۲۸۰ بیمار تالاسمی در استان وجود دارد، یادآور شد: از این تعداد ۲۰۳ نفر از بیماران تالاسمی به دلیل ازدواج‌های فامیلی مربوط به لردگان است که این بیماران خون کمتر از پنج یا ۶ روز را مصرف می‌کنند، از طرفی هر بیمار تالاسمی حداقل ماهانه یک تا دو مرتبه خون دریافت می‌کنند که از رضایت نسبی برخوردارند.

وی با اشاره به اینکه اهداکنندگان مستمر خون سن ۴۰ تا ۵۰ سال دارند، اضافه کرد: جامعه اهداکنندگان استان در حال پیر شدن هستند که لازم است جوانان به جمع اهداکنندگان خون بپیوندند، در حقیقت می‌توان گفت از ۲۵ هزار نفر اهداکننده خون در استان، حدود ۶۰ درصد کسبه و مشاغل آزاد، حدود ۳۰ درصد کارمندان و افراد تحصیل کرده و حدود ۱۰ درصد جوانان و بانوان هستند که استقبال بانوان در اهدای خون بسیار کم است.

هاشمی با بیان اینکه حدود ۸۲ درصد اهداکنندگان خون در استان اهداکنندگان مستمر و باسابقه‌اند، ادامه داد: در چهار ماه سال جاری ۱۰ هزار و ۲۳۰ نفر به مراکز انتقال خون استان مراجعه کرده که ۸۱۹۰ نفر موفق به اهدای خون شده‌اند، یعنی ۹۶.۲ درصد آقایان و ۳.۷ درصد بانوان بوده‌اند که تعداد مراجعه‌کنندگان و اهداکنندگان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹ تا ۱۰ درصد افزایش یافته است.

مدیرکل انتقال خون چهارمحال و بختیاری در پایان با اشاره به اعتبار مصوب ۳۰ میلیارد تومانی در سفر ریاست جمهوری به استان برای انتقال خون، خاطرنشان کرد: از این مبلغ ۲۰ میلیارد تومان برای مرکز جامع خونگیری در مرکز استان، چهار میلیارد تومان برای ساختمان نیمه‌کاره انتقال خون در بروجن و ۶ میلیارد تومان برای مرکز انتقال خون لردگان اختصاص یافته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha