• سه‌شنبه / ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۳:۴۲
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1401051108819
  • خبرنگار : 50469

سرپرست معاونت امور جنگل‌های سازمان منابع طبیعی:

میزان تخریب در منابع طبیعی از کارهای انجام شده در کشور بیشتر است

میزان تخریب در منابع طبیعی از کارهای انجام شده در کشور بیشتر است

ایسنا/ایلام سرپرست معاونت امور جنگل‌های سازمان منابع طبیعی کشور با بیان اینکه کم‌توجهی به منابع طبیعی در سراسر دنیا مشهود است، گفت: میزان تخریب، از کارهای انجام گرفته در منابع طبیعی کشور بیشتر است.

دکتر «نقی شعبانیان»، در  مراسم معارفه سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری استان و تقدیر از خدمات دکتر احمدی، مدیرکل سابق ، اظهار کرد: امروز در استان ایلام شاهد یک حجم وسیعی از کیفیت و کمیت هستیم و  از نظر کمیت کسی نمی‌تواند منکر کارهای انجام شده، باشد. از نظر کیفیت هم کارهایی با پشتوانه علمی و تاثیرگذار انجام گرفته است، امروز هم به خوبی ثابت شده کارهای گذشته پشتوانه علمی داشته و این نتیجه مثبت ناشی از نگاه هوشمندانه مدیر سابق است.


سرپرست معاونت امور جنگل سازمان منابع طبیعی کشور گفت: یکی از ویژگی‌های مدیر سابق پر انرژی بودن است، مجموعه کارهایی که انجام گرفته ناشی از کار یک استان است و هنر دیگر وی این بود که به منابع طبیعی استان همچون یک خانواده انسجام بخشید. تمام افرادی که در کنار مدیر سابق فعالیت کرده‌اند، افراد توانمندی هستند و  در این استان قرار است مدیری را انتخاب کنیم که کارهای گذشته به خوبی پیش برود. دکتر پیرزادیان  فرزند این مرز و بوم هستند و سال‌ها تجربه مفید در این استان و سازمان داشته‌اند. نام نیک ایشان در سازمان برای بنده حائز اهمیت بود. امیدواریم با همدلی و کمک یکدیگر بتوانیم این مسیر را ادامه دهیم.


سرپرست معاونت امور جنگل سازمان منابع طبیعی کشور افزود: امروز شاهد معضلات زیادی در منابع طبیعی دنیا همانند آب شدن یخ‌های قطبی، کمبود آب، فرسایش خاک، سیل، ریزگرد و... هستیم که همه این‌ها نشانه کم‌توجهی به منابع طبیعی در سراسر دنیا است. در کشور هم شاهد این موضوع هستیم و مطمئنا ما هم کم کاری کرده‌ایم و  به آن میزان که باید بهره‌کشی نکرده‌ایم، به همین دلیل همیشه میزان تخریب، از کارهای انجام گرفته جلوتر است.


شعبانیان با اشاره به اینکه ما باید به منابع طبیعی به عنوان بستر حیات توجه داشته باشیم، گفت: باید به این بخش شعاری نگاه نکنیم. بزرگان دینی ما در خصوص حفظ منابع طبیعی صحبت‌های زیادی داشته‌اند و همچنین رهبر انقلاب هم منابع طبیعی را یک اصل می‌دانند.


سرپرست معاونت امور جنگل سازمان منابع طبیعی کشور تصریح کرد: در فرهنگ ما ایرانیان توجه به جنگل اهمیت زیادی دارد و از نظر قانونی هم مباحثی در این زمینه وضع شده است. برای حفظ منابع طبیعی سازمانی به همین نام تشکیل شده است، اما اعتقاد من این است که یک سازمان به تنهایی نمی‌تواند این حفاظت را انجام دهد و باید تمام نهادها و سازمان‌ها پای کار بیایند.
شعبانیان ادامه داد: در بحث حفظ منابع طبیعی استفاده از پشتوانه علمی در کشور و دنیا مطرح است. امروز دیگر فرصت سعی و خطا نداریم و باید هرکاری که انجام می‌دهیم پشتوانه علمی داشته باشد. امروز باید جنگل‌کاری به حدی انجام بگیرد که پاسخگوی نیاز امروز و فردا باشد.


وی افزود: یکی از مشکلات ما امروز موضوع ریزگردها است که ممکن است در آینده نیز تشدید شود. ما باید بدانیم از چه روشی استفاده می‌کنیم. بحث دیگر آتش سوزی است که در دنیا و کشور ما تحقیقات خوبی در این زمینه انجام گرفته است. ما باید از گونه‌هایی استفاده کنیم که در برابر آتش سوزی مقاوم باشد.


سرپرست معاونت امور جنگل سازمان منابع طبیعی کشور با اشاره به اینکه استفاده از توان مردم در حفظ منابع طبیعی یک اصل است، تصریح کرد: دنیا به این نتیجه رسیده که بدون مردم نمی‌توان منابع طبیعی را حفظ کرد و  امروزه یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی، میزان مشارکت مردم  در فعالیت‌های مربوط به منابع طبیعی است.

وی با بیان اینکه  ایلام یک شرایط ویژه اقلیمی دارد و مدیر منابع طبیعی استان انگار که مدیر ۳ اقلیم متفاوت است، تاکید کرد: فرصت‌هایی در این استان وجود دارد که یکی از آن‌ها افراد توانمند این اداره است و فرصت دیگر مردمی است که منابع طبیعی را درک می‌کنند و برای حفاظت از آن تلاش می‌کنند، این یک فرصت خوب برای مدیر جدید است. اگر ما به دنبال امنیت زیستی و غذایی هستیم باید منابع طبیعی را دریابیم.

«شهریار عباسی» ، معاون اقتصادی استاندار ایلام  نیز در این مراسم، اظهار کرد: در مدت کوتاهی که در خدمت عزیزان در این سمت هستم، قطعا یکی از مدیران شایسته دکتر احمدی مدیر سابق منابع طبیعی است. یکی از ویژگی‌های بارز ایشان تواضع و اخلاق‌مداری و در میدان بودن است.


وی گفت: دکتر احمدی یک مدیر آکادمیک بود و همیشه با دانشگاهیان ارتباط داشتند و  مبرا از بخشی‌نگری و به دنبال توسعه پایدار هستندکه امیدواریم مدیرکل جدید بتواند این راه را ادامه دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha