• سه‌شنبه / ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۳:۵۸
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1401051108846
  • خبرنگار : 50167

بازدید خبرنگاران از تصفیه‌خانه آب زنجان

بازدید خبرنگاران از تصفیه‌خانه آب زنجان

ایسنا/زنجان صبح امروز (۱۱ مردادماه) خبرنگاران استان از تصفیه‌خانه آب زنجان بازدید کردند.

مدیر روابط‌عمومی شرکت آب و فاضلاب استان در جریان بازدید خبرنگاران از تصفیه‌خانه آب زنجان، اظهار کرد: در سال ۱۳۸۱ تعداد ۱۸ حلقه چاه در منطقه شرق زنجان داشتیم که بیش از ۱۱۰۰ لیتر در ثانیه آب از آن برداشت می͏‌شد که اکنون این میزان به ۱۳۰۰ لیتر در ثانیه رسیده است.

مصطفی اکرمی با بیان اینکه وضعیت منابع تامین آب به صورت فرسایشی از حد انتظار خارج می‌شود، افزود: طبق آخرین آمار موجود، اکنون سد تهم حدود ۲۶ درصد آب دارد، در حالی که در مدت مشابه پارسال آب موجود در این سد ۴۳ درصد بوده است که نیازمند مراقبت ویژه از منابع تامین آب هستیم و بهترین راهکار موجود مدیریت مصرف است.

وی در رابطه با فرآیند تصفیه آب، تصریح کرد: اصول تصفیه در تصفیه‌خانه‌های آب بر اساس ته‌نشینی و فیلتراسیون بوده که برای انجام آن نیاز به ذرات با ابعاد بزرگ‌تر از حد نرمال آب هستیم و برای حذف آن یکسری افزودنی به آب اضافه می‌کنیم که این ذرات به یکدیگر بچسبد و توده‌های بزرگ‌تری تشکیل دهد تا ته‌نشینی راحت‌تر شود. اگر ته‌نشین نشد، به دلیل بزرگی ابعاد آن از فیلتر عبور نمی‌کند، سپس آب وارد زلال‌سازها می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه آب از زمانی که وارد زلال‌سازها می‌شود تا خروج، سه ساعت زمان می‌برد و سپس فرآیند فیلتراسیون انجام می‌شود، ادامه داد: فاصله تصفیه‌خانه آب زنجان تا سد تهم ۱۵ کیلومتر فاصله دارد و زمانی که آب از سد تهم خارج می‌شود حدود ۲ کیلومتر به صورت روباز وارد بند شده، سپس خط لوله و حدود ۱۳ کیلومتر توسط خط ۸۰۰ کیلومتر فولادی، آب به تصفیه‌خانه آب زنجان وارد می‌شود.

بازدید خبرنگاران از تصفیه‌خانه آب زنجان

مدیر روابط‌عمومی شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با بیان اینکه در صورت وجود مشکل در آزمایشگاه، اگر دستور قطعی آب داده شود، آب از طریق شیر سوزنی برقی قطع شده و پروسه تصفیه متوقف شده و هیچ آبی تا تایید آزمایشگاه از تصفیه‌خانه خارج نخواهد شد، گفت: خوشبختانه طی چند سال اخیر هیچ مشکلی وجود نداشته و آب بسیار با کیفیت بوده و به مراتب آب شرب تصفیه‌خانه از آب‌های معدنی موجود در فروشگاه‌ها با کیفیت‌تر است.

اکرمی، میزان ورودی آب به تصفیه‌خانه آب زنجان را حدود ۸۰۰ لیتر در ثانیه که آب ۲۴۰ هزار نفر را تامین می‌کند، دانست و اظهار کرد: هر یک مترمکعب آب، ۵ میلیون تومان را به شهروندان یک میلیون تومان می‌دهیم، بنابراین از شهروندان درخواست می‌کنیم در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

وی با بیان اینکه در شهرهای گرماب و ماه‌نشان دستگاه‌های برداشت آب شیرین وجود دارد که شاید در آینده شهرهایی که آب آن کیفیت مناسبی ندارد، این دستگاه‌ها نصب شود، خاطرنشان کرد: تجهیزاتی که در بحث آب و فاضلاب نیاز داریم در داخل کشور وجود دارد و اگر مشکلی به وجود بیاید از داخل کشور تامین می‌شود.

مدیر مرکز پایش و نظارت بر کیفیت شرکت آب و فاضلاب استان زنجان نیز در ادامه این بازدید، در رابطه با آزمایشگاه فیزیک و شیمی آب و فاضلاب زنجان، اظهار کرد: در این آزمایشگاه کارهای مربوط به اندازه‌گیری پارامترهای شیمیایی شامل پارامترهای فیزیکی اعم از کدورت، دما و PH انجام می‌شود.

کبری اترک با بیان اینکه پارامترهای اندازه‌گیری آب طبق استاندارد ملی آب شرب است، خاطرنشان کرد: برخی از چاه‌ها با توجه به حساسیت موجود به صورت فصلی نمونه‌برداری می‌شود تا فلزات سنگین را سنجش کنیم، بنابراین آب شرب زنجان مطابق استاندارد ۱۰۵۳ است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha