• چهارشنبه / ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۳:۴۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401051209755
  • خبرنگار : 50355

واکسیناسیون دام‌های اهلی حاشیه پارک ملی تندوره درگز

واکسیناسیون دام‌های اهلی حاشیه پارک ملی تندوره درگز
عکس تزئینی است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس پارک ملی تندوره درگز از پوشش صد در صدی واکسیناسیون دام‌های اهلی حاشیه پارک ملی تندوره علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک خبر داد و گفت: با اقدامات کنترلی انجام شده در سال جاری، تاکنون موردی از ابتلا به بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک و یا مورد مشکوک به بیماری در پارک ملی تندوره گزارش نشده است.

مدثر تیموری در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی قابل انتشار است که سرعت انتشار آن هم بالا بوده و اکثرا نشخوارکنندگان کوچک مثل کل و بز و قوچ و میش را گرفتار می‌کند و معمولا دام‌های اهلی منشاء سرایت بیماری هستند.

تیموری تصریح کرد: با توجه به چالشی که سال گذشته داشتیم و بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک از طریق دام‌های اهلی حاشیه پارک به نشخوارکنندگان داخل پارک سرایت کرد و یکی از عوامل شیوع بیماری، خلاء واکسیناسیون دام‌های اهلی حاشیه پارک بود، بر همین اساس، سال جاری این مورد از همان ابتدا در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: بنا بر درخواست دامپزشکی شهرستان، لیست تمام روستاهای مربوطه در اختیار شبکه دامپزشکی قرار گرفت و با همکاری بسیار خوب دامپزشکی شهرستان، کلیه دام‌های اهلی حاشیه پارک ملی تندوره درگز ظرف حدود یک ماه، علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه شدند.

آخرین مورد ابتلا به بیماری مربوط به تابستان سال گذشته بوده است

وی اظهار کرد: خوشبختانه با اقدامات کنترلی از جمله تکمیل واکسیناسیون دام‌های اهلی حاشیه پارک و مسائل پوششی دیگر از جمله تمیز کردن و ضدعفونی کردن آبشخورها و سایر عوامل کنترل بیماری که در دستور کار محیط‌بانان منطقه قرار گرفته است، تاکنون موردی از ابتلا به بیماری و یا مشکوک به بیماری در پارک ملی تندوره گزارش نشده است.

وی ادامه داد: آخرین مورد بیماری مربوط به اواسط تابستان سال گذشته و در قسمت‌هایی از پارک ملی تندوره بود که منشاء بیماری نیز دام‌های اهلی حاشیه پارک بودند و با انجام اقدامات پیشگیرانه سریع، بیماری به موقع مهار و از سرایت آن به سایر قسمت‌های پارک جلوگیری شد.

رئیس پارک ملی تندوره درگز خاطرنشان کرد: علاوه بر پوشش صد در صدی واکسیناسیون، دام‌های اهلی حاشیه پارک ملی تندوره علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک، واکسیناسیون در خصوص سایر بیماری‌ها از جمله تب برفکی نیز از سوی دامپزشکی شهرستان آغاز شده و لیست مناطق مربوطه به دامپزشکی اعلام و واکسیناسیون به زودی تکمیل خواهد شد.

گفتنی است بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یا PPR یک بیماری ویروسی بسیار واگیر است که قابل سرایت از دام اهلی به حیوانات وحشی نیز هست و بیشتر در مکان‌هایی مشاهده می‌شود که دام اهلی در تماس با حیوانات وحشی است و یا از آبشخورهای مشترک استفاده می‌کنند؛ از جمله مهمترین علائم این بیماری تب، تنگی نفس، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، اسهال بدبو و سرفه است و دام مبتلا به بیماری به شدت لاغر شده و تلف می‌شود.

پارک ملی تندوره تنها پارک ملی استان خراسان رضوی است که ۳۵ هزار و ۵۴۰ هکتار وسعت دارد و در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی شهرستان درگز واقع شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha