• چهارشنبه / ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۳:۵۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401051209759
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

«کافه محرم» فضایی برای گپ‌وگفت جوانان در حاشیه خیابان

«کافه محرم» فضایی برای گپ‌وگفت جوانان در حاشیه خیابان

ایسنا/خراسان رضوی مسئول کافه محرم گفت: سعی کرده‌ایم در ایام محرم در حاشیه خیابان فضایی شبیه به کافی‌شاپ ایجاد کنیم که جوانان در کنار یکدیگر بنشینند و گفت‌وگو کنند.

سید علی حسینی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به ایده شکل‌گیری کافه محرم اظهار کرد: ایده شکل‌گیری و برگزاری کافه محرم از سال ۱۳۹۴ بود، هرچند پیش زمینه آن به سال ۱۳۸۸ برمی‌گردد؛ زمانی که در مسجد قبا مراسم عزاداری دهه اول محرم را برگزار می‌کردیم و مقابل مسجد ایستگاه صلواتی داشتیم. اما در سال ۱۳۹۴ همراه با فارغ التحصیلان دبیرستان امام رضا(ع) تصمیم گرفتیم که در کنار ایستگاه صلواتی فضایی برای گپ‌وگفت و دورهمی خودمانی ایجاد کنیم. بنابراین از سال ۱۳۹۴ این فضا ایجاد شد و در سال‌های بعد با افزایش نیروی انسانی و تدارک فضای مورد نظر، ایستگاه صلواتی را کنار گذاشتیم و تنها به برگزاری کافه محرم با محوریت گفت‌وگو پرداختیم.

وی افزود: تیم فکری ما هرسال از ۶ ماه قبل از محرم به ارزیابی و انتخاب موضوع اصلی گفت‌وگو می‌پردازد و موضوع اصلی گپ‌وگفت از میان دغدغه‌ها و مسئله‌های هم‌سن و سال‌های خودمان که شامل جوانان بین ۲۰‌ تا ۳۰ سال هستند انتخاب می‌شود. هر سال به موضوعات مختلفی می‌پردازیم و تا کنون گپ‌وگفت در کافه محرم را به موضوعاتی چون رواداری، هم زیستی مسالمت‌آمیز با وجود اختلاف عقیده، تفاوت انسان با ربات پرداخته‌ایم.

«کافه محرم» فضایی برای گپ‌وگفت جوانان در حاشیه خیابان

مسئول کافه محرم با بیان اینکه تلاش کرده‌ایم که فرامذهبی به موضوعات نگاه کنیم، عنوان کرد: سعی کرده‌ایم در حوزه‌های مختلفی اعم از خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، در رابطه با موضوعاتی که نسل ما درگیر آن هستند گفت‌وگو داشته باشیم. مهمان‌های کافه محرم نیز از میان کسانی انتخاب می‌شوند که در رابطه با موضوع انتخابی حرفی برای گفتن داشته باشند و پخته سخن بگویند که اساتید دانشگاه، حوزه علمیه، افراد نخبه و کسانی که تجربه زیسته در یک زمینه داشته باشند را در برمی‌گیرد.

حسینی ادامه داد: کافه محرم تاکنون میزبان مهمان‌های بسیاری از جمله میلاد دخانچی، رضا امیرخانی، بیژن عبدالکریمی، حسن دهباشی، دکتر نبی و استاد مهدی شجاعی بوده است.

وی در رابطه با اینکه گروه برگزاری کافه محرم چه میزان به اهداف خود از برگزاری نشست‌های گفت‌وگو محور در ایام محرم نزدیک شده‌اند، تصریح کرد: معیار سنجش رسیدن سخت است اما واکنش‌هایی که از اقشار مختلف جامعه، با عقیده‌های متفاوت دریافت کرده‌ایم مثبت بوده و توانسته‌ایم دغدغه‌ای برای مخاطب ایجاد کنیم و تا حدی به آنچه می‌خواستیم رسیده‌ایم. البته در این مسیر از سوی قشر مذهبی و غیر مذهبی سنگ‌اندازی‌های بسیاری انجام شد و با مشکلات فراوانی روبه رو بودیم اما خوشبختانه در حد توان خود توانستیم با توجه به شرایط و مشکلات پیش رو به دغدغه‌های جوانان بپردازیم و به فعالیت خود ادامه دهیم.

«کافه محرم» فضایی برای گپ‌وگفت جوانان در حاشیه خیابان

مسئول کافه محرم با تاکید بر نیاز جوانان و جامعه به فضای گفت‌وگو محور خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۴ که فعالیت خود را تحت عنوان کافه محرم آغاز کردیم، نخستین گروه مذهبی محسوب می‌شدیم که به این شیوه فضای گفت‌وگو را ایجاد کرده بود، اما در سال‌های بعد شاهد مشابه فعالیت خود بودیم که از لحاظ محتوایی فضای گفت‌وگو محوری را ایجاد کرده بودند و نام کافه محرم را برای آن برگزیده بودند. از این جهت تصور می‌کنم که نیاز به گفت‌وگو خیلی احساس می‌شود و هر چقدر در این زمینه کار شود، باز هم کم است. با این حال خوشحال هستیم که اولین گروهی بودیم که این دغدغه را داشتیم و پس از ما نیز گروهای دیگر به آن توجه کردند.

حسینی در رابطه با چرایی فعالیت صرف در محرم گفت: در ایام محرم حال و هوای فضای شهر فرهنگی‌تر می‌شود و شاید در این ایام بتوانیم اثرگذاری بیشتری داشته باشیم. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در ایام محرم، کافه را تشکیل دهیم. هرچند که در ایام دیگری مانند ولادت امام رضا(ع) و عید غدیر نیز چنین فضایی را ایجاد کردیم، اما برای فعالیت مستمر نیازهای بسیارِ زیر ساختی، سخت‌افزاری، نیروی انسانی و بودجه داریم. در چند سال اخیر شهرداری مشهد، بنیاد فرهنگی رضوی و آستان قدس رضوی نیز قول‌هایی برای کمک به ما دادند اما هیچکدام عملی نشد.

«کافه محرم» فضایی برای گپ‌وگفت جوانان در حاشیه خیابان

وی با اشاره به اینکه محدودیتی برای حضور در کافه محرم وجود ندارد، اضافه کرد: درصفحه اینستاگرام کافه محرم، برنامه‌ها و مهمان‌ها معرفی می‌شوند و فضای کافه در کنار خیابان است تا عموم جامعه بتوانند در برنامه‌ها شرکت کنند، اما به دلیل اینکه می‌خواهیم مخاطب بیشتری از قشر جوان را جذب کنیم، تبلیغات کافه محرم را در اماکنی مانند دانشگاه‌ها، کافی‌شاپ‌ها، کتابخانه‌ها، سینماها، سالن‌های تئاتر و فضاهایی که  جوانان بیشتری در آن رفت‌ و آمد دارند انجام دهیم.

نشست‌های کافه محرم، هرشب ساعت ۲۰:۱۵ در حاشیه بلوار خیام، مقابل مسجد قبا برگزار می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha