• پنجشنبه / ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۳:۳۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401051310384
  • خبرنگار : 50559

دبیر انجمن ادبی ارادت:

همان‌گونه که بر سخیف بودن فیلم‌ها نظارت می‌شود، اشعار آئینی هم مورد توجه قرار گیرد

همان‌گونه که بر سخیف بودن فیلم‌ها نظارت می‌شود، اشعار آئینی هم مورد توجه قرار گیرد

ایسنا/خراسان رضوی دبیر انجمن ادبی ارادت گفت: همان‌گونه که بر سخیف بودن فیلم‌های سینمایی نظارت می‌شود، باید به برخی اشعار ضعیف و سخیف آئینی که گاهی ضرر بیشتری دارند نیز توجه شود.

حجت‌الاسلام سید حسین سیدی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به کیفیت اشعار آئینی اظهار کرد: بیشتر از گذشته در معرض آسیب‌های شعر آیینی از جمله سخیف بودن‌ آن‌ها هستیم. هرچند در این شرایط هم کسانی هستند که قوی‌تر کار می‌کنند و شعر سالم و نگاه نویی دارند که مخاطب هم این را می‌پسندد، اما اگر قرار بر مقایسه باشد، می‌توان گفت در گذشته این ایرادات در اشعار آئینی وجود نداشته یا کمتر به چشم می‌خورده است. 

وی افزود: یکی از نکات مهمی که باید در شعر آئینی لحاظ شود و شاید در سایر اشعار به این شدت مطرح نباشد موضوع شناخت، به خصوص شناخت مقوله‌هایی مانند تاریخ و اعتقادات است. شاعر باید بر این مقوله‌ها مسلط باشد تا شعر آئینی دقیق و سالمی سروده شود. اگر شاعر هر کدام از این موارد را بد یا ناقص یاد بگیرد، به شعر منتقل می‌کند و از طریق شعر به اندیشه‌ها منتقل می‌شود که این موضوع بسیار خطرناک است، زیرا مفاهیم از طریق شعر سریع‌تر و بهتر به اذهان منتقل می‌شود. لذا شناخت معارف اهل بیت(ع) از اهمیت بالایی برخوردار است. 

دلیل ضعیف بودن اشعار امروزی دانش ناکافی شاعران است 

این شاعر آئینی تصریح کرد: در قدیم شاعران از علم بالایی برخوردار بودند و اشعاری که می‌سرودند عمدتا سالم بود. دلیل عمده ضعیف بودن اشعار امروزی، دانش ناکافی شاعران است و با هیئات و مداح‌هایی برخورد داشته‌ام که ناخواسته اشعار ضعیفی را انتشار می‌دادند. همچنین امروز به قدری شور و حماسه در اشعار زیاد شده که مشغول دور شدن از بیان معارف و انتقال اندیشه‌های امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) هستیم. 

سیدی خاطرنشان‌ کرد: این شاعران هستند که ذائقه مردم را می‌سازند و گویا امروز اشعار ضعیف به واسطه آهنگی که با آن‌ها همراه می‌شود طرفداران بیشتری دارند. هرچند همه محب اهل بیت(ع) هستند اما گاهی کیفیت این اشعار به واسطه دانش کم شاعر، پایین و گاهی به شدت مضر است. انگار مردم اصلا به خوراک روح‌شان اهمیت نمی‌دهند. لذا همان‌گونه که بر سخیف بودن فیلم‌های سینمایی نظارت می‌شود، شعر هم باید مورد توجه قرار گیرد. 

مرجعی برای رسیدگی به اشعار آئینی وجود ندارد 

وی با بیان اینکه مرجعی برای رسیدگی به اشعار آئینی وجود ندارد، عنوان کرد: برای مثال می‌شود چند شعر از طریق صداوسیما بررسی شود و اعلام کنند که این اشعار فلان ایرادات را دارند و به این دلیل نباید خوانده شوند. ممکن است در ابتدا با چالش‌هایی در این زمینه رو به رو شویم، اما این رفع ایراد بالاخره باید از یک نقطه به صورت عملی آغاز شود. این موضوعی است که همیشه بر آن تاکید داشته‌ام و متاسفانه توجهی به آن نمی‌شود.  

دبیر انجمن ادبی ارادت در خصوص تفاوت اشعار عاشورایی امروز با گذشته گفت: تکثر نوحه‌ها، اشعار و مراثی در حال حاضر باعث می‌شود وحدت کمتری شکل بگیرد. به عنوان مثال در قدیم ۱۰ شعر عاشورایی موجود بوده و ۸۰ درصد مداحان بر سر شعری که قوی‌تر بود توافق می‌کردند و آن را در مراسم مذهبی می‌خواندند، اما در حال حاضر هر شعری نمی‌تواند به راحتی قوی‌تر از باقی اشعار جلوه کند و از طرف دیگر سلایق بسیار متفاوت شده‌ است. با تمام این اوصاف هنوز هم برخی از اشعار بیشتر از بقیه بر زبان‌ها جاری می‌شود. 

شعر آئینی کودک در وضعیت خوبی قرار ندارد 

سیدی ادامه داد: یکی از مصیبت‌های دیگر ما واژگانی‌ است که شاعران از آن‌ها بهره می‌برند. نحوه ادبیات ما با ائمه از جنس دعاهایی است که می‌خوانیم و آیا در تمام این دعاها کلمات توهین‌آمیزی نسبت به سوگواران استفاده شده است؟ هیچ‌گاه به ما آموخته نشده است که از کلماتی قبیح در خصوص خودمان استفاده کنیم. باید گفت گاهی اوقات شاعران از تشبیهاتی استفاده می‌کنند که ضررشان بیشتر است. 

وی در خصوص اشعار عاشورایی مخصوص کودکان گفت: به اندازه‌ای که کتاب خوب برای بزرگسالان موجود است، برای کودکان در دسترس نیست. شعر آئینی کودک ما در وضعیت خوبی قرار ندارد و اکثر آن‌ها ضعیف هستند و در این چند سال کار خوب کمتر به گوش خورده است. نهال وجودی کودکان در حال حاضر شکل پذیر است، نه زمانی که تبدیل به درخت تنومندی شد. علت این ضعف هم عدم حمایت از اشعار آیینی کودک است. شاعر شعر کودک نیاز به حمایت دارد و طبیعتا زمانی که حمایتی دریافت نکند، ترجیح می‌دهد در حوزه‌های دیگر فعالیت کند. بهترین راه انتقال مفاهیم دینی به کودکان شعر است و باید جدی‌تر در این حوزه کار کنیم. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha