• شنبه / ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ / ۰۸:۴۳
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1401051511144
  • خبرنگار : 50194

مردمی‌بودن رمز ماندگاری جریان عاشورا در برابر دشمن

مردمی‌بودن رمز ماندگاری جریان عاشورا در برابر دشمن

ایسنا/مازندران یک کارشناس مذهبی با بیان اینکه مراسم محرم در طول تاریخ همیشه توسط خود مردم مدیریت و تنظیم می شد تأکید کرد: آنچه باعث شده هرگز دخالت های دشمن موجب ضعف جریان فکری عاشورا در بطن جامعه نشود، مردمی بودن این حرکت ها در جوامع مختلف است.

حجت الاسلام نیما ارزانی در گفت وگو با ایسنا با اشاره به اینکه هیأت های مذهبی یکی از نهادهای رسمی دینی و کاملا مردمی هستند، اظهار کرد: تمامی کارها اعم از مدیریت و هزینه توسط مردم صورت می‌گیرد و هرگاه مردم از این نهاد فاصله بگیرند یا دستگاه ها دولتی در آن وارد شوند، هدف این هیات ها محقق نشده و ضعیف می شوند اما چنانچه که در تمام شئون آن مردم پای کار باشند، خود به خود هیات قوی تر شده و کار با جدیت پیش می رود.

وی با بیان اینکه مردمی سازی و جوان گرایی دو اصل اولیه مهم در تقویت هیات ها است، تصریح کرد: اگر سعی شود بر خلاف سنت، مدیریت اجرایی هیات به جوانان سپرده شود و پیرغلامان و ریش سفیدان ناظر بر هیات باشند، خود یک موتور محرک و پیشران برای فعالیت و رونق بخشیدن هیات هاست که در حقیقت همان جوانگرایی و اعتماد به جوانان است که این اصل حتی توسط اباعبدالله الحسین( ع) نیز در واقعه عاشورا رعایت شده بود و ترکیب جوانان در میان شهدای عاشورا محسوس بود.

این کارشناس مذهبی با اشاره به برخی آیین های عاشورایی برجسته استان مازندران از جمله چاووشی خوانی، تعزیه، عزاداری سنتی در مساجد و تکایا، اطعام دهی مساجد و دسته روی، افزود: از ابتدای شروع نهضت جهانی عاشورا در تمام لحظات و دوران ها و شرایط اجتماعی متفاوت، دشمنان این نهضت از هر نوع عقیده و تفکر چه در اصل جریان و چه در حواشی اطراف آن به دنبال تضعیف این حرکت فرهنگی بودند.

حجت الاسلام ارزانی افزود: آنچه باعث شده هرگز دخالت های دشمن موجب ضعف جریان فکری عاشورا در بطن جامعه نشود، مردمی بودن این حرکت ها در جوامع مختلف است.

این کارشناس مذهبی یادآور شد: مراسم محرم در طول تاریخ همیشه توسط خود مردم مدیریت و تنظیم می شد و به همین دلیل دشمنان نتوانسته اند جلوی این حرکت را بگیرند، شاهدیم که علیرغم تبلیغات وسیع و هزینه های گزاف معاندین، باز مردم و بخصوص جوانان در این مسیر حرکت می کنند چرا که همه در آن سهیم هستند.

ارزانی به اجتماع خودجوش جوانان در ایام محرم برای شرکت در مراسم مذهبی و برپایی ایستگاه های صلواتی اشاره و اذعان کرد: هنوز به صورت خاص نوآوری در عزاداری‌ها به وجود نیامده هرچند شاید در مراسم عاشورا کمی با شرایط روز تطبیق داده شده اما نوآوری نبوده است.

وی با اشاره به نقش هیات در ایام غیرمحرم گفت: همانطوری که همه هیات ها در محرم پای کار هستند، باید در تمام سال در زندگی مردم و رصد شرایط اجتماعی و همکاری نقش بسزایی داشته باشند که به عنوان نمونه می توان به حضور این نهاد مردمی در بحبوحه سیل و زلزله اشاره کرد که در این مواقع نقش مردمی بودن هیات تصویب می شود.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: متاسفانه طی سال‌های اخیر با خلا حضور هیات ها در وقوع بلایای طبیعی، شاهد تشکیل هسته و گروه های جهادی بودیم که شاید اگر همین هیات ها وارد به کار شده بودند حتی موفق تر و بهتر عمل می شد و اقدامات تاثیرگذارتری انجام می گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha