• شنبه / ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ / ۰۸:۵۳
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401051511153
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

در ژورنال کلاب هفتگی جهاددانشگاهی بررسی شد؛

آیا هوش و مهارت‌های خواندن با خلاقیت دانش‌آموزان مرتبط است؟

آیا هوش و مهارت‌های خواندن با خلاقیت دانش‌آموزان مرتبط است؟

ایسنا/اصفهان شهلا رستگار، دانشجوی دپارتمان مهارت‌های فکری RJ جهاد دانشگاهی اصفهان در سومین برنامه ژورنال کلاب‌های هفتگی دانش روز خلاقیت RJ که به بررسی مقاله‌ای با عنوان «رابطه خلاقیت با هوش و مهارت‌های خواندن در دانش‌آموزان» اختصاص داشت، مفاهیم مورد بحث در این مقاله را مورد واکاوی قرار داد.

وی با بیان جزییاتی از این مقاله، گفت: مقاله «رابطه خلاقیت با هوش و مهارت‌های خواندن در دانش‌آموزان» توسط بزرا و همکارانش در مجله سایکولوژی در سال ۲۰۲۲ منتشر شد. در این مقاله خلاقیت، هوش و مهارت‌های خواندن مانند آگاهی واج شناختی و دکودینگ (رمزگشایی) عامل مهم موفقیت تحصیلی خصوصا در دانش آموزان معرفی می‌شود، در نتیجه این مطالعه با هدف مشخص کردن خلاقیت، هوش و آگاهی واج شناختی انجام شد.

این دانشجو دکتری با بیان اینکه «آگاهی واج شناختی» برای افرادی که در زمینه خواندن، درک معنی و مفهوم کلمات دچار اختلال هستند، استفاده می‌شود، گفت: این اختلال در مغز این دانش آموزان منجر به ناتوانی در یادگیری می‌شود. «دیکودینگ» یا رمزگشایی نیز به معنی درک مطلب واژگان است که این دو کلیدواژه‌های اصلی این مقاله هستند.

رستگار افزود: نویسنده ابتدا در این مقاله بر مهارت خواندن تاکید دارد و به دنبال پاسخ این پرسش است که آیا خلاقیت و هوش با رمزگشایی ارتباط دارد؟ آیا افراد دچار اخلاق یادگیری، خلاقیت و هوش دارند یا خیر؟ و در جستجوی یافتن زمینه ای برای کمک به این افراد است؟

وی توضیح داد: بزرا و همکارانش  در این مقاله، ۷۵ دانش آموز پایه اول، دوم و سوم از مدارس دولتی شهرداری برزیل را مورد بررسی قرار دادند که نتایج تحقیق حاکی از تکامل تدریجی برای خلاقیت است و بین هوش و خلاقیت و اختلال واج شناختی ارتباط معنی داری وجود دارد که با افزایش مهارت‌های خواندن می‌توان هوش و خلاقیت را افزایش داد.

رستگار به چند نظریه روانشاسی مطرح شده در این مقاله اشاره کرد و در تعریف خلاقیت گفت: "گلاوینو" در تعریف خلاقیت می‌گوید «دانش آموزان در مدرسه تجربیاتی می‌آموزند که به واسطه آن توانایی فرد کشف می‌شود و مهارت‌ها افزایش می‌یابد»، "فانچینی" در تعریف خلاقیت معتقد است که «توانایی خلاق عملکرد مدرسه را بهبود می‌بخشد» و "رانکو" نیز معتقد  است «خلاقیت عملکردی چند بعدی است و علاوه بر مهارت‌های شناختی که بر عملکرد مدرسه تاثیر دارد، محیط و عوامل شخصی نیز بر آن تاثیرگذار است.»

وی در ادامه توضیح این مقاله به تعریف دو نوع خلاقیت عنوان شده پرداخت و گفت: بر اساس بررسی جهانی انجام شده در ۲۰۲۰، خلاقیت به دو بخش اندک و بزرگ تقسیم می ۰‌شود که کارهای هنری و دستی و فعالیت‌های روتین، خلاقیت‌های اندک و خلاقیت بزرگ دستاوردهای بزرگ معنی می‌شود. 

رستگار با بیان اینکه ۷۵ دانش آموز انتخاب شده در این مقاله در زمینه حرکتی، شنوایی و عصبی دچار اختلال بودند، تصریح کرد:  ۲۳ نفر از این دانش آموزان در سال  اول، ۲۶ نفر سال دوم و ۲۶ نفر دیگر نیز در سال سوم مشغول به تحصیل بودند. پژوهشگر با انجام چهار آزمون این مقاله را انجام داده که شامل آزمون‌های TCFI، WASI، CONFIAS و LPI است.

وی در توضیح تست خلاقیت تورنسTCFI گفت: این آزمون شامل تست‌های تصویری مختص پایه‌های سنی تا ۸ سال است که در مدت زمان ۲۵ دقیقه انجام می‌شود و شامل ۱۲ ویژگی است که در چهار عامل غنی‌سازی ایده‌ها، توانایی‌های عاطفی، آمادگی خلاق و جنبه‌های شناختی گردآوری شده است. 

این دانشجوی دکتری ادامه داد: ابزار بعدی مقیاس هوش wechsler است که دو بخش هوش کلامی و غیرکلامی در مدت زمان ۳۰ دقیقه انجام می‌شود. ابزار دیگر استفاده شده در این مقاله، آزمون کونفیاس است که در دو بخش  بر روی افراد انجام می‌شود و  ابزار LPI خواندن لغت و عبارات را با هدف بررسی توانایی خلاق در ۵۹ آیتم بررسی می‌کند. 

به گفته رستگار، نتایج این پژوهش حاکی از این است که بهبود مهارت‌ها موجب خلاقیت و رشد هوش است و تکامل تدریجی در خلاقیت و هوش در دوران مدرسه وجود دارد. 

وی همچنین به محدودیت‌های این پژوهش اشاره کرد و گفت: نویسنده دو محدودیت را ذکر می‌کند که یکی در رابطه با تجزیه آماری پژوهش است که به حالت صد درصد میزان اثر در همبستگی را نشان نمی‌دهد و دیگر اینکه نتایج ارتباط بین هوش و خلاقیت و خواندن به طور صد درصدی نیست و نیاز به انجام مطالعات با نمونه‌های بیشتر و گسترده‌تر است. همچنین ابزارهای استفاده شده در این پژوهش نیز بخشی دیگر از محدودیت‌های این پژوهش را در بر می‌گرد، چراکه ابزاری برای کلاس اول موجود نیست.

رستگار در نهایت تاکید کرد: همانطور که در این پژوهش مشاهده شد، در حالیکه ارتباط میان خلاقیت و مهارت‌ها وجود دارد، اما این ارتباط پیچیده است و با افزایش سن رشد خلاقیت و هوش افزایش می‌یابد به گونه‌ای که در کلاس سوم که بر روی خواندن بیشتر کار شده، عملکرد بهتری در خلاقیت و هوش به دست آمده است.

در ادامه این برنامه، افراد حاضر تجربیات خود در زمینه کودکان دارای این اختلال را به بحث گذاشتند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha