• یکشنبه / ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۴:۰۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401051612001
  • خبرنگار : 50556

یک شاعر آئینی:

آن دسته از اشعار عاشورایی که فقط جنبه حزن دارد مناسب نیست

آن دسته از اشعار عاشورایی که فقط جنبه حزن دارد مناسب نیست

ایسنا/خراسان رضوی یک شاعر آئینی گفت: نوحه و اشعاری که فقط جنبه‌ حزن دارند مناسب نیستند، بلکه باید زیبایی‌، بیداری و هوشیاری در کربلا را به مخاطب نشان دهیم.

احمد جوادزاده در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با اشعار عاشورایی اظهار کرد: باید هدف عاشورا در اشعار عاشورایی مستتر باشد و بتواند علاوه بر انتقال حماسه و ایثار، جریان‌سازی و ایجاد بیداری کند. امام حسین (ع) اگر سرخود را فدا کردند، برای سرافرازی و عزت دین بود و اگر هدفی غیر از این داشتند، شاید هیچ‌گاه وارد صحنه نمی‌شدند. لذا در اشعاری که برای امام حسین(ع) سروده می‌شود باید به این موضوع توجه شود.

وی با اشاره به اینکه در اشعار عاشورایی شاعر نباید به گونه‌ای بنویسد که ناخواسته به اهل بیت(ع) جسارت شود، افزود: شاعر نباید نگاهش سطح پایین باشد. او باید تلاش کند که مظلومیت مشخص و ظلمی که به اهل بیت وارد بود را در شعر بگنجاند. گاهی اوقات روضه‌هایی خوانده می‌شود که مناسب نیست؛ چراکه برخی روضه‌ها مخصوص بانوان است و جنبه عمومی ندارد.

این شاعر آئینی با بیان اینکه نوحه و اشعاری که فقط جنبه‌ حزن دارند، مناسب نیستند، تصریح کرد: باید در اشعار خود زیبایی، بیداری و هوشیاری در کربلا را به مخاطب نشان دهیم‌. قطرات اشک در روضه‌ها باید تلنگری باشد که دل‌ها را زلال کند و فرهنگ عاشورا را در جامعه جاری کند.

جوادزاده با اشاره به سبک‌هایی جدید از اشعار عاشورایی بیان کرد: برخی سبک‌ها رنگ و بوی سکولار دارند و کودک شاید با شنیدن آن‌ها به رقص بیاید که باید جلوی آن‌ها گرفته شود. این موارد نباید جایگزین اشعار عاشورایی دهه‌های گذشته که در ذهن مردم جاری می‌ماند شود. امروز با وجود تهاجم‌های مختلفی که در ذهن جوانان تاثیر می‌گذارد، شاعر باید بسیار مسلط باشد و بتواند در شعر خود، مطلبش را به خوبی ارائه دهد. همچنین با وجود جوانانی که ذهنیت‌های مختلفی در خصوص عاشورا دارند، باید در نوع گفتار و انتقال پیام بسیار دقت ورزید.

وی ادامه داد: برای انتقال وقایع عاشورا به کودکان و نوجوانان امروزی که درکی از آن ندارند نیز می‌توان از شعرها و داستان‌های نرم و ملایمی که به دل بچه‌ها بنشیند استفاده کرد. شعرهایی مثل اشعار مصطفی رحماندوست می‌تواند بسیار در این زمینه مفید واقع شود. همچنین می‌توان همانند گذشته از نقالی و بازی‌های کودکانه برای درک بهتر مفاهیم عاشورایی بهره برد. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha