• یکشنبه / ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۶:۴۵
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1401051612067
  • خبرنگار : 50534

نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری:

درک شعور حسینی در اولویت است‌

درک شعور حسینی در اولویت است‌

ایسنا/زنجان نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری گفت: علاوه بر شور، شعور حسینی را درک کنیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم دولابی ظهر امروز (۱۶ مردادماه) در ویژه برنامه شور و شعور استان زنجان با اشاره به اینکه دسته مخصـوص حضرت عباس (ع) میلیون‌ها نفر را در روز تاسوعا به خیابان می‌کشد، اظهار کرد: دیروز در استان شور و شعور حسینی پایتخت ارادت‌ورزی به سیدالشهدا (ع) چه محشری در میدان انقلاب و خیابان‌های اطراف بر پاشد؟ چه کسی جز حضرت عباس (ع) این قدرت را دارد که در این گرما و ازدحام جمعیت، مردم را به این شور و شعور دعوت کند؟

وی با بیان اینکه ما به وجود ابوالفضل العباس (ع) به خود می‌بالیم، افزود: در کجا می‌توان این جمعیت چند صد هزار نفری که نه به‌ خاطر پول، ساعت‌ها در گرما ایستادند و به خاطر ادارات به عباس(ع) بر سر و سینه زدند را دید؟ این مسئله بیانگر عشق عباس است که در جان‌ها ریشه زده است. 

وی با استناد به کلام امام صادق (ع) به ویژگی تصدیق و تسلیم حضرت عباس (ع) اشاره کرد و ادامه داد: او با تمام وجود تابع امام عصرش بود و ولایت‌مداری را به نحو احسنت به نمایش گذاشت.

دولابی با اشاره به پذیرش ولایت‌مداری حضرت عباس (ع)، اضافه کرد: ایشان، امام حسین (ع) را دید، پرچم‌دار را پیدا کرد و متوجه بود که باید کنار حسین بایستد؛ فلذا مثل همین روزی که برای خود و برادران امان‌نامه آوردند ایشان عکس‌العمل تندی به این امان‌نامه نشان داد که دشمن دگرباره چنین جسارتی نکند.

این محقق دینی، با اشاره به اینکه این واکنش حضرت عباس (ع) آرامشی در جبهه امام‌ حسین (ع) ایجاد کرد و به دلدادگان ایشان قوت قلب داد، ابراز کرد: حضرت قاسم (ع)، آن نوجوان ۱۳ ساله وقتی در برابر مبارزان قدر کوفه ایستاد این‌گونه رجز خواند: إن تُنکِرونی فَأَنَا فَرعُ الحَسَن سِبطُ النَّبِیِّ المُصطَفی وَالمُؤتَمَن، اگر مرا نمی‌شناسید من فرزند امام حسن، نواده پیامبر گرامی مصطفی (ص) و امین خداوند هستم و این عموی غریب من حسین (ع) است. ایشان با آن صلابت در مقابل دشمنان ایستاد و این شجاعت را از عموی خود حضرت عباس (ع) گرفته بود. 

دولابی با بیان اینکه مجاهدان راه حق، شجاعت را از عباس آموختند، بیان کرد: هنگامی که امان‌نامه را به حضرت عباس (ع) آوردند، فرمود: «لاحاجَةَ لَنا فی أمانِک» ما به امان تو احتیاج نداریم، «فَإنَّ أمان الله خیراً من أمان إبنِ مَرجانَة» امان خدا از امانی که عبیدالله فرزند مرجانه می‌دهد بهتر است، ما به آن امان احتیاج نداریم. لذا  هیچ دردی زجرآور از آوردن امان‌نامه برای عباس نبود. آیا دشمن توقع داشت عباس (ع) حسین (ع) که پاره تنش بود را رها کند؟ روایتی است که مادرش بارها قنداقه او را به دور سر حسین(ع) می چرخاند و اظهار می‌کرد که فرزندانم فدای فرزندان فاطمه، آیا می‌توان انتظار داشت چنین شخصی ولی‌اش را رها کند. ایشان هرگز امامش را رها نکرد و در رکابش به جهاد پرداخت. 

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به منش و رفتار امام حسین (ع)، تصریح کرد: حضرت عباس (ع) پیمانه عشق و محبت را لبریز کرد، خدای متعال او را خوب آزمود،لذا اگر بخواهیم وفاداری را تعریف کنیم باید از عباس (ع) بگویم آن وقتی که به یاد لبان تشنه حسین (ع) و اهل‌بیتش از خوردن آب منصرف شد و وفاداری و ایثار را به زیباترین شکل ممکن به تصویر کشید. 

این محقق دینی، با بیان اینکه سخت‌ترین لحظه برای عباس (ع) خوردن تیر به مشک بود، تشریح کرد: حضرت از بریدن دست‌هایش، از آن جنگ ناجوانمردانه ناامید نشد اما به روایت مقتل، زمانی امیدش ناامید گشت و حیران ماند که تیر را به مشک زدند و آب بر زمین ریخت و رجز خواند «وَ اللَّهِ اِنْ قَطَعْتُمْ یمِینی اِنِّی اُحَامِی اَبَداً عَنْ دِینی» به خدا سوگند اگر دست راستم را قطع کنید همواره پشتیبان دینم و امامم که یقین راستین دارد. این دست بریده تاکنون مدافع دین بوده است. 

وی با اشاره به ۵ ویژگی حضرت عباس (ع) که سلسه‌وار به دنبال یک دیگر می‌آیند، افزود: اول انسان باید به شناخت کامل برسد و بعد قدرت تحلیل اتفاقات را داشته باشد، ایمان محکم و ولایت‌پذیری سبب می‌شود که انسان در آزمون‌ها و امتحانات الهی بدرخشد همان طوری که حضرت عباس (ع) از پس این آزمون‌ها سربلند خارج شد. 

وی با تاکید بر افزایش بصیریت در برابر هجمه دشمنان، متذکر شد: مردم استان زنجان قدر این فضای معنوی را بدانن؛ این لقب شور شعور حسینی که مقام معظم رهبری فرموند کم  نیست، شعور حسینی را درک کنید بدانید چرا امام حسین (ع) قیام کرد؟

وی با اشاره به برگزاری خوب مراسم در زنجان و تقدیر از مادحانی که شور حسینی را به خوبی جلوه می‌دهند، خاطرنشان کرد: از مداحان که در راستای اعتلای شعور حسینی قدم برداشتند تشکر می‌کنم؛ زنجان جزء استان‌هایی است که در مواقع حساس زودتر به میدان آمده و تیکه‌گاه انقلاب و رهبر معظم در جریان حق و ولایت بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha