• دوشنبه / ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۳:۳۸
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401051712393
  • خبرنگار : 50452

فعالیت پایگاه‌های اهدای خون در تاسوعا و عاشورا در همدان

فعالیت پایگاه‌های اهدای خون در تاسوعا و عاشورا در همدان

ایسنا/همدان رئیس سازمان انتقال خون از فعالیت پایگاه‌های انتقال خون همدان و ملایر در تاسوعا و عاشورای حسینی خبر داد.

افشین محمدی در گفت‌گو با ایسنا اظهار کرد: هر سال همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی مردم به دلیل نذری که دارند مقدار قابل توجهی خون اهدا می‌کنند که این خون تا ۳۵ روز قابلیت نگهداری دارد.

وی افزود: ما به اهدا کنندگان توصیه می‌کنیم که در تمام طول سال خون اهدا کنند و تنها در روزهای مناسبی به این کار اقدام نکنند چرا که در روزهای برفی و سرد بیشتر به خون نیاز داریم.

محمدی با بیان اینکه در روزهای تاسوعا و عاشورا از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب پایگاه‌های انتقال خون همدان و ملایر آماده دریافت خون اهداکنندگان هستند، تصریح کرد: البته هر ساله تیم‌هایی هم‌ برای دریافت خون به شهرهای کبودراهنگ و رزن اعزام می‌شد که امسال به دلیل شیوع مجدد ویروس کرونا و پیک جدید این اعزام صورت نگرفت و تنها پایگاه‌های همدان و ملایر فعال هستند.

رئیس سازمان انتقال خون استان ادامه داد: کمبود خون در استان وجود ندارد و همدان جزء استان‌هایی است که به استان‌های دیگر خون اهدا می‌کند و در شبکه خون‌رسانی کل کشور رتبه خوبی داریم.

محمدی افزود: استان‌های گیلان، سیستان و بلوچستان، تهران و گاهی خوزستان استان‌هایی هستند که به آن‌ها خون ارسال می‌کنیم و هیچ‌گونه کمبود خون و پلاکتی در استان وجود ندارد.

وی گفت: ارسال خون بر اساس نیاز اتفاق می‌افتد نه اینکه اگر خونی به تاریخ انقضا نزدیک شد آن را ارسال کنیم،  اهدای حجمی خون درست نیست و این موضوع معمولا در زمان بلایای طبیعی همانند زلزله و برخی مناسبت‌ها اتفاق می‌افتاد که گاهی مقداری از خون‌ها بلا استفاده می‌ماند و از بین‌می‌رفت.‌

محمدی اظهار کرد: پلاکت بین سه تا پنج روز عمر دارد اما پلاسما با توجه به شرایط نگهداری بین یک تا دوسال نگهداری می‌شود اما خون گلبول قرمز فقط تا ۳۵ روز قابلیت نگهداری دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha