• سه‌شنبه / ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ / ۰۹:۵۴
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1401051812823
  • خبرنگار : 50534

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری:

امام حسین (ع) راهبر بشریت است

امام حسین (ع) راهبر بشریت است

ایسنا/زنجان نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری گفت: ذکر مصیبت برای امام حسین (ع) یک وجه ظاهری و یک وجه باطنی دارد که فهم وجه باطنی دارای اهمیت است.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم دولابی شامگاه دیروز (۱۷ مردادماه) در ویژه‌برنامه شور و شعور حسینی استان زنجان، با اشاره به اینکه اگر کسی مصیبت اصلی امام حسین (ع) را درک کند، برای گریستن نیازی به روضه نیست، اظهار کرد: شور حسینی همین عزاداری‌های نابی است که انجام می‌دهیم، گریه می‌کنیم، متاثر می‌شویم، تدارکات مراسم را انجام می‌دهیم، همه این کارها نزد خدای متعال دارای فضیلت و ثواب است اما آن شعور حسینی چیز دیگری است؛ یعنی ما نگاه عمیق‌تری به حادثه عاشورا داشته باشیم و ابعاد این مصیبت را با دقت‌ بیشتری رصد کنیم.

وی با بیان اینکه نگاه به شور حسینی در مجالس عزاداری بیشتر مستقر است، افزود: اگر بدانیم امام حسین (ع) برای چه قیام کرد، مصیبت و ظلم اصلی که به حضرتش وارد شد چه بود؟ به حقایق و درس‌هایی برای آینده و زندگی‌مان دست خواهیم یافت‌.

دولابی با تاکید بر درک شعور عاشورایی، ادامه داد: ذکر مصیبت‌ها یک وجه ظاهری و یک وجه باطنی دارد. درک بخش ظاهری برای همگان واضح است اما درک عمیق مصیبت سیدالشهدا (ع) که نشات گرفته از بخش باطنی است را فقط اهل شعور، دقت و تعمق متوجه می‌شوند.

این محقق دینی با بیان اینکه این مصیبت اصلی که برای همه امامان رخ داده و برای امام حسین(ع) بسیار ظالمانه‌تر بوده، اضافه کرد: ما در زیارت عاشورا می‌گوییم: «اَللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تابِعٍ لَهُ عَلی ذلِکَ خدایا لعنت کن نخستین ستمگری را که به زور گرفت، حق محمد و آل محمد را و آخرین کسی که او را در این زور و ستم پیروی کرد»، باید ببینیم آن ظلم حقیقی که بر حضرت وارد کردند، چه بود، نکند ما هم در ظلم امام حسین (ع) به نوعی شریک شویم، در آن ظلم ظاهری که در ۱۴۰۰ سال پیش اتفاق افتاد که قطعاً سهیم نبودیم اما از خود بپرسیم نکند کاری کنیم که در زمره دشمنان امام حسین (ع) قرار گیریم.

وی با اشاره به کلام امام علی (ع) درباره عدل و ظلم، ابراز کرد: امام علی می‌فرمود: عدل آن است که هر چیزی در جای خود قرار گیرد و ظلم آن است هر چیزی در غیر جای خود قرار گیرد. اگر از من بپرسند لبخند چه زمانی عدل و ظلم است می‌گویم لبخند به دوست، به پدر، عین عدل و لبخند برای تایید کار یک مجرم یا تمسخر، عین ظلم است.

این مسئول با بیان اینکه هر چیزی در موضع خود قرار گیرد عدل است، بیان کرد: امام جایگاهی دارد. اگر امام را از آن جایگاه یک پله پایین‌تر بیاوریم ظلم کرده‌ایم، آن ظلم واقعی که بر همه امامان وارد شد در تاریخ مشاهده می‌کنید که آن مرتبه‌ای که خداوند به امامان بخشیده بود را مردم آن مرتبه از آنان گرفتند.

این کارشناس دینی با بیان اینکه در زیارت عاشورا می‌خوانیم «لعنت خدا بر کسانی که از آن جایگاهی که خداوند برای شما مقرر کرده بود کنار زدند»، افزود: بزرگ‌ترین ستم که به امام حسین (ع) داشتند این بود که ایشان را از آن جایگاه که خداوند خواسته بود کنار زدند؛ می‌بینیم این اتفاقاتی که در عاشورا افتاد همه معلول آن ظلم اصلی است.

وی با اشاره به اینکه حادثه عاشورا ناشی از تخریب جایگاه امامت بود، تصریح کرد: ابتدا امام حسین (ع) که حجت خدا بود را شورشگر خطاب کردند، علیه ایشان فتوا دادند، مردم را تحریک و تهدید کردند، در نهایت کار به جایی رسید که آن امام بزرگی که جایگاه خلافت نبی خدا و راهبری امت و بشریت را داشت به ناجوانمردانه‌ترین شکل به شهادت رسید.

دولابی با تاکید بر اینکه جایگاه امام حسین (ع) رهبری بشریت است، شعور عاشورایی یعنی درک همین جایگاه اگر می‌گذاشتند امام حسین (ع) رهبری جامعه را بر عهده بگیرد مناسبات قدرت در جهان به گونه‌ای دیگر می‌شد، دیگر ولی‌عصر (ع) در پرده غیبت قرار نمی‌گرفت و قدرت جهانی به دست مسلمان بود.

نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به کشتار وحشیانه مردم غزه و جلوگیری از عزاداری مردم آذربایجان، تشریح کرد: این‌ها پیامد همان ظلمی است که به امام حسین (ع) شد اگر امام در جایگاه خود قرار می‌گرفت، بشیریت سعادت‌مند می‌گشت.

این محقق دینی با طرح سئوالی که آیا الان بشریت در مسیر مکتب حسین که مسیر دیانت و خدامحوری بود قرار دارد، ابراز کرد: وقتی بعد از نماز بر آمریکا لعنت می‌فرستیم، یعنی به همان‌هایی را لعن می‌کنیم که زیارت عاشورا گفته «لعنت بر آن کسانی که در ادامه تاریخ آن ظلمی که در صدر اسلام پایه‌گذاری شد را امتداد دادند که مصداقش همین اسکتبار جهانی و صهیونیست است‌.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha