• دوشنبه / ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۱:۵۷
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1401052417281
  • منبع : نمایندگی قزوین

رگ‌های تشنه آبیک، جان گرفت

رگ‌های تشنه آبیک، جان گرفت

ایسنا/قزوین سال‌ها تلاش مسئولان و مدیران ارشد استانی در بهره‌برداری از فاز نخست انتقال آب از سد طالقان نتیجه گرفت و جریان آب به رگ‌های تشنه آبیک قزوین با تخصیص اعتبار از ردیف مصوبات سفر رئیس‌جمهور به استان قزوین جاری شد.

سیراب کردن کام تشنه مردم قزوین از آب گوارا، پایدار و باکیفیت یکی از ضروری‌ترین نیازهای استان قزوین در راستای تأمین آب است که فاز نخست آن از طریق طرح انتقال آب از سد طالقان هم‌زمان با تاسوعای حسینی، به بهره‌برداری رسید.

انتقال آب از سد طالقان به قزوین یکی از مهم‌ترین مصوبات دولت پیشین در سال ۱۳۹۶ بود که پیش و پس‌ از آن مصوبه به دلیل کمبود منابع مالی خاک می‌خورد و در نهایت با استقرار دولت سیزدهم، تلاش برای دریافت منابع مالی جهت تکمیل طرح انتقال آب به آبیک تبدیل به یکی از کارهای ویژه استان قزوین شد.

اختصاص منابع مالی و اهتمام مسئولان استانی موجب تسریع در روند تکمیل طرح آب‌رسانی شد و در روز یکشنبه شانزده مرداد ۱۴۰۱، آب وارد مخزن آب شهر آبیک شد تا پایانی بر چشم‌انتظاری مردم آبیک باشد.

آب‌رسانی به آبیک، ثمره تلاش مسئولان ادوار مختلف

فاطمه محمدبیگی نماینده مردم قزوین البرز و آبیک در حاشیه بازدید خبرنگاران از طرح آبرسانی به آبیک در مجلس شورای اسلامی اظهار می‌کند: همدلی مجمع نمایندگان و مسئولان استان قزوین در پروژه آبیک یک الگوی نمونه موفق مدیریتی است.

وی بابیان اینکه، آب‌رسانی به آبیک، ثمره تلاش مسئولان استان در ادوار مختلف است، اضافه می‌کند: به ثمر رسیدن این پروژه مهم نشان از عزم راسخ تمام مسئولان و دلسوزان استان قزوین دارد به‌طوری‌که تمام استانداران، معاونان عمرانی، مسئولان شرکت آب منطقه‌ای، جهاد نصر، مجمع نمایندگان استان، مدیران برنامه‌و بودجه استانی، کشوری و مجلس، کارگران و مهندسان پروژه در ادوار پیشین در به ثمر رسیدن این اتفاق بزرگ نقش داشته‌اند.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: پروژه آب‌رسانی از سد طالقان به قزوین از سال ۸۶ آغاز اما به دلیل کمبود و عدم تأمین اعتبار، طی ۱۴ سال تنها ۱۴ درصد پیشرفت داشت. با توجه به شرایط بد استان و نیاز مبرم به آب در برخی مناطق ازجمله شهرستان آبیک، طی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مقرر شد این پروژه، به ۲ فاز تقسیم شود که فاز نخست آن‌که انتقال آب به شهرستان آبیک بود، امروز پس از ۲ و نیم سال به بهره‌برداری رسید.

وی عنوان می‌کند: در سال‌های گذشته، طی جلساتی که با دکتر نوبخت و معاون اجرایی و مدیران آب استان برگزار شد توانستیم بودجه خوبی را برای این طرح دریافت کنیم و در اسفند ۹۹ توانستیم با تخصیص بودجه ۱۲ برابری برای این طرح پیشرفت پروژه را از ۱۴ درصد به ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی برسانیم.

محمدبیگی با اشاره به کمبود اعتبار در میانه راه می‌گوید: لوله‌ها به اصفهان سفارش داده شد اما به دلیل بدهی سنگین ۱۰۰ میلیارد تومانی استان، تحویل لوله‌ها به تعویق افتاد. اما به لطف خدا با تأمین اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومانی در ۲۶ اسفند سال ۱۴۰۰ توانستیم لوله‌ها را تحویل و جاگذاری کنیم.

وی بابیان اینکه پیش از سفر اخیر ریاست محترم جمهور به استان قزوین، پروژه آب‌رسانی به آبیک کاملاً تأمین اعتبارشده بود، تصریح می‌کند: به همین جهت برای انتقال آب از سد طالقان به ۱۶ شهر و ۱۹۴ روستا اعتباری بالغ‌بر ۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برآورد شده که علاوه بر اعتبار دریافتی از سفر ریاست جمهوری، بخش خصوصی متقبل شده تا با روش‌های جدید تأمین مالی، فاز دوم پروژه آب‌رسانی را به ثمر رسانده و کل استان قزوین را سیراب کند.

محمدبیگی شرکت آب منطقه‌ای مسئول فنی این پروژه در میدان است، بیان می‌کند: استان قزوین پایلوت کشور در مصرف بهینه بر اساس رصدخانه آب است و پروژه آب‌رسانی و همچنین رصدخانه آب قزوین در سطح کشور یک پروژه موفق و زبان زد است.

آب آبیک با سختی زیر ۵۰۰ تی‌دی‌اس، باکیفیت‌ترین آب استان است

داراب بیرنوندی، مدیرعامل آب و فاضلاب استان قزوین در حاشیه این بازدید اظهار می‌کند: مصادف با شب تاسوعا ساعت ۱:۳۰ دقیقه بامداد، آب وارد شبکه شد. آزمایش و نمونه آب به خدمت فرماندار آبیک ارسال شد و موفق شدیم آب باکیفیت عالی که سختی آن زیر ۵۰۰ تی‌دی‌اس است را به مردم صبور آبیک تقدیم کنیم.

رگ‌های تشنه آبیک، جان گرفت

وی می‌گوید: مشکل تأمین آب در مهرگان و شهرستان آبیک یکی از مطالبات مهم و اساسی شهروندان طی چند سال اخیر است. آب آبیک به دلیل داشتن سختی بالا ازلحاظ گوارایی با مشکل مواجه بود و همین موضوع سبب شده بود تا این آب با ذائقه مردم همخوانی نداشته باشد و باعث اعتراض شهروندان شود.

بیرنوندی عنوان می‌کند: در سال‌های گذشته طرح نصب، آب‌شیرین‌کن برای آبیک مطرح بود که بنده مخالف سرسخت آن بودم، چراکه مطمئن بودم با نصب آن هدف اصلی این پروژه گم می‌شود.

وی خاطرنشان می‌کند: مشکل آب این شهر با مشارکت مسئولان و اصحاب رسانه به گفتمان استانی تبدیل شد و این مشکل به هر نحوی مرتفع شد. امیدواریم همدلی و هم‌افزایی مدیران استان در بهره‌برداری از فاز دوم این پروژه نیز ادامه داشته باشد.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان قزوین می‌گوید: با خریداری مخازن تصفیه‌خانه جدید، که ظرفیت تصفیه آن حدود ۲۰۰ لیتر بر ثانیه است بر سرعت پالایش آب افزوده شده است تا روستاهای اطراف زیاران نیز بتوانند از نعمت آب گوارا برخوردار شوند.

وی تصریح می‌کند: شایان‌ذکر است اصحاب رسانه با مطالبه گری خود، مسئولین را برای پیگیری مداوم و نتیجه‌بخش شدن این پروژه، تحریک و تشویق کردند و مردم آبیک هم با صبوری و شکیبایی خود در تحمل مشکلات، سنگ تمام گذاشتند، که خدایی نکرده ممکن بود مشکلات این منطقه به مسائل امنیتی منجر شود.

بیرنوندی اشاره می‌کند: فاز دوم آب‌رسانی از سد طالقان به استان مربوط به تأمین آب برای شهرک مهرگان است که ۲۸۰ هکتار نیز بر مساحت زیرمجموعه آن افزوده می‌شود. آبیک شهری با ۲۱ هزار خانه‌وار است اما مهرگان ۳۰ هزار خانوار سکنه دارد که هرروزه رو به گسترش است و باید به مهرگان توجه ویژه‌ای داشت.

وی تصریح می‌کند: علیرغم اینکه امسال ایران با مسئله کم‌آبی مواجه بود اما برای استان قزوین اتفاقات خوبی رقم خورد و استان متوجه مشکل کم‌آبی نبود.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان قزوین در خصوص بلاتکلیف بودن مالکان زمین‌های شهرک‌عظیمیه نیز می‌گوید: در خصوص شهرک عظیمیه ماده ۲۳ در حال پیگیری است و شهرداری و اداره مسکن و شهرسازی در حال پیگیری مصوبه سفر ریاست جمهوری به استان قزوین هستند تا این ماده قانونی به اجرا درآمده و بتوان از طریق فروش زمین، اعتبار موردنیاز تأسیسات این شهرک‌ها را که بالغ‌بر هزار میلیارد تومان برآورد شده، تأمین کرد.

وی اضافه می‌کند: نقشه تأسیساتی این ناحیه آماده است و پیش‌بینی خوش‌بینانه ما این است که با تأمین اعتبار برای تأسیسات شهرک عظیمیه، ظرف ۲ سال مشکلات این ناحیه شهری مرتفع شود.

رگ‌های تشنه آبیک، جان گرفت

تا ۲ سال آینده سراسر استان قزوین سیراب خواهد شد

یدالله ملکی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین نیز در حاشیه این بازدید در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: آب شرب گوارا به آبیک رسید. عملیات رساندن آب به سراسر استان هم از ۲ سال پیش آغاز شده که ۹/۵ کیلومتر آن‌که سخت‌ترین مرحله بود به اجرا درآمده است.

وی عنوان می‌کند: با حضور وزیر نیرو در دولت سیزدهم، به مدلی رسیدیم که بنا شد به سرمایه‌گذار این پروژه آب و پساب در سطح استان و کشور داده شود و تاکنون سه مجموعه اعلام آمادگی کرده‌اند که در حال ارزیابی شرکت‌کنندگان هستیم و به‌زودی برنده مشخص خواهد شد، که وعده داده‌اند طی یک سال پروژه آب قزوین و نهایتاً تا ۲ سال آینده آب‌رسانی به‌کل استان به اتمام رسد.

ملکی خاطرنشان می‌کند: آب‌رسانی به ۱۶ شهر و ۱۹۴ روستا از آبیک آغاز شد و در ادامه راه به محمدیه و مهرگان آب‌رسانی خواهند شد، که الوند، خاکعلی، قزوین، محمودآباد، اقبالیه، تاکستان زیاران، قشلاق ضیاءآباد و خرمدشت و ارداق هم در دستور کار قرار دارند تا تمام شهرهای استان و روستاهای اطراف آن‌ها سیراب شوند.

وی تصریح می‌کند: این پروژه یکی از بهترین طرح‌های آب‌رسانی کشور است که تمام ثقلی است جز ضیاءآباد و خرمدشت که پمپاژ مختصری دارد. بستر کار آماده است و تملک آن‌چنانی نیاز ندارد چون از مسیر کانال عبور می‌کند. با یک سرمایه‌گذار خوب می‌توان کمتر از ۲ سال دیگر، کل استان را صاحب آب شرب گوارا کرد.

به گزارش ایسنا، فاز اول پروژه آب‌رسانی استان قزوین، با ورود آب گوارا به منازل مردم آبیک اجرا شد و ۷ فاز دیگر در حال انجام است اما شایسته است در شرایطی که کشور با بحران کم‌آبی مواجه است، با اقدامات مقتضی همچون جلوگیری از برداشت بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی، پلمب چاه‌های غیرمجاز، استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری، ساخت سدهای نهب و بالاخانلو، استفاده از روش‌های مناسب آب در صنایع، کشت نکردن محصولات کشاورزی غیرضروری که نیاز زیادی به آب دارند، جداسازی آب نوشیدنی از آب شست‌وشو، فرهنگ‌سازی مصرف در میان خانوارها و اقداماتی ازاین‌دست مانع از بروز و تشدید کم‌آبی در استان قزوین شویم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha