• دوشنبه / ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۴:۲۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401052417447
  • خبرنگار : 50088

پروژه فاضلاب شهری تایباد، منتظر ابلاغ کشوری

پروژه فاضلاب شهری تایباد، منتظر ابلاغ کشوری
عکس تزئینی است

ایسنا/خراسان رضوی مردم شهرستان مرزی تایباد پس از وعده‌های تبدیل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون به منطقه آزاد و جایگزینی بیمارستان جدید به جای بیمارستان کنونی با قدمت ۵۰ ساله این‌بار منتظر ابلاغ کشوری برای طرح فاضلاب شهری هستند.

این روزها که اکثر مناطق شهری از فاضلاب شهری برخوردار هستند تا از بوی بد و آلودگی‌های جانبی دور باشند، میلیاردها تومان سرمایه این شهرستان مدت ۱۲ سال است زیر زمین در حال فرسوده شدن است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه‌گذاری آبفای خراسان رضوی گفت: فاضلاب شهری تایباد با قدمت ۱۲ ساله دارای ردیف اعتباری ملی بوده که کمتر از ۱۰ میلیارد تومان اعتبار دریافت کرده و صرف اقدامات اولیه طرح شده است.

کتایون دل‌زنده در سفر به تایباد طی گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: طرح بزرگ فاضلاب شهری این شهرستان با پیش بینی ۱۳۵ کیلومتر شبکه، تصفیه خانه ۱۴ هزار مترمکعبی و نصب انشعابات در طول این مدت تنها ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و همچنان راکد باقی مانده است.

وی با اشاره به اولویت طرح فاضلاب شهری در تایباد افزود: با توجه به ازدیاد جمعیت و افزایش حجم فاضلاب اجرای این طرح در بخش دولتی ناکام خواهد ماند و با وجود تورم قیمت‌ها، ادامه و اتمام کار در اولویت آبفای استان قرار گرفته و اقدامات اولیه جهت واگذاری به بخش خصوصی انجام شده و مجوزهای لازم اخذ شده و فعلا برای آغاز کار منتظر ابلاغ کشور است.

دل‌زنده بیان کرد: برآورد اولیه سرمایه‌گذاری برای این طرح اعتبار ۲۹۴ میلیارد تومان بوده که بسته به قیمت روز مصالح افزایش خواهد داشت. از این اعتبار بخشی برای تعویض، مرمت و بازسازی لوله‌های فرسوده که در این مدت بلااستفاده بوده‌اند هزینه می‌شود.

وی مطرح کرد: با واگذاری این طرح به بخش خصوصی با اجرای آن ۲۰ درصد حجم پساب تصفیه‌ شده جهت تغذیه و احیای سفره‌های آب زیرزمینی به تایباد باز می‌گردد و ۸۰ درصد دیگر برای مصارف صنعتی به شرکت فولاد سنگان منتقل خواهد شد.

شهرستان تایباد جزو شهرهای با تنش آبی بالا در خراسان رضوی است

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه‌گذاری آبفای خراسان رضوی در بخش دیگر از سخنان خود به ۳۳ شهر تنش دار در استان اشاره کرد و گفت: شهرهای تایباد، کاریز و مشهدریزه در زمره این شهرها هستند، تایباد و کاریز در اولویت اول و مشهد ریزه در اولویت دوم قرار دارند. از این تعداد ۱۶ شهر وضعیت قرمز، ۱۱ منطقه نارنجی و مابقی شهرها زرد هستند.

وی توضیح داد: سال گذشته مبلغ ۲ میلیارد تومان برای رفع تنش آبی به این شهرستان تخصیص یافته و امسال نیز ۶.۵ میلیارد تومان پیش بینی شده که به محض تخصیص، هزینه خواهد شد.

دل‌زنده با اعلام اینکه براساس گزارش آب منطقه‌ای، ۱۰۰ درصد آب تجدیدپذیر در تایباد مصرف می‌شود، افزود: از میزان بارندگی در این شهرستان ۵۰ درصد تبخیر و ۵۰ درصد دیگر در اختیار مصارف مختلف قرار می‌گیرد.

وی در ادامه گفت: مصارف شامل ۸۸ درصد بخش کشاورزی، ۱۰ درصد مصرف شرب و مابقی که بسیار اندک می‌باشد در سایر خدمات مصرف می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه‌گذاری آبفای خراسان رضوی خاطرنشان کرد: روند نزولی بارندگی سطح آب سفره‌های زیرزمینی را کم کرده و باعث حرکت سفره‌های آب شور به سمت آب شیرین می‌شود و این اقدام کیفیت آب شرب را کاهش خواهد داد.

وی در بخشی دیگر به هزینه‌های مصرف آب اشاره کرد و افزود: هر چه میزان کیفیت منابع موجود کاهش یابد و ارتفاع چاه‌ها بیشتر شود هزینه‌های تامین و نگهداری افزایش خواهد یافت که در نتیجه آب‌های مصرفی را بالا می‌برد.

بیش از ۳ میلیون نفر از خدمات آبفای خراسان رضوی بهره‌مند هستند

دل‌زنده گفت: شرکت آبفای خراسان رضوی یک میلیون و ۳۰۰ هزار اشتراک دارد و جمعیت ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفری را در استان پوشش می‌دهد.

وی بیان کرد: امور آبفای تایباد ۴۱ هزار اشتراک دارد و جمعیت ۱۳۱ هزار نفری را پوشش می‌دهد که حدود ۳ تا ۴ درصد اشتراک بر جمعیت استان می‌باشد.

وی در ادامه مطرح کرد: از تعداد اشتراکات شهرستان ۶۵ درصد در حوزه شهری و مابقی روستایی است. ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۹۹.۵ درصد بخش روستایی تحت پوشش امور آبفای شهرستان تایباد هستند.

دل‌زنده تاکید کرد: سطح تولید آب شهرستان از سرانه استاندارد بالاتر است و به تبع آن برداشت‌های بیشتری انجام می‌شود. متوسط مصرف مشترکان در بخش روستایی بالاست و برای بهینه مصرف کردن و رسیدن به الگوی مصرف باید در این زمینه فرهنگ سازی انجام شود.

شهرستان مرزی تایباد، گلوگاه اقتصادی کشور است و به دلیل همجواری با کشور محروم افغانستان پتانسیل‌های اقتصادی بالایی در مجموعه مرزی دوغارون دارد اما متاسفانه سهم مرزنشینان این خطه مرزی تنها وعده‌های روی کاغذ است، پروژه فاضلاب شهری وعده دیگری است که در صورت ابلاغ کشور پس از ۱۲ سال توسط بخش خصوصی اجرا خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha