• چهارشنبه / ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۳:۳۷
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1401052619163
  • خبرنگار : 50177

یک خاطره، یک آزاده

یک خاطره، یک آزاده

ایسنا/لرستان در عملیات والفجر مقدماتی برای گرفتن شهر مرزی العماره عراق در هجدهم بهمن ۱۳۶۱ در حالیکه جوانی ۱۹ ساله و سال چهارم دبیرستان بودم به دلیل لو رفتن عملیات، مجروح و هنگامی که ضعف و بی‌حالی بر من عارض بود به دست نیروهای بعثی عراق اسیر شدم.

دکتر امیرحسین تروند یکی از آزادگان هشت سال دفاع مقدس در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در گردان انشراح گروهان دسته یک تیپ ۱۵ امام حسن (ع) به فرماندهی شهید درویش در جبهه جنوب  اعزامی از امیدیه بودیم.

وی با بیان اینکه در آن دوره اسلحه‌ کلاشینکف در دست داشتیم، گل و لای روی آن را پوشانده بود و ما اسلحه را باز می‌کردیم و در گازوئیل قرار داده و دوباره می‌بستیم تا قابلیت استفاده پیدا کند، بیان کرد: در آن سال‌ها کشور فقط اسلحه (ژ۳ )را تولید می‌کرد که مخصوص ارتشی‌ها بود و ما معمولا از اسلحه‌های غنیمتی استفاده می‌کردیم؛ حتی پوتین‌هایی که به ما داده می‌شد مستامل  و آنقدر بزرگ بودند که دو جفت جوراب سربازی کلفت را در جلوی آن قرار دادم تا اندازه‌ام شود.

این رزمنده و آزاده هشت سال دفاع مقدس اضافه کرد: در آن دوران فصل زمستان بود و به دلیل کمبود البسه، به هر سه نفر یک اورکت می‌دادند و سرما به حدی شدید بود که اشک از چشمانمان سرازیر می‌شد.

نحوه اسارت این رزمنده 

تروند با بیان اینکه در عملیات والفجر مقدماتی برای گرفتن شهر مرزی العماره عراق در هجدهم بهمن ۱۳۶۱ در حالیکه جوانی ۱۹ ساله و سال چهارم دبیرستان بودم به دلیل لو رفتن عملیات، مجروح شدم و هنگامی که ضعف و بی‌حالی بر من عارض بود به دست نیروهای بعثی عراق اسیر شدم. اظهار کرد: متاسفانه عملیات والفجر مقدماتی توسط جاسوس حزب توده به اسم ناخدا افضلی لو رفته بود و وی تمام اطلاعات را به شوروی داده و رژیم بعث از عملیات کاملا مطلع بودند، وقتی حمله کردیم آنها آماده مقابله با ما بودند که در این عملیات به همراه تعدادی از همرزمانم در خاک عراق مجروح و اسیر شدیم.

وی گفت: از مجموع ۳۰۰ نفری که در عملیات شرکت کردیم ۱۵ نفر به خاطر مجروح شدن اسیر و عده اندکی توانستند به عقب برگردند و تنها ۸۰ نفر آنها زنده ماندند و مابقی به درجه رفیع شهادت رسیدند؛ البته دلیل اینکه نتوانستند ما را به عقب برگردانند این بود که در منطقه عملیاتی خاکریزی وجود نداشت و تنها ۱۵ کیلومتر ماسه بادی بود که همرزمان به زحمت می‌توانستند حرکت کنند.

این رزمنده و آزاده هشت سال دفاع مقدس با بیان اینکه دفاع مقدس تنها جنگ عراق با ایران نبود بلکه جنگ جهانی دنیا علیه کشورمان بود، بیان کرد: اکثر کشورهای منطقه بجز سوریه از صدام حمایت کردند، حتی سیم‌خاردار به ما نمی‌فروختند که مرزها را بتوانیم سیم‌خاردار بکشیم؛ رژیم بعث اینقدر به خود مطمئن بود که صدام در یکی از مصاحبه‌هایش، مصاحبه را قطع می‌کند و می‌گوید مابقی مصاحبه را سه روز دیگر در تهران انجام خواهم داد.

تروند گفت: عزیزان ارتشی از جان مایه گذاشتند و حتی ادواتی که در اختیار داشتند تعمیر و از آنان استفاده می‌کردند.

دشمن فرهنگ، هویت، دین و ملیت ما را نشانه گرفته است

وی در ادامه با بیان اینکه به نظرم هر کس در جبهه دفاع از ایران اسلامی و مقاومت خدمت کند و رزمنده این جبهه شود این دفاع، دفاعی مقدس‌تر است، افزود: در آن دوران انقلابمان نوپا بود و نماینده کشوری دینی و خدایی و شیعه نبودیم اما امروز نماینده حکومت دینی در دنیا هستیم و تمام عصبانیت غرب به خاطر این مساله است و می‌خواهند با هر جنایت و ترفند ناجوانمردانه‌ای اثبات کنند که حکومت دینی ما کارایی لازم را ندارد و فشل است، براین اساس فرهنگ، هویت، دین و ملیت ما را نشانه گرفته است.

این رزمنده و آزاده هشت سال دفاع مقدس با بیان اینکه دشمن می‌خواهد جبهه مقاومت در هم بریزد تا به ایران برسد و این اتحاد و انسجام از بین برود، تصریح کرد: امروز ایران اسلامی امید کشورهای مسلمان و آزادیخواه جهان است، هرجا در مقابل ظلم و ستم ظالمان ایستادگی می‌شود ایران را الگوی خود قرار دادند.

تروند علت پیروزی انقلاب در دفاع مقدس را تکیه بر اشتراکات خواند و با بیان اینکه خاک کشور، دین و رهبری حکیمانه و هوشمند معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام راحل و اتحاد و انسجام عامل اصلی پیروزی در جنگ هشت‌ساله تحمیلی بود، افزود: در حال حاضر دشمن بر مشکلات و نواقصی که در جامعه وجود دارد تمرکز کرده و با تبلیغات گسترده آنها را در بوق و کرنا قرار داده تا به هدف خود برسد و این درحالیست که مشترکات ما را نادیده گرفته است.

وی عنوان کرد: دشمن اکثر اخباری را که از قول مسئولین و روحانیون مطرح می‌کند و مسائل تاریخی را که عنوان می‌کند دستخوش تحریف کرده است و با تبلیغات آن را بیان می‌کند تا به اهداف خود برسد.

جهاد تبیین از تحریف تاریخ انقلاب اسلامی و جابجا کردن جای شهید و جنایتکار جلوگیری می‌کند

این رزمنده و آزاده دفاع مقدس با اشاره به اینکه امروز مقام معظم رهبری بر لزوم جهاد تبیین تاکید کردند به این دلیل که دشمن با دروغ‌پردازی‌های عجیب و غریب، تاریخ را تحریف و وارونه جلوه می‌دهد و متاسفانه جای ظالم و مظلوم و شهید و جنایتکار راعوض می‌کند و علاوه بر ترور فیزیکی دانشمندان و شخصیت‌ها، اقدام به ترور شخصیت مسئولین نظام کرده و اینجاست که جهاد تبیین بیان واقعیات، وقایع و تاریخ است؛ چنانچه به این مهم نپردازیم و ننویسیم دیگران برایمان آنگونه که خودشان می‌خواهند می‌نویسند، اظهار کرد: جهاد تبیین از تحریف تاریخ انقلاب اسلامی و جابجا کردن جای شهید و جنایتکار جلوگیری می‌کند و بهتر است که حقانیت ایران اسلامی در تاریخ ثبت شود.

تروند ادامه داد: دفاع مقدس ترسی را به دل دشمن انداخته که دیگر این اشتباه را تکرار نکنند وقتی که مقایسه می‌کند امروز پهبادش را می‌زنیم و پایگاه امریکایی‌ها را منهدم می‌کنیم به خودش جرات نمی‌دهدا حتی فکر حمله نظامی و فیزیکی را به کشورمان را در ذهن بپروراند البته گاهی اوقات ژستش را می‌گیرد اما راهی از پیش نمی‌برد.

وی بیان کرد: دفاع جانانه فرزندان این ملت در هشت سال دفاع مقدس بدون تسلیحات آنچنان زبانزد همگان است  و امروز کشورمان عزیزمان ایران اسلامی با وجود نخبگان و جوانان برومند و فرهیخته توانسته است در تسلیحات نظامی خودکفا باشد که این تجربه را در دفع شر داعش که تولید بیش از ۱۰۰ کشور دنیا بود و با هدف براندازی ایران اسلامی ایجاد شده بود با تدبیر حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب و رشادت و هوشمندی سرداران بزرگ و شهیدی همچون  حاج قاسم سلیمانی، کارش را یکسره کردیم.

این رزمنده و آزاده دفاع مقدس در ادامه با بیان اینکه آسیبی که به اعتقاد و باور مردم به خاطر مساله اختلاس‌ها وارد شده نباید نادیده بگیریم، اظهار کرد:  متاسفانه برخی اختلاسات خاوری‌ها و جزایری‌ها و کسانی که مال و منال مردم را دزدیدند سبب شده که به باور مردم خدشه وارد شود و متاسفانه ضعف عملکرد برخی دولت‌ها  که متصدی امور بودند و به علت حزب‌گرایی و دسته‌گری‌ها و نبود ارتباط دولت‌ها با نخبگان و اساتید دانشگاهی افرادی با خودفروشی و خیانت عمدی مرعوب دشمن شدند و یا امید واهی به دشمن بستند که این منجر به سلب اعتماد برخی از مردم شد.

خاطره اسارت این رزمنده

تروند در مورد خاطرات اسارتش در اردوگاه ماالانبار رژیم بعث عراق گفت: اردوگاه نمونه کوچکی از ایران بزرگ بود و از تمام استان‌ها، قومیت‌ها، ادیان و سنینن مختلف از ۱۱ تا ۷۰ ساله حضور داشتند.

وی اضافه کرد: اردوگاه در پادگانی نظامی در مرز ۳۰ تا ۴۰ کیلومتری اردن و عراق  قرار داشت، دور آن را سیم‌خاردار احاطه کرده بود و کیوسک‌دژبانی قرار داشت و چهار طرف اردوگاه تانک بود و روی تپه‌ای مشرف به اردوگاه نیز تیرباری مسلط به اردوگاه قرار داده بودند، با وجود این محدودیت‌ها از آنجا که با هم اتحاد داشتیم دشمن را مغلوب خود کردیم.

این آزاده و رزمنده هشت سال دفاع مقدس بیان کرد: یکی از برنامه‌های رژیم بعثی عراق برای آسایشگاهی که در آن قرار داشتیم این بود که هر شب ۱۵ نفر از بچه‌ها را انتخاب می‌کردند و به بیرون می‌بردند و تا جایی که توان داشتند مفصل کتک‌کاری می‌کردند به گونه‌ای که آنان دیگر توان نداشتند که با پای خود به آسایشگاه بیایند، در این حین وقتی خیاط آسایشگاه به شدت مریض بود و جزو لیست برای کتک‌کاری انتخاب شده بود یکی از جوانان به عراقی‌ها گفت این فرد مریض است و مرا به جای او ببرید اما بعثی‌ها به او اعتنایی نکردند و هر دو را برای کتک کاری بردند.

تروند اضافه کرد: مشکلات و تحریم‌ها در آن آسایشگاه و اردوگاه نتوانست بچه‌ها را  از پای درآورد چون با هم همصدا بودند و اتحاد داشتند و بر روی اشتراکات خود پایبند و پافشاری می‌کردند.

وی گفت: مشکلات آن روز قابل قیاس با امروز نیست سختی‌ها می‌گذرد به شرطی که در این کوره مشکلات، آبدیده شویم.

این آزاده و رزمنده هشت سال دفاع مقدس بیان کرد: آرزو دارم ایران اسلامی با وجود رهبر فرزانه انقلاب همیشه پاینده باشد و به دست صاحب اصلیش امام زمان (عج) برسد و به عنوان سربازی کوچک برای اسلام و وطن باشم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha