• پنجشنبه / ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۳:۲۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401052719814
  • خبرنگار : 50088

پیش‌بینی برداشت بیش از ۴۰۰۰ تن پسته از باغات تایباد

پیش‌بینی برداشت بیش از ۴۰۰۰ تن پسته از باغات تایباد
عکس از آرشیو است

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی تایباد گفت: همزمان با آغاز فصل برداشت پسته پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۴۰۰۰ تن پسته از سطح باغات این شهرستان جمع آوری شود.

جواد اعتضادی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در سال زراعی جاری ۵۸۶۰ هکتار از اراضی مستعد کشت در شهرستان به کاشت پسته اختصاص یافت که از این میزان ۴۱۱۴ هکتار بارور و ۱۷۴۶ هکتار نابارور است.

وی با اشاره به فعالیت چهار واحد مکانیزه ترمینال ضبط و فرآوری پسته در تایباد افزود: متوسط عملکرد این محصول به علت جوان بودن باغات در هر هکتار حدود ۱۰۰۰ کیلوگرم است.

اعتضادی بیان کرد: عمده ارقام پسته کشت شده در این شهرستان شامل احمدآقایی، بادامی سفید، اکبری و کله‌قوچی است.

وی با اعلام راه‌اندازی اولین انبار بورس پسته در تایباد خاطرنشان کرد: امروز سودآوری این محصول نسبت به گذشته و صادرات آن به کشورهای مختلف، پسته را در زمره محصولات استراتژیک قرار داده است.

مدیر جهاد کشاورزی تایباد توضیح داد: با توجه به کاهش بارندگی‌ها در چند سال اخیر و افت منابع آبی، کارگاه‌های آموزشی برای کشاورزان در راستای ترویج کشت محصولات کم‌آب‌ طلب برگزار شده و از آنجا که محصول پسته یکی از محصولات کم‌آب طلب، مقاوم با شرایط اقلیمی سخت، خشکی هوا، شوری زمین و شوری آب است، کشاورزان نسبت به توسعه کشت ابن محصول در منطقه رغبت نشان داده‌اند.

وی بیان کرد: همچنین اقداماتی مانند توسعه روش‌های نوین آبیاری سطحی و زیرسطحی، توزیع حدود ۶۰۰ تن انواع کودهای شیمیایی یارانه‌ای، برگزاری کارگاه‌های آموزشی پسته با حضور کارشناسان و محققان برتر کشور به میزان بیش از ۶۰۰ نفر روز، اجرای عملیات سرشاخه کاری، توسعه روش‌های مبارزه غیر شیمیایی در باغات پسته به ویژه جهت کنترل آفت پسیل در سطح بیش از ۸۰ درصد باغات پسته شهرستان، آموزش و برگزاری مسابقه هرس‌کار ماهر، ردیابی فرمونی آفات هدف و... انجام شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha