• جمعه / ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۰:۳۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401052820226
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان کاشمر:

تمام تلاش ما منصرف کردن مادران از سقط‌جنین است

تمام تلاش ما منصرف کردن مادران از سقط‌جنین است

ایسنا/خراسان رضوی معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان کاشمر با اشاره به آمار سقط جنین گفت: تمام تلاش ما بر جلوگیری از سقط‌های بی‌مورد است که در این راستا سعی می‌کنیم با خدمات مراقبتی مشاوره‌ای و معیشتی، مادران را از سقط‌جنین منصرف کنیم.

مجتبی قائمی در مراسم افتتاح مرکز نفس که با حضور مسئول بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی و جمعی از مسئولان شهرستانی برگزار شد، عنوان کرد: بر اساس آمار اعلام شده میزان ناباروری در ایران ۲۰ درصد است یعنی از هر پنج زوج ایرانی، یک زوج با مشکل ناباروری مواجه است.

وی اظهار کرد: بر اساس آماری رسمی روزانه هزار سقط ‌جنین و سالیانه بین ۳۵۰ تا ۵۰۰ هزار سقط در کشور انجام می‌شود.

مدیر مرکز بهداشت کاشمر خاطرنشان کرد: دو درصد این سقط‌ها اجتناب‌ناپذیر و به دلیل مشکلات مادر و جنین، سه درصد سقط‌هایی پزشکی و برای حفظ جان مادر و ۹۵ درصد دیگر سقط‌ها جنایی هستند که بدون هیچ مشکل خاصی و بنا به میل و شرایط خانواده اتفاق می‌افتد.

وی بیان کرد: سالیانه در کاشمر ۲۵۰۰ تا ۲۸۰۰ فرزند به دنیا می‌آیند که فقط آمار سه روز سقط ‌جنین در کشور برابر با کل تولدهایی می‌شود که طی یک سال در این شهرستان داریم.

وی بیان کرد: تا کنون پنج پرونده در کاشمر تشکیل شده که مشاوران سه پرونده را موفق بودند و جنین را از سقط نجات دادند.

بیش از۹۰ درصد سقط‌هایی که انجام می‌شود جنین سالم است

مسئول بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی در این مراسم با بیان اینکه مرکز نفس مخفف عبارت «نجات فرزندان سقط» در کاشمر است، گفت: هدف اصلی مرکز نفس جلوگیری از سقط فرزندان سالم است، در واقع رویکرد مرکز نیکوکاری نفس فرهنگ‌سازی، مشاوره و حمایت از خانواده‌هایی است که تصمیم به سقط جنین سالم خود دارند.

دکتر محمد خسروی با بیان اینکه مرکز نفس در ۳۰ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ افتتاح شد تا از سقط‌جنین سالم جلوگیری شود، با انتقاد از اینکه هنوز برخی دستورالعمل‌ها و قوانین بر اساس همان قوانین کنترل جمعیت هستند و برخی مراکز و مسئولان نیز کارهای خود را صرفاً بر اساس دستورالعمل انجام می‌دهند، تصریح کرد: باید در این خصوص اقدامات و پیگیری‌های لازم صورت گیرد.

وی در ادامه با تأکید بر شناسایی کسانی که به صورت غیرمجاز سقط‌ جنین را انجام می‌دهند و تلاش برای انصراف آنها از این اقدام گفت: توانسته‌ایم با ایجاد مراکز سقط‌ جنین نفس در برخی شهرهای خراسان رضوی گام‌های بلندی در راستای جلوگیری از  سقط ‌جنین سالم به واسطه باورهای غلط ایجاد شده در جامعه برداریم.

مسئول بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی ابراز عقیده کرد: هرچند برابر آمار رسمی روزانه در کشور هزار سقط‌ جنین انجام می‌شود اما آمار غیر رسمی بسیار بیشتر از این است.

وی بیان کرد: موضوع سقط‌ جنین یک مسئله کاملاً اجتماعی است و نهادهایی که ماهیت فرهنگی، امنیتی و طبی دارند در این خصوص دخیل هستند.

خسروی بیان کرد: نجات فرزندان سالم از اهداف مرکز نفس است که عدد قابل توجهی هم هستند، متأسفانه ۹۰ درصد سقط‌هایی که انجام می‌شود بدون علت بوده و جنین سالم است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha