• شنبه / ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ / ۰۸:۲۴
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401052920560
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

در ژورنال کلاب هفتگی جهاددانشگاهی بررسی شد؛

تأثیر مثبت خلاقیت بر بهزیستی ذهنی

تأثیر مثبت خلاقیت بر بهزیستی ذهنی

ایسنا/اصفهان ژورنال کلاب هفتگی دانش روز خلاقیت به همت جهاددانشگاهی واحد اصفهان هربار با بررسی تازه‌ترین مقالات روز دنیا، یکی از جنبه‌های خلاقیت را مورد واکاوی قرار می‌دهد، این هفته به بررسی تأثیر مثبت خلاقیت بر بهزیستی ذهنی پرداخت.

الهام سلیمی‌نیا، دانشجوی دپارتمان مهارت‌های فکری RJ جهاددانشگاهی این هفته با بررسی مقاله با عنوان «خلاق بودن شمارا شاد می‌کند: تاثیر مثبت خلاقیت بر بهزیستی ذهنی» که در سال ۲۰۲۱ در مجله International journal of invironmental research and public health  انتشارات mdpi با سطح Q۱ و ip ۴.۶ منتشر شد، با ارائه توضیحاتی در خصوص این مقاله نتایج حاصل از آن را تشریح کرد.

او گفت: نویسندگان این مقاله پس از بررسی تأثیر شادی بر خلاقیت دریافتند که ارتباط متقابل خلاقیت و شادی در نتایج مطالعات قبلی اثبات شده است، اما درباره تاثیر خلاقیت بر بهزیستی ذهنی اطلاعات کمی موجود است. این پژوهشگران همچنین اعلام کردند که در مطالعات قبلی بهزیستی به معنی شادی و خلق مثبت در نظر گرفته شده و دیگر جنبه‌های آن را مورد بررسی قرار نداده‌اند.

این دانشجو افزود: در این مقاله نویسنده به موضوع بهزیستی ذهنی می‌پردازد و آن را به معنای رضایت از زندگی به طور همه جانبه و بهتر زیستن تعریف می‌کند.

سلیمی‌نیا توضیح داد: محققان این پژوهش در ابتدا با جمع‌آوری شواهد از مقالات معتبر گذشته به بررسی تعاریف کلیدواژه‌های مقاله یعنی خلاقیت، بهزیستی و ارتباط این دو پرداختند. سپس با توجه به اینکه اکثر تحقیقات در این زمینه در غرب بوده و نیز صرفاً خلق مثبت در نظر گرفته شده، فرضیه خود را با عنوان «تاثیر مثبت خلاقیت بر بهزیستی ذهنی» در مالزی تعریف کردند. برای این کار محققان دو مطالعه انجام داده‌اند که هرکدام دارای دو بخش است‌.

او ادامه داد: آنها در مطالعه نخست، ارتباط خلاقیت و بهزیستی ذهنی را در دو گروه دانشجویان کارشناسی ارشد و شاغلین بزرگسال بررسی کردند و ثابت شد که این دو ارتباط مستقیم دارند. البته به دلیل مقطعی بودن این مطالعه اعلام قطعی بهبود بهزیستی ذهنی با بالابردن خلاقیت ممکن نبود.  درنتیجه پژوهشگر این مقاله، مطالعه دیگری انجام دادند که در آن به‌طور آزمایشی و عملیاتی روش‌های افزایش خلاقیت مورد بررسی و بر روی افراد آزمایش انجام شد.

سلیمی‌نیا افزود: محققان در بخش اول مطالعه دوم به این نتیجه رسیدند که خلاقیت قابل افزایش است و در ادامه بخش دوم مطالعه پس از اطمینان از افزایش خلاقیت نمرات بهزیستی ذهنی را به منظور ارتباط این دو بررسی کردند.

به گفته این دانشجو، محققان در این پژوهش ابتدا ۲۵۶ دانشجوی کارشناسی و ۲۹۱ بزرگسال شاغل بین سنین ۱۸ تا ۶۰ سال در هر دو گروه را انتخاب کردند. این مطالعه در مالزی انجام شد و برای پژوهش دوم نیز ۶۸ دانشجو انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل  بهزیستی ذهنی آنها بررسی شد.

او به یافته‌های این پژوهش اشاره و اظهار کرد: در نهایت در مطالعه اول مشخص شد که هر دو مطالعه ارتباط مستقیم خلاقیت با بهزیستی ذهنی را تایید می‌کند و مشخص شد با افزایش خلاقیت، میتوان بهزیستی ذهنی را افزایش داد.

این دانشجو تأکید کرد: پژوهشگران این مطالعه از این تحقیق استنباط کردند که پرورش خلاقیت در جامعه، بخصوص جهت سلامت عمومی و حتی استفاده در درمان، بسیار پراهمیت بوده و خلاقیت و بهزیستی ذهنی برای بشر ضروری است. همچنین تحقیقات بیشتر در این زمینه در جوامع با فرهنگ‌های مختلف می‌تواند بسیار امیدوارکننده و موفقیت‌آمیز باشد.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha