• شنبه / ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۵:۳۲
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401052921099
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان:

احیای هنرهای از یاد رفته به رشد اقتصادی جامعه کمک می‌کند

احیای هنرهای از یاد رفته به رشد اقتصادی جامعه کمک می‌کند

ایسنا/اصفهان رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان کاشان، گفت: صنایع‌دستی و حرفه‌های بومی می‌تواند به رشد اقتصاد جامعه کمک کرده و در توسعه پایدار نقش مهمی داشته باشد، بنابراین برای احیا و رونق هنرهای از یاد رفته در بازار تاریخی کاشان به کمک ستاد بازآفرینی شهری نیازمندیم.

احمد دانایی‌نیا، امروز(شنبه، ۲۹ مرداد) در کارگروه تخصصی صنایع دستی شهرستان کاشان، اظهار کرد: شهر کاشان به شهر ملی نساجی سنتی معروف است و داوطلب بودن این شهر در مقیاس جهانی فرصت خوبی است تا ضمن حفظ این هنر به آموزش و اشاعه آن نیز توجه ویژه‌ای شود.

وی افزود: دریافت نشان‌های ملی و مرغوبیت کالا توسط هنرمندان صنایع دستی کاشان، نشانه ریشه‌دار بودن این هنر در منطقه فرهنگی کاشان و مایه مباهات و غرور ملی است که ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی یکی از اولویت‌های اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کاشان است.

به گزارش ایسنا، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان، تأکید کرد: بنابر آمار، بیش از یک هزار هنرمند در ۷۰ رشته مختلف صنایع دستی در کاشان فعالیت دارند. صنایع دستی جایگزین مناسبی برای صادرات غیرنفتی است که با برنامه‌ریزی مناسب می‌توان فرهنگ و هنر ایرانی را به جهانیان معرفی کرد.

دانایی‌نیا تأکید کرد: بازارچه‌های محلی بهترین فرصت برای احیا هنرهای سنتی از یاد رفته است و امیدواریم اداره اوقاف و امور خیریه کاشان شرایط واگذاری مغازه‌های متروکه در محله‌های تاریخی را برای این منظور فراهم کند تا ضمن ارتقای شان محله‌ها، کسب و کارهای سنتی نیز در این محله‌ها رونق بگیرد.

وی با اشاره به بازدیدهای هفتگی از روستاها، گفت: انتظار داریم با حمایت همه‌جانبه مسئولان، موانع تولید صنایع دستی روستایی برطرف و حفظ و احیای صنایع دستی در روستاها با حضور نسل جوان و تحصیل کرده تقویت شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان، افزود: بازار کاشان، یکی از بهترین مکان‌های تولید و عرضه صنایع‌دستی است که انتظار داریم با مصوبه‌های کارگروه میراث فرهنگی و با همکاری ستاد بازآفرینی شهری و شهرداری کاشان، مرمت بخشی از بازار به‌عنوان نمونه آغاز شود و با احیای سراها، تیمچه‌ها و راسته‌ها همچون گذشته، حرفه‌های سنتی فعال شود.

کارگروه تخصصی صنایع‌دستی شهرستان کاشان با حضور رئیس شورای شهر، مسئولان مرتبط در اداره‌های شهرستان و جمعی از صنعتگران و فعالان صنایع‌دستی به منظور بررسی ظرفیت‌ها و مشکلات صنایع دستی منطقه کاشان در مجموعه جهانی باغ تاریخی فین برگزار شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha