• یکشنبه / ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۳:۱۷
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1401053021784
  • خبرنگار : 50046

چالش اداره اوقاف با انتقال خون؛

انتقال خون خراسان شمالی، یک متر فضای متعلق به خودش برای خونگیری ندارد

انتقال خون خراسان شمالی، یک متر فضای متعلق به خودش برای خونگیری ندارد

ایسنا/خراسان شمالی مدیرکل انتقال خون خراسان شمالی گفت: بجنورد مرکز خراسان شمالی حتی یک متر فضای متعلق به خودش برای خونگیری ندارد.

دکتر هادی نوری در نشست خبری که ۳۰ مرداد ماه برگزار شد، اظهار کرد: فضای کنونی موجود نیز متعلق به ۱۸ سال گذشته که این مکان یکی از پایگاه های خونگیری استان خراسان بوده است، می باشد.

وی در ارتباط با اداره کل انتقال خون استان بیان کرد: در گذشته توسط شهرداری ۲ هزار متر مربع زمین به انتقال خون اهدا شده بود که بر اساس استانداردها این پایگاه ساخته شد و در سال ۷۷ به بهره برداری رسید.

دکتر نوری افزود: اما بعد از گذشت چند سال اداره کل اوقاف بر اساس اینکه این اداره کل در مجاورت امام زاده سید عباس (ع) قرار دارد ادعای مالکیت آن را کرده و با پیگیری های انجام داده از طریق قانون ثبت، سند آن را اخذ کرده بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر اداره کل مذکور حکم حقوقی و تخلیه این مکان را گرفته است که اگر این امر صورت گیرد در امر خونگیری به شدت با مشکل مواجه خواهیم شد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در حال حاضر این اداره کل، خون مورد نیاز ۱۲ بیمارستان استان و همچنین بخشی از نیاز خونی استان سیستان بلوچستان را تامین می کند که در حال حاضر با چالش مواجه شده است.

وی تصریح کرد: زمینی برای این اداره کل در تخته ارکان معرفی شده است اما باید مراکز خونگیری در نزدیک ترین و در دسترس ترین مکان به مردم باشد اما تخته ارکان خارج از شهر بوده و مردم برای اهدای خون به این مکان مراجعه نخواهند کرد و از سوی دیگر تاکنون مکانی در داخل شهر نیز به ما معرفی نشده است.

مدیرکل انتقال خون خراسان شمالی ادامه داد: علاوه بر این، مرکز خونگیری در بجنورد از ابتدای تاسیس دارای ۸ تخت بوده که همچنان همان ۸ تخت است و این در حالی است که طی چند سال اخیر بیمارستان های پورسینای آشخانه، آیت الله هاشمی رفسنجانی شیروان و امام حسن(ع) بجنورد به مراکز درمانی این استان افزوده شده است.

وی گفت: در این استان علاوه بر بجنورد، فقط در شهر شیروان یک مرکز خون گیری ثابت وجود دارد و در سایر شهرستان های استان چنین امکانی وجود ندارد.

دکتر نوری افزود: اداره کل انتقال خون خراسان شمالی در شهر اسفراین دارای زمین است و سعی می کنیم تا یک مرکز خونگیری را در این محل راه اندازی کنیم که برای اجرای این پروژه رقم ۱۰ میلیارد ریال نیز اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: تلاش ما بر این است تا در شهر آشخانه نیز یک مرکز راه اندازی کنیم چرا که سالانه تعداد زیادی از زائران حرم امام رضا(ع) از این محل عبور کرده و از سوی دیگر بسیاری از تصادفات جاده ای نیز در شهرستان مانه و سملقان رخ می دهد.

مدیر کل انتقال خون خراسان شمالی با اشاره به راه اندازی مرکز غربالگری و گروه بندی خون بیان کرد: در حال حاضر ۱۰ استان کشور دارای این مرکز است که این مرکز در خراسان شمالی نیز در آینده نزدیک به بهره برداری خواهد رسید.

وی تصریح کرد: تاکنون ۱۰ میلیارد تومان برای زیرسازی این پروژه هزینه شده و قرار بر این است تا تجهیزات آن توسط سازمان انتقال خون با مبلغ بالغ بر ۴۰۰ هزار یورو تامین شود.

به گفته دکتر نوری، طی سفر رئیس جمهور به این استان برای این پروژه رقم ۵ میلیارد ریال اختصاص یافته است.

وی در ادامه به آمار ۵ ماهه سال جاری در اهدای خون نیز اشاره کرد و گفت: میزان اهدای خون طی ۵ ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۲ درصد رشد داشته است.

این مقام مسئول بیان کرد: میزان اهدای خون بانوان طی ۵ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۳ درصد و میزان اهدا کنندگان خون بار اولی ۸۰ درصد افزایش یافته است.

به گفته وی طی امسال از این استان ۴ هزار و ۵۳۰ واحد خون به استان سیستان و بلوچستان ارسال شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha