• دوشنبه / ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ / ۰۳:۳۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401053122223
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

معاون قضایی رئیس‌ کل دادگستری خراسان رضوی:

مردم از اطاله رسیدگی رنج می‌برند/ کاشمر یکی از امن‌ترین شهرستان‌های خراسان رضوی

مردم از اطاله رسیدگی رنج می‌برند/ کاشمر یکی از امن‌ترین شهرستان‌های خراسان رضوی

ایسنا/خراسان رضوی معاون قضایی رئیس‌ کل دادگستری خراسان رضوی گفت: با توجه به اهمیتی که دادگستری دارد به ویژه در امور کیفری و حقوقی، نباید اطاله رسیدگی داشته باشیم. امروز مردم از اطاله رسیدگی رنج می‌برند.

حجت‌الاسلام محمود فروتنی روز گذشته، ۳۰ خرداد، در جلسه شورای اداری کاشمر که همزمان با تودیع و معارفه دادستان عمومی و انقلاب و معاونت برنامه‌ریزی و امور عمرانی این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: در عرف قضایی یک قاضی ایستاده و یک قاضی نشسته داریم. قاضی نشسته در محکمه می‌نشیند و حکم صادر می‌کند ولی قاضی ایستاده قضات دادسرا هستند که دادستان، دادیاران و بازپرسان محسوب می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: دادستان به عنوان مدعی‌العموم و یک مقام قضایی ارزشمند پرونده‌های کیفری را باید دسته‌بندی و جمع‌آوری و با صدور کیفرخواست برای قاضی نشسته در دادگاه ارسال کند.

معاون قضایی رئیس‌ کل دادگستری خراسان رضوی عنوان کرد: خوشبختانه نه تنها هیچ مشکلی در شهرستان کاشمر نمی‌بینیم بلکه این شهرستان یکی از امن‌ترین شهرستان‌های استان است. با این حال لازم است با تعامل و همکاری امورات قضایی شهرستان را به نحو مطلوب به سامان برسانیم.

فروتنی با تاکید بر اینکه باید به پرونده‌ها هر چه سریع‌تر، فوری و با دقت رسیدگی شود، بیان کرد: سرعت و دقت در رسیدگی به پرونده‌ها باید در دستور کار قرار گیرد.

معاون قضایی رئیس‌ کل دادگستری خراسان رضوی خطاب به دادستان جدید کاشمر گفت: نباید در کاشمر اطاله رسیدگی، پرونده معوق و پرونده مسن وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: امیدواریم با تلاش و کوشش ۲۰ قاضی که در دادگستری کاشمر فعالیت می‌کنند، مشکلات این شهرستان در امر قضا به حداقل برسد و مسائل آن حل شود.

فروتنی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به دادستان جدید کاشمر گفت: به عنوان دادستان این شهر باید توجه داشته باشید که مردم، خانواده‌های شهدا و مسئولان توقع دارند با جرائم خشن، جرائم خاص، سارقان، مشروب‌سازان و مشروب‌فروشان، موادفروشان و کسانی که امنیت مردم را به خطر می‌اندازند و اقدام به ایجاد شرارت و یا تعرض به مال و جان و نوامیس مردم می‌کنند، قاطعانه برخورد شود.

وی عنوان کرد: امنیت در شهرستان کاشمر و همه شهرستان‌ها رکن رکین کار ما در دستگاه قضاست. باید همه تلاش کنیم با حضور پلیس مقتدر، مقامات امنیتی، سپاه، بسیج و... این امنیتی که محصول خون‌بهای هزاران شهید است، خدشه‌دار نشود.

سال گذشته هیچکس در کاشمر قصاص نشد

علی‌اکبر تقی‌نژاد، رئیس دادگستری شهرستان کاشمر، در این جلسه گفت: سال گذشته بالغ‌ بر ۳۱ هزار و ۵۰۰ فقره پرونده وارد دادگستری کاشمر شد و مورد رسیدگی قرار گرفت.

وی بیان کرد: اکثر این پرونده‌ها در دادگاه‌های حقوقی مربوط به مطالبه وجه، دعاوی ملکی و خانوادگی و در دادسراها و دادگاه‌های کیفری مربوط به توهین، ضرب و جرح، تخلفات رانندگی و تصادفات است.

تقی‌نژاد عنوان کرد: باید دادگستری برای مدیریت صحیح پرونده فکری بردارد و اقداماتی انجام دهد. در حال حاضر برای این منظور شیوه‌نامه‌هایی در سطح استان و شهرستان تهیه و در حال اجراست.

وی تصریح کرد: تخصصی کردن شعب شورای حل اختلاف یکی از این اقدامات است؛ هرچند باید تا پایان سال ۱۴۰۰ پرونده تمام تصادفات رانندگی و تخلفات در دادسرا و دادگاه‌ها رسیدگی می‌شد اما در سال جدید براساس این شیوه‌نامه پرونده تمام تصادفات به شوراهای حل اختلاف ارجاع داده می‌شود و در آنجا مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

رئیس دادگستری شهرستان کاشمر خاطرنشان کرد: برای رسیدگی به پرونده‌های خانوادگی یک شعبه تخصصی در شورای حل اختلاف و یک شعبه همیار در دادگستری ایجاد کرده‌ایم که تمام پرونده‌های مربوط به دعاوی خانوادگی ابتدا به این شعب ارجاع می‌شود.

وی در ادامه از افتتاح شعب همیاران شورای حل اختلاف در این شهرستان خبر داد و گفت: ۲۰ درصد پرونده‌هایی که به شورای حل اختلاف ارجاع می‌دهیم، به سازش ختم می‌شود.

تقی‌نژاد از راه‌اندازی همیاران صلح برای حل و فصل پرونده‌هایی که منجر به قتل می‌شود، اشاره کرد و افزود: همیاران صلح تلاش می‌کنند در حد امکان احکام قصاص اجرا نشود.

وی گفت: با تلاش همیاران صلح سال گذشته هیچ قصاصی در شهرستان اجرا نشده است. تنها ۲ نفر محکوم به قصاص بودند که با تلاش‌های صورت گرفته، توانستیم رضایت شاکیان را اخذ کنیم و با حکم برائتی که صادر شد،   متهمان آزاد شدند.

رئیس دادگستری شهرستان کاشمر خاطرنشان کرد: علیه سارقان و خرده‌فروشان مواد مخدر، اراذل و اوباش و معترضان به نوامیس مردم سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ای اعمال می‌شود. در حال حاضر تمام سارقانی که به مرخصی می‌روند، همزمان رونوشتی از این موضوع به اداره آگاهی ارسال می‌شود تا آنان بدانند کدامیک از سارقان در مرخصی هستند. هم‌اکنون که فصل برداشت انگور است، تمام مرخصی‌های سارقان را لغو کرده‌ایم.

چرا شکار در محیط زیست توسط گردشگران آمریکایی‌ در ایران ممنوع شد؟

غلامرضا طالعی، دادستان عمومی و انقلاب کاشمر هم در این جلسه گفت: به صورت مستمر از سال ۱۳۹۶ تا امروز روند رسیدگی و موجودی پرونده‌ها در کاشمر کاهشی بوده است.

وی گفت: در این مدت به اشتغال زندانیان توجه ویژه‌ای شده است. به اعتقاد ما اگر اشتغال را برای زندانیان فراهم کنیم، در جلوگیری از تکرار جرم آن‌ها تاثیرگذار است.

دادستان وقت عمومی و انقلاب کاشمر توجه و پیگیری ساخت زندان جدید را از دیگر اقدامات خود در این پنج سال عنوان کرد و افزود: در حال حاضر زندان کاشمر یکی از فرسوده‌ترین زندان‌ها داخل بافت شهری است. از طرف دیور زندانی که در خارج شهر در حال ساخت است، با یک‌سوم پیشرفت فیزیکی از چندین دهه قبل متوقف مانده است.

وی همچنین از جلوگیری شکار آمریکایی‌ها در کاشمر خبر داد و گفت: برای اولین بار به دلیل دستور دادستانی کاشمر مبنی بر ممنوعیت شکار در محیط زیست توسط آمریکائی‌ها، این مساله موجب شد تا چنین ممنوعیتی به عنوان یک مصوبه به تائید مجلس شورای اسلامی برسد. در پی این اقدام از آن زمان ورود آمریکایی‌ها به فضای شکار در محیط زیست کشور ممنوع شده است.  

طالعی در خصوص گازرسانی به منطقه حاشیه‌نشین حسین‌آباد کاشمر عنوان کرد: به دلیل نامه‌ای که دادستانی و رئیس دادگستری کاشمر برای گازرسانی به منطقه حسین‌آباد به فرمانداری نوشتند و در استانداری و وزارت کشور به تائید رسید، مقرر شد عینا آنچه در نامه آمده، اجرایی شود. اکنون مقدمات اجرای این دستور توسط فرماندار شهرستان در حال اجراست که با اقدامات انجام شده امیدواریم امسال مردم منطقه حسین‌آباد صاحب گاز شوند.

مهم‌ترین اولویت‌های کاشمر

امیر دایی صراف، فرماندار کاشمر نیز در ادامه این جلسه گفت: با توجه به اینکه اولویت اضطراری کشور در حال حاضر مسائل اقتصادی و اشتغال است، می‌طلبد دادستان جدید کاشمر از این حوزه به خوبی دفاع کند.

وی گفت: با توجه به ظرفیت‌های شهرستان در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی کشاورزی و... و فعالیت تعداد قابل توجهی از واحدهای تولیدی، کشاورزی، صنعتی و صنفی در شهرستان، می‌طلبد در این حوزه تحول ایجاد شود.

فرماندار کاشمر از معاون جدید برنامه‌ریزی و هماهنگی امور عمرانی خواست پیگیری تحقق قرارداد فاضلاب پساب شهر کاشمر، پیگیری اتمام جاده شادمهر به کاشمر که در سفر رئیس‌جمهور ۳۵۰ میلیارد تومان به پروژه آن اختصاص یافت و با سفر استاندار خراسان رضوی ۱۵۰ میلیارد تومان دیگر نیز به این اعتبار اضافه شد، در اولویت کارها قرار گیرد.

دایی صراف همچنین پیگیری تحقق قرارداد راه‌اندازی نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی خورشیدی با اعتبار بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان که توسط بخشی خصوصی سرمایه‌گذاری می‌شود، آغاز عملیات اجرایی نهضت ملی مسکن، به روزرسانی طرح‌های هادی روستاها، پیگیری افزایش سازه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری، راه‌اندازی فاز دوم شهرک صنعتی شهرستان، تحقق منطقه ویژه اقتصادی، نظارت بر ساخت و سازهای غیرمجاز، تعیین تکلیف پرونده‌های معطل در کمیسیون مواد ۹۹ و ۱۰۰ و جذب سرمایه‌گذار برای ساخت شهرک گلخانه‌ای کاشمر را به عنوان مهم‌ترین اولویت‌های معاونت عمرانی این شهرستان برشمرد.

در این جلسه حجت‌الاسلام اسماعیل بلوچ‌زاده به عنوان دادستان جدید و هادی ذوالفقاری به سمت معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری شهرستان منصوب شدند. همچنین با امضای حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه، غلامرضا طالعی به عنوان معاون قضایی دادگستری تربت‌ حیدریه منصوب شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha