• دوشنبه / ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ / ۰۸:۵۱
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1401053122303
  • خبرنگار : 50250

چشم‌انتظاری سیل‌زدگان به مصوبه هیات دولت برای جبران خسارت

چشم‌انتظاری سیل‌زدگان به مصوبه هیات دولت برای جبران خسارت

ایسنا/چهارمحال و بختیاری سیلاب یک پدیده غافلگیر کننده، اما قابل پیش‌بینی بود که در چشم بر هم زدنی جاری شد و خسارات سنگینی را در نقاط مختلفی از چهارمحال و بختیاری بر جای گذاشت، شاید شوک ناشی از این سیلاب تا مدت‌ها در ذهن سیل‌زدگان باقی بماند که چگونه در کمتر از یکساعت زندگی آن‌ها تحت تاثیر قرار گرفت، حال سیل‌زدگان چشم‌انتظار مصوبه هیات دولت هستند.

به گزارش ایسنا، در روزهای ابتدایی مردادماه شاهد وقوع سیلاب در پی بارش‌های مانسونی در چهارمحال و بختیاری بودیم، سیل در این استان خسارات میلیاردی برجای گذاشت و در این بین روستای بارده از توابع شهرستان بن بیش‌ترین خسارات را در بخش منازل مسکونی، اراضی کشاورزی و زیرساخت‌ها متحمل شد، قطعا این روزها سیل‌زدگان برای جبران خسارت چشم‌انتظار حمایت دولت هستند.

قطعا اولین گام در لحظه وقوع حوادثی مانند سیل و زلزله، امدادرسانی به آسیب‌دیدگان است، گروه‌های امدادی در لحظات اولیه وقوع سیلاب در مناطق مختلف حاضر شدند و در حد توان به امدادرسانی پرداختند، اما امدادرسانی تنها بخشی از مدیریت بحران در زمان وقوع حوادث محسوب می‌شود و اهم اقدامات در این حوزه مربوط به برآورد خسارات و بازسازی مناطق آسیب‌دیده خواهد بود.

چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های حادثه‌خیز از نظر سیل، زلزله، رانش، صاعقه و ... محسوب می‌شود، بنابراین سازمان مدیریت بحران در این استان باید در هر لحظه آمادگی رویارویی با بحران را داشته باشد تا مردم آسیب‌دیده علاوه بر تحمل آسیب‌های وارده مانند از دست دادن سرپناه، دام، اراضی کشاورزی، شغل و ...، دغدغه‌ای برای جبران خسارت و امدادرسانی نداشته باشند.

برآوردهای خسارات سیل در چهارمحال و بختیاری در مدت زمان کوتاهی در بخش‌های مختلف انجام شد، برآورد خسارات سیل اخیر در استان نشان می‌دهد که اگر جبران خسارات سیل در استان با قید فوریت انجام نشود، زندگی بسیاری از افراد با فرارسیدن فصل سرما دچار مشکل جدی می‌شود.

پرداخت خسارت سیل در هیچ استانی به تصویب هیات دولت نرسیده است

خسرو کیانی- سرپرست مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به خسارت میلیاردی سیل در استان، اظهار کرد: طبق آخرین برآورد صورت گرفته سیلاب به استان ۴۳۸۵ میلیارد تومان خسارت وارد کرده است که بیش‌ترین میزان خسارت سیلاب مربوط به روستای بارده است.

وی با بیان اینکه خسارات سیل پس از برآورد برای تصویب به هیات دولت ارسال شده است، گفت: پرداخت خسارت سیل در هیچ استانی به تصویب هیات دولت نرسیده است و پیگیر هستیم تا در اولین جلسه آینده هیات دولت این خسارت به تصویب برسد، برآورد خسارت سیل در تمامی استان‌ها به پایان رسیده است.

کیانی افزود: بیش‌ترین خسارت سیل در چهارمحال و بختیاری به ترتیب در حوزه مسکونی، تجاری، زیرساخت و کشاورزی است.

سرپرست مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه این استان از نظر برآورد اعتبار خسارت سیل جزو چهار استان اول کشور است، عنوان کرد: پس از تصویب خسارت سیل در هیات دولت و تخصیص اعتبارات به استان، حداکثر یکماه زمان برای پرداخت خسارت نیاز است.

تصویب ۲۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه‌ای برای سیل در چهارمحال و بختیاری

علی حیدری- سرپرست معاونت عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه پرداخت خسارات سیل در دو بخش انجام می‌شود، اظهار کرد: بخش اول مربوط به اعتبارات هزینه‌ای و بخش دیگر مربوط به اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای است.

وی افزود: تاکنون اعتبارات سیل در بخش تملک دارایی‌های سرمایه‌ای جهت پرداخت خسارت برای هیچ استانی در هیات دولت مصوب نشده است، اما برای چهارمحال و بختیاری در بحث اعتبارات هزینه‌ای در هیات دولت ۲۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب شده، ولی تاکنون پرداختی صورت نگرفته است.

حیدری توضیح داد: مطلبی که در فضای رسانه‌ای برای مصوبه هیات دولت مبنی بر پرداخت خسارت سیل در برخی استان‌ها منتشر شده است، صحت ندارد، در گام اول پرداخت خسارت در بخش هزینه جاری انجام می‌شود و سپس هیات دولت خسارات سیل در تمامی استان‌ها را در یک جلسه مصوب خواهد کرد.

سرپرست معاونت عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری در پایان خاطرنشان کرد: برآورد خسارت سیل در استان بالغ بر ۴۰۰۰ میلیارد تومان است، تاکنون خسارت سیل برای هیچ استانی در بخش اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ایی به تصویب هیات دولت نرسیده و مصوبه اول مربوط به اعتبارات هزینه‌ای است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha