• دوشنبه / ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۰:۵۲
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401053122482
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

به چشم‌هایشان گوش کن

به چشم‌هایشان گوش کن

ایسنا/اصفهان نمایشگاه عکس «به چشم‌هایشان گوش کن» مستندی اجتماعی از اقلیت جامعه مردمی و عمومی شهر اجمیر هندوستان است که توسط ابراهیم سلیمی کوچی، دانشیار ادبیات تطبیقی دانشگاه اصفهان عکاسی شده و در دانشگاه راجستان کشور هند در معرض دید دانشگاهیان قرار دارد.

ابراهیم سلیمی کوچی با اعلام این خبر به ایسنا گفت: من برای تدریس به دانشگاه راجستان هند دعوت شدم و تا اواخر شهریورماه در شهر اجمیر در ایالت راجستان حضور خواهم داشت، به همین دلیل تصمیم گرفتم از شهر اجمیر و در قالب مستند اجتماعی عکاسی کنم.

او با بیان اینکه اجمیر شهر کوچکی در شمال هندوستان است که در استان راجستان واقع است، افزود: عکس‌های نمایشگاه «به چشم‌هایشان گوش کن» از خیابان‌های شهر اجمیر و از نقاط دیده نشده این شهر عکاسی شده‌اند؛ البته اجمیر شهر ثروتمندی است و اکثریت ساکنان این شهر جزو طبقه متوسط و مرفه هند به شمار می‌روند، اما عکس‌ها مربوط به اقلیت هندِ اعماق است.

دانشیار ادبیات تطبیقی دانشگاه اصفهان اضافه کرد: «به چشم‌هایشان گوش کن» عنوانی است که برای این نمایشگاه انتخاب‌شده، چراکه آثار ارائه‌شده به موضوع قصه‌گو بودن چشم‌ها یعنی چشم‌های قصه‌گو اشاره دارند.

به چشم‌هایشان گوش کن

سلیمی کوچی با بیان اینکه در این نمایشگاه، تعداد ۴۰ عکس به‌صورت رنگی و سیاه‌وسفید و همچنین تلفیقی از این دو ارائه شده‌اند، تصریح کرد: عکس‌های به نمایش درآمده در نمایشگاه عکس «به چشم‌هایشان گوش کن»، مستندی اجتماعی است، به همین دلیل هیچ‌کدام از آن‌ها با فتوشاپ تدوین نشده‌اند و فقط در بعضی از آن‌ها در نور و رنگ تغییراتی داده‌شده تا حالت مستند و عکاسی خیابانی در این عکس‌ها باقی بماند.

نویسنده کتاب‌های «ادبیات و دفاع سیاره‌ای» و «یک‌مشت جوان خوشگل» با اشاره به نمایشگاه‌های پیشین خود در زمینه عکاسی که در کشورهای الجزایر، ترکیه و فرانسه برگزار شده‌اند، گفت: من عمدتاً از کوچ‌نشینان، عشایر و جامعه‌های اعماقی یعنی جوامع خیلی مردمی و عمومی عکاسی کرده‌ام و اعتقاددارم که ادبیات و عکاسی هردو رسانه‌هایی برای بیان واقعیت هستند؛ بنابراین با هر نشانه‌ای که به هنر یا به نوشتار بپردازیم مقصود این است که یک واقعیت را برخواسته و ارائه کنیم و در این میان، گاهی می‌توان از تصویر و گاهی از کلمه و یا صوت استفاده کرد که از این منظر، هیچ‌کدام با دیگری تفاوتی ندارند.

به چشم‌هایشان گوش کن

این نویسنده که کتاب‌های «به رنگ زندگی» و «پاییز پرستوی سفید» نیز از دیگر آثار اوست، با تأکید بر اینکه جهان آینده جهان تصویر است و نمی‌توان به تصویر بی‌تفاوت بود، ادامه داد: من به‌عنوان کسی که گاهی می‌نویسد، فکر می‌کنم که رابطه عکس و کلمه یا رابطه تصویر و کلمه رابطه‌ای بسیار سنجیده و متقابل و سازنده است و چه‌بسا هریک، دیگری را تکمیل کند و یا حتی بتواند دیگری را به وجود آورد، می‌توانیم از عکس به متن برسیم، یا از متن، عکس بگیریم و یا تصویری را شکل دهیم.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: نمایشگاه عکس «به چشم‌هایشان گوش کن» از روز سی‌ام مردادماه در آمفی‌تئاتر دانشگاه راجستان برپاشده و مدت ۱۰ روز در معرض دید دانشجویان، اساتید و کارکنان این دانشگاه قرار دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha