• دوشنبه / ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۵:۱۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401053122832
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اصفهان:

افزایش قیمت مرغ، مصرف گوشت قرمز را بیشتر کرد

افزایش قیمت مرغ، مصرف گوشت قرمز را بیشتر کرد

ایسنا/اصفهان معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: سرانه ۳۲ کیلوگرم مرغ در ماه، در هیچ کشوری جز کشور ما نبود، اما با افزایش قیمت مرغ، مصرف مرغ کاهش پیدا کرد و مصرف گوشت گوسفند بیشتر شد و این در حالی است که گوشت گوسفند نسبت به مبلغ تمام شده افزایش قیمت زیادی نداشته است.

حسین ایراندوست، امروز (دوشنبه، ۳۱ مردادماه) در جمع خبرنگاران، با اشاره به اینکه بعد از مردمی‌سازی یارانه‌ها، نرخ چهار محصول اصلی گندم، دانه جو، ذرت و کنجاله سویا تغییر کرد و با افزایش قیمت ۶۰ درصدی مواجه شد، اظهار کرد: این تغییر نرخ، تنش‌هایی در حوزه دام و طیور ایجاد می‌کرد و اولین مسئله تأمین نقدینگی تولیدکنندگان در بخش دام و طیور بود که سعی شد با اعطای تسهیلات با سود پایین به تولیدکننده مشکلات این بخش رفع شود و اکنون اصفهان با بیش از هزار میلیارد تومان رتبه اول جذب تسهیلات را دارد.

وی از توزیع نهاده به‌صورت توافقی با واردکننده خبرداد و افزود: این اقدام توزیع نهاده را رقابتی کرده و بسیاری از واردکنندگان قیمت‌هایی پایین‌تر از قیمت مصوب ارائه می‌دهند و شرایط خرید تغییر پیدا کرده است.

به گزارش ایسنا، ایراندوست با بیان اینکه در چند هفته گذشته با کاهش تمایل به فروش دام مولد مواجه بوده‌ایم، ادامه داد: خرید گوشت گوساله، بره و مرغ توسط شرکت پشتیبانی امور دام، اعطای مجوز صادرات و حذف عوارض صادرات شیر خشک و کره برای رسیدن به پایداری در حوزه دام و طیور، از دیگر اقدامات انجام شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به ایجاد مازاد محصول به علت افزایش قیمت‌ها و اجرایی نشدن کالابرگ الکترونیک، گفت: عدم تقاضا در بازار باعث شده قیمت به پایین‌تر از مبلغ مصوب برسد و تولیدکننده متضرر شود، از سوی دیگر تا پیش از افزایش ارز ترجیحی و بالا رفتن قیمت نهاده، تولیدکننده علی‌رغم برنامه‌های آموزشی، تمایل به استفاده زیاد از نهاده برای افزایش وزن مرغ در مدت زمان کم برای عرضه در بازار را داشت، ولی این نهاده به چربی تبدیل می‌شد و تنها هدررفت منابع بود، اما با افزایش قیمت نهاده، تولیدکنندگان به تولید مرغ سایز، تمایل بیشتر پیدا کرده‌اند.

وی در پاسخ به ایسنا درباره برنامه این سازمان برای تنظیم بازار گوشت و مرغ، گفت: سرانه ۳۲ کیلوگرم مرغ در ماه در هیچ کشوری جز کشور ما نبود و با افزایش قیمت مرغ، مصرف مرغ کاهش و مصرف گوشت گوسفند افزایش پیدا کرد و این در حالی است که گوشت گوسفند نسبت به مبلغ تمام شده افزایش قیمت زیادی نداشته است.

ایراندوست ادامه داد: برای تنظیم بازار و جلوگیری از ضرر تولیدکننده، تولید قراردادی منعقد شد، به این معنا که تولید با نیاز بازار همخوانی داشته باشد، برای مثال در سال گذشته، ۴۰۰ تن در روز مصرف مرغ اصفهان بود که در حال حاضر این میزان به ۲۰۰ تن رسیده است، این حجم و نیاز بازار با هماهنگی دستگاه‌ها به اطلاع واحدهای صنفی می‌رسد تا تولید به همین حجم و میزان باقی بماند و از ضرر و تولید مازاد جلوگیری شود.

خسارت ۵۰۰ میلیونی شیلات اصفهان از سیل

محمدرضا عباسی، مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز در این نشست با اشاره به تولید بیش از ۸ هزار  و ۶۰۰ تن انواع ماهی‌های خوراکی در استان اصفهان، گفت: در جریان سیل‌های اخیر استان و با توجه به قرار داشتن حوضچه‌ها در کنار بستر رود، ۳۰۰ ماهی تلف شد و ۵۰۰ میلیون تومان خسارت گزارش شده که به سازمان شیلات ایران گزارش شده است تا اعتبارات برای جبران خسارات تخصیص داده شود.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز اظهار کرد: براساس برآوردهای اولیه ۶۸۳ میلیارد تومان خسارات سیل در استان اصفهان بوده که به سازمان برنامه و بودجه ارائه شده و برای تأمین اعتبارات در دستور کار دولت قرار گرفته است.

کامران بقایی افزود: در جریان سفر رییس جمهور به اصفهان مصوب شد، در ۲۸ زیر پروژه در بخش جهادکشاورزی، اعتباری بالغ بر ۳ هزار و ۱۰۰میلیارد تومانی در طی ۳ سال تخصیص داده شود که امیدواریم طی  ۳ سال برنامه‌ پروژه‌ها اجرا و مورد بهره‌برداری قرار گیرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha