• چهارشنبه / ۲ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۱:۵۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401060201339
  • خبرنگار : 50088

جذب سرمایه‌گذار زمینه تولید، اشتغال و رونق اقتصادی را فراهم می‌کند

جذب سرمایه‌گذار زمینه تولید، اشتغال و رونق اقتصادی را فراهم می‌کند

ایسنا/خراسان رضوی فرماندار تایباد گفت: جذب سرمایه گذار یکی از عواملی است که سبب افزایش تولید، اشتغال و رونق اقتصادی در کشور به ویژه این شهرستان مرزی می‌شود.

مهدی دونده در نشست مشترک با اعضای هیات مدیره تولیدکنندگان و صادرکنندگان قالی افغانستانی که شامگاه سه‌شنبه اول شهریورماه در دفتر فرماندار تایباد برگزار شد، اظهار کرد: افغانستان و ایران دارای یک سری آداب و فرهنگ مشترک هستند و سال‌ها با صلح و دوستی کنار یکدیگر مراودات تجاری، اقتصادی و فرهنگی دارند.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های قوی شهرستان در راستای جذب سرمایه گذاران افغانستانی، افزود: تولید فرش یکی از صنعت‌های دیرینه و سنتی در ایران است و خواستگاه فرش ایران در  بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی است، بانوان توانمند این خطه مرزی از نسل‌های قدیمی تاکنون به ویژه در روستاها به بافت فرش‌های اصیل ایرانی مشغول هستند که می‌توان از این فرصت برای ایجاد بازار فروش در کشور همسایه استفاده کرد.

نماینده عالی دولت در این شهرستان بیان کرد: رویکرد ایران راه یافتن به بازار جهانی است و تلاش می‌کند برترین محصولات را با کیفیت عالی به بازارهای هدف جهانی صادر کند.

وی در ادامه توضیح داد: شهرستان تایباد بهترین ظرفیت تولید فرش برای کشور افغانستان است و اگر سرمایه گذاران کشور همسایه در  این زمینه مشارکت کنند بی‌شک می‌توانند به رشد اقتصادی در کشور خودشان برسند.

دونده با تاکید بر توسعه مشاغل خانگی، مطرح کرد: ایجاد مشاغل خانگی و حتی تولید صنعتی در ایران و بهره‌مندی از پتانسیل مواد باکیفیت جهت تولید فرش و بافندگان ماهر تایبادی زمینه رشد اقتصادی برای کشور افغانستان و نیز ایران فراهم خواهد شد، تولیدات ایرانی و صادرات آن به کشور همسایه مراودات تجاری و اقتصادی را افزایش خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: باید با سرمایه گذاری درست، موقعیت روستاییان در روستاها و مرزنشینان را در مرز تثبیت کرد و این امر مهم علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار از مهاجرت روستاییان به حاشیه شهرها جلوگیری خواهد کرد .

فرماندار تایباد اظهار کرد: مشارکت و همکاری دو کشور ایران و افغانستان جهت تولید فرش نقش بسزایی در رفع بیکاری و توسعه اقتصاد پایدار برای هر دو کشور دارد.

در این جلسه تولیدکنندگان افغانستانی و نماینده تولید فرش ایرانی در تایباد نظرات خود را برای تولید انبوه و جذب بازار فروش برای فرش ایرانی در کشور افغانستان ارائه کردند.

بزرگترین فرش جهان با استفاده از ۳۸ تن پنبه و پشم و با همکاری ۱۲۰۰ بافنده از استان خراسان بافته شد. هنرمندانی که توانستند بافت فرش را طی مدتی حدود یک سال و نیم به پایان برسانند. همچنین نقشه و طراحی خلاقانه این فرش زیبا، با طراحی علی خلیقی، هنرمند ایرانی آغاز شد.

بعد از یک سال و نیم از آغاز عملیات بافت، محصول نهایی در سال ۲۰۰۷ و همزمان با افتتاح مسجد در همان سال رونمایی شد. این فرش از ۲.۲ میلیارد گره منفرد تشکیل شده است و مساحتی معادل ۶۰ هزار و ۵۴۶ فوت دارد. به عبارتی با شکوه ترین فرش جهان مساحتی معادل ۱۸ هزار و ۴۶۶ متر مربع دارد. وزن این فرش عظیم الجثه نیز حدود ۱۲ تن است.

این اثر توسط بافندگان خراسانی تولید شده، بزرگترین فرش جهان است که در مسجد جامع شیخ زاید شهر ابوظبی امارات پهن شده و شکوه بسیار زیادی دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha