• شنبه / ۵ شهریور ۱۴۰۱ / ۰۵:۰۰
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401060201369
  • خبرنگار : 50035

دبیر انجمن داروسازان استان همدان:

داروخانه‌ها خواستار تعیین مهلت پرداخت و جبران خسارت دیرکرد از بیمه‌ها هستند

داروخانه‌ها خواستار تعیین مهلت پرداخت و جبران خسارت دیرکرد از بیمه‌ها هستند

ایسنا/همدان دبیر انجمن داروسازان استان همدان با اشاره به طرح دارویاری درخواست کرد: رسماً در قرارداد جدید داروخانه‌ها با بیمه‌ها، طبق ماده ۳۸ قانون تنظیم بخشی از مقررات دولت مصوب سال ۹۳ حداکثر مهلت پرداخت و جبران خسارت دیرکرد داروخانه‌ها و مؤسسات پزشکی پیش‌بینی شود.

دکتر محمدناصر خواجوی‌ در گفت‌وگو با ایسنا، مطرح کرد: هر طرح یکسری چالش‌ها دارد و باید شروع شود تا ضعف‌های آن مشخص شود البته در ایران بدین گونه است، در کشور ما روی طرحی بین شش ماه تا یک سال فکر و بعد اجرا می‌شود اما در کشوری مثل ژاپن ۲۰ سال بر روی طرحی تفکر و بعد اجرا می‌کنند.

وی افزود: ما یک طرحی را اجرا و ۲۰ سال روی ضعف‌هایش کار می‌کنیم به علت اینکه زیرساخت‌هایمان درست نیست در حالیکه اول باید برای هر کاری مقدماتش را فراهم کرد و لوازم و ابزاری که مورد نیاز است، درنظر گرفته شود.

خواجوی‌ اظهار کرد: طرح دارویاری به علت تورم و اینکه شرکت‌های دارویی نمی‌توانستند قیمت دارو را به علت گرانی مواد اولیه و مشکل در واردات به علت گرانی ارز پایین نگه دارند، اجرایی شد در ضمن در ایران دارو خیلی ارزان است و یکسری مسائل همچون قاچاق و استفاده ناصحیح و غلط دارو را پیش آورده بود.

وی با اشاره به اینکه در ابتدا ارز اختصاصی گذاشتند اما بعد آن را برداشتند چراکه می‌گفتند دارو گران می‌شود و مردم ضرر می‌کنند، تصریح کرد: دارو کار بسیار تخصصی است که دولت دارد بر روی آن خیلی خدمات یارانه‌ای می‌دهد. در ایران دارو بسیار ارزان است و برای گرفتن جلوی ارزانی دارو، طرح دارویار را گذاشتند که از یک طرف قیمت دارو ارزان نباشد و از طرفی قاچاق دارو انجام نشود در ضمن مواد اولیه وارد و دارو ساخته شود و برای کارخانه صرفه داشته باشد.

این دکترای حرفه‌ای داروسازی اضافه کرد: طرح دارویاری ظاهرش خوب است اما باز باید کارشناسی می‌شد و با مسئولان مرتبط و به ویژه انجمن داروسازان و وزارت بهداشت صحبت می‌شد. در واقع باید روی طرحی دو سال کار شده و عیوبش استخراج و بعد اجرایی شود.

وی بیان کرد: در این طرح دارو گران می‌شد بنابراین یارانه ارزی ارائه شد تا به مردم تعلق گیرد اما بودجه به انتهای زنجیره یعنی بیمه‌ها تزریق شد یعنی اختلاف هزینه داروها به عنوان یارانه به سازمان‌های بیمه‌گر داده شد و تعدادی از داروهای غیربیمه‌ای، در تعهد بیمه قرار گرفتند. اگر به مرحله‌ای رسیدیم که بعد از چند ماه پشتوانه ارزی از بین رفت و دولت نتوانست این پول را به بیمه تزریق کند، چه باید کرد؟

طرح دارویاری پشتوانه ارزی و مالی می‌خواهد

خواجوی‌ با اشاره به اینکه وقتی طرحی قرار است اجرا شود باید کار کارشناسی روی آن انجام گیرد، یادآور شد: طرح همگانی بیمه سلامت که در دوره‌های گذشته اجرا شد، از همان ابتدا شکست خورده بود، ما همان موقع گفتیم موفقیت‌آمیز نیست، مگر می‌شود با یک دفترچه و ۱۰ هزار تومان افراد را بیمه کرد؟ این طرح‌ها پشتوانه ارزی و مالی می‌خواهد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر پرداخت‌ها خوب است و تقریباً به صورت آنلاین و به‌روز و برخی بیمه‌ها با یک ماه و دو ماه تأخیر به داروخانه‌ها هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند، اذعان کرد: برخی بیمه‌ها سابقه خوبی در پرداخت ندارند اما فعلاً پرداخت‌ها خوب پیش می‌رود.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی استان همدان اعلام کرد: درخواست داریم رسماً در قرارداد جدید داروخانه‌ها با بیمه‌ها، علاوه بر سهم سازمانی که درنظر گرفته شده، سهم ارزی دارو هم در قراداد تنظیم شود و طبق ماده ۳۸ قانون تنظیم بخشی از مقررات دولت مصوب سال ۹۳ حداکثر مهلت پرداخت و جبران خسارت دیرکرد داروخانه‌ها و مؤسسات پزشکی پیش‌بینی شود.

وی ادامه داد: فرقی نمی‌کند چه داروخانه خصوصی و چه بیمارستانی، وقتی مبلغی را برای بیمار هزینه می‌کند و این پول در بیمه می‌خوابد، زمانی‌که شرکت دارو می‌دهد اگر توان مالی داروخانه نباشد، نمی‌خرد. در این صورت شرکت اظهار دریافت نقدی می‌کند و دارو را به بیمارستان نداده و به بخش خصوصی می‌دهد. هر چند دانشگاه شرکت را مجبور می‌کند که دارو را به بیمارستان‌ها بدهد.

خواجوی با بیان اینکه طرح دارویاری باعث می‌شود دارو تاحدودی به قیمت واقعی نزدیک و جلوی قاچاق گرفته شود، افزود: باید تا آخر زنجیره طرح کار کارشناسی انجام گرفته باشد، پول طرح به بیمه‌ها داده شده در حالیکه برخی سازمان‎های بیمه‌گر سابقه خوبی در پرداخت ندارند، حتی برخی بیمه‌های مکمل هم مطالبات داروخانه‌ها را هنوز نداده‌اند به طوریکه یک بیمه مکمل ۹ ماه است مطالبات داروخانه را نداده و اینجا مردم ضرر می‌کنند.

وی اضافه کرد: درخواست داریم حداقل این تزریق پول از یک منبع مالی طبق یک ماده مصوبی که گفته شد، اجرایی شود تا این طرح ادامه پیدا کند چراکه طرح باید پشتوانه مالی داشته باشد و در ردیف بودجه بیاید.

خواجوی تصریح کرد: باز هم قیمت دارو خیلی کم است و جا دارد که باز هم گران شود چراکه داروسازی یک کار و تولید علمی است که وقتی رایگان در اختیار بگذاری مردم هم عادت می‌کنند؛ مثلاً با  ۲۰ تا آموکسی‌سیسیلین خوددرمانی کنند که این برای سلامت جامعه خطرناک است و موارد مشابه دیگر.

افزایش روزافزون تعداد داروخانه‌ها در همدان

وی در ادامه با اشاره به افزایش روزافزون تعداد داروخانه‌ها مطرح کرد: در حال حاضر در استان همدان ۲۵۵ داروخانه و در شهر همدان ۱۰۲ داروخانه داریم به طوریکه طبق آیین نامه ابلاغی جدید حد فاصل استاندارد تأسیس داروخانه در سطح شهر برداشته شده و همین امر باعث افزایش داروخانه‌ها و ایجاد تخلفاتی شده است.

به گفته دبیر انجمن داروسازان استان همدان، قبلاً به ازای هر ۱۰ پزشک باید یک داروخانه در مجاور آن بود، وقتی ۱۱ پزشک می‌شود یک داروخانه در حریم ۱۵ متری مجاز به تأسیس می‌بود اما اکنون این‌گونه نیست.

وی ادامه داد: ۱۰۲ داروخانه روزانه با هشت ساعت فعالیت، ۱۹ داروخانه شبانه‎‌روزی، یک داروخانه نیمه وقت صبح و ۱۵ داروخانه نیمه وقت عصر در شهر همدان وجود دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha