• شنبه / ۵ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۳:۰۲
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401060503581
  • خبرنگار : 50037

تأمین مواد اولیه از مهمترین مشکلات سفالگران لالجینی

تأمین مواد اولیه از مهمترین مشکلات سفالگران لالجینی

ایسنا/همدان مسئول نمایندگی میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهر لالجین گفت: تأمین مواد اولیه یکی از مهمترین مشکلات سفالگران لالجینی است که با توجه تورم مواد اولیه لازم با قیمت گران به دست آنها می رسد.

محمدرضا قادری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: متأسفانه به علت گرانی هر روزه مواد اولیه و مشکلات تأمین مواد اولیه سفالگران لالجینی به ناچار تولیدات خود را باید گران کنند و گرانی تولیدات سفالگران بازار فروش آنها را  کساد و با مشکل مواجه کرده است.

وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر در شهر لالجین به عنوان شهر بدون بیکار ۱۲۰۰ تا ۱۲۵۰ واحد کارگاهی و خانگی سفالگری دارای فعالیت بوده که به تناسب فصول سال اشتغال مناسبی را برای لالجینی‌ها ایجاد کرده است.

قادری خاطرنشان کرد: در فصول بهار و تابستان به واسطه کشاورزی بودن منطقه اشتغال شهروندان لالجین به حرفه سفالگری به نسبت پاییز و زمستان کمتر بوده و میزان اشتغال سفالگری منطقه دارای تغّیر است.

وی با بیان اینکه در سال جاری تعداد کارگاه‌های خانگی و کارگاهی سفالگری لالجین افزایش داشته‌اند، تصریح کرد: در بحث تولیدات به علت تحریم و مشکلات اقتصادی و دیگر مشکلات تاحدودی میزان اشتغال کارگاه‌ها کمتر شده است.

قادری یادآور شد: تولیدات سفال شهر لالجین علاوه بر داخل کشور به سایر کشورهای خارجی مختلف از جمله هلند صادر می‌شود و بیشترین تولیدات صادرات سفال لالجین به کشور عراق اختصاص دارد.

وی بیان کرد: ثبت جهانی لالجین به عنوان شهر سفال ایران در سال ۹۵ از نقش مؤثری در اشتغال پایدار منطقه و جذب گردشگر دوچندان و شناساندن هر بیشتر هنر سفال این‌ شهر به جهانیان برخوردار بوده و رسانه‌ها و تبلیغات صداوسیما در این امر نقش ارزنده‌ای داشته اند.

قادری اضافه کرد: لالجین از مراکز عمده ساخت سفال و سرامیک ایران و جهان به‌ شمار می‌رود و محصولات هنرمندان آن علاوه بر شهرهای دور و نزدیک ایران به بسیاری از کشورهای دیگر صادر می‌شود و بخش اعظمی از جمعیت شهر لالجین به پیشه سفالگری، سرامیک‌کاری و شغل های وابسته همچون نقاشی سفالینه‌ها، بسته‌بندی و خرید و فروش محصولات سفالین اشتغال دارند.

به گزارش ایسنا، شهر لالجین از نظر اقتصادی به عنوان شهر شماره یک استان بوده و در این بخش بیکاری معنا ندارد و با توجه به پتانسیل‌های موجود آن همه دارای شغل هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha