• یکشنبه / ۶ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۱:۳۹
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1401060604394
  • منبع : نمایندگی قزوین

مروری بر مهم‌ترین دستاوردهای سفر معاون علمی رئیس جمهور به قزوین

مروری بر مهم‌ترین دستاوردهای سفر معاون علمی رئیس جمهور به قزوین

ایسنا/قزوین هم‌زمان با چهارمین روز هفته دولت سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان به استان قزوین سفر کرد که در این گزارش مروری بر مهم‌ترین دستاوردهای وی داریم.

به گزارش ایسنا هم‌زمان با چهارمین روز هفته دولت سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان به استان قزوین سفر کرد. ستاری در این سفر یک روزه علاوه بر افتتاح سه واحد تولیدی، به دیدار امام جمعه قزوین رفت با افتتاح خانه خلاق و فناور سعدالسلطنه از نمایشگاه محصولات دانش بنیان و فناورانه بازدید کرد سپس به دعوت بنیاد نخبگان پای درددل جامعه نخبگانی استان نشست و در پایان میهمان جلسه ستاد اقتصاد دانش بنیان استان قزوین شد.

قزوین طی سال‌های اخیر نشان داده که استانی پیشگام در جهت رفع نیازهای کشور است و به‌جرئت می‌توان گفت ظرفیت‌های بی‌بدیلی در حوزه دانش و فناوری دارد. به‌عنوان‌مثال تولید سخت‌ترین نوع کاتالیست‌های پالایشگاهی با دانش بومی در کشور توسط این استان رقم خورده است و در رفع نیاز کشور به خارج بسیار مؤثر است.

افتتاح ۳ واحد تولیدی در قزوین

 با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در چهارمین روز از هفته دولت در استان قزوین، یک واحد تولیدی در زمینه تولید ورق و کارتن، یک واحد تولیدی در زمینه تولید انواع تسمه‌های صنعتی و کشاورزی و یک واحد تولیدی درحوزه صنایع شوینده کشور افتتاح شد.

سورنا ستاری با حضور در شهرک کاسپین استان قزوین از برخی واحدهای تولیدی دانش بنیان بازدید و بر اهمیت شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد کشور، تأکید کرد.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در ادامه کلنگ آغاز عملیات اجرایی احداث مجتمع‌های کارگاهی دانش‌بنیان شهرک صنعتی کاسپین را در متراژ ۱۰ هزار مترمربع و میزان سرمایه‌گذاری ۷۳ هزار میلیارد تومان به زمین زد. در فاز اول این مجتمع، ۳۵ واحد کارگاهی دانش‌بنیان مستقر خواهند شد.

افتتاح یک واحد تولیدی در شهرک صنعتی لیای قزوین یکی دیگر از برنامه‌های ستاری بود. این واحد تولیدی در زمینه تولید کاتالیست و مواد اولیه مورد نیاز صنایع شوینده کشور و کاشی و سرامیک فعالیت می‌کند که با سرمایه‌گذاری ۱۴ هزار میلیارد ریالی برای ۷۰۰ نفر اشتغالزایی مستقیم داشته است.

همچنین از تولید پنج محصول جدید و نوآورانه توسط یک واحد تولید کاتالیست در زمینه تولید مواد اولیه موردنیاز صنایع شوینده، کاشی و سرامیک در شهرک صنعتی لیاء استان قزوین رونمایی شد.

توسعه استان قزوین پایه‌ای دانش محور دارد

ستاری در دیدار با امام جمعه قزوین عنوان کرد که توسعه استان قزوین پایه‌ای دانش محور دارد و این استان از  پتانسیل خوب نیروی انسانی برخوردار است و شاید اینکه قزوین از منابع زیرزمینی قابل توجهی برخوردار نیست یک موهبت باشد زیرا تجربه نشان داده که تکیه بر منابع زیرزمینی خلاقیت را از بین برده و روحیه کارآفرینی را کاهش می‌دهد و نیروی جوان و کارآمد را به سمت مشاغل کارمندی سوق می‌دهد.

افتتاح «خانه خلاق سعدالسلطنه» قزوین

یکی دیگر از برنامه‌های سفر معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افتتاح خانه خلاق در سرای سعدالسلطنه قزوین بود، در فضای اشتراکی «خانه خلاق سعدالسلطنه» حدود ۲۰ شرکت و هسته مستقل می‌توانند مستقر شده و فعالیت کنند.

ستاری در حاشیه این مراسم قزوین را دارای قدمت بسیار بالایی در صنایع دستی دانست که آثار بسیار ارزشمند آن در معرض نابودی قرار دارد و خانه‌های خلاق می توانند توسط خود مردم این صنایع دستی را دوباره احیا و بازآفرینی کرده و به زندگی مردم بازگرداند.
وی در ادامه از نمایشگاه محصولات دانش بنیان و فناورانه در سرای سعدالسلطنه بازدید کرد.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور  در نشست با نخبگان استان عنوان کرد که مسئولین اولویت اول خود را جذب نخبگان در داخل استان قرار دهند و جوایز تحصیلی همچون طرح شهید وزوایی یا طرح شهید احمدی روشن و هسته‌های فناور و زیرساخت‌هایی همچون جذب در هیئت علمی دانشگاه و جذب در دستگاه‌های اجرایی تصویب شده تا کسی که جوایز بنیاد ملی را دریافت کرده‌ دیگر دغدغه شغل نداشته باشد و باید قابلیت‌ها و توانمندی‌های انسان‌ها به‌عنوان پایه‌ی اصلی اقتصاد مدنظر قرار گیرد.

درخواست مسئولان از معاون علمی و فناوری رئیس جمهور

یکی از درخواست‌های مسئولان قزوین در جلسه ستاد اقتصاد دانش بنیان مطرح شد، مسئولان خواستار حمایت ستاری از راه‌اندازی دهکده نوآوری و فناوری کشاورزی در قزوین شدند زیرا اگر کشاورزی استان قزوین مهارت محور نشده و به جوانان منتقل نشود، نسل کشاورزی از بین خواهد رفت.

در ادامه مسئولان عنوان کردند که ایجاد شبکه پیشرفت و نوآوری در حوزه علوم‌ اجتماعی، ‌علوم انسانی، علوم زیستی و فناوری‌های جدید، مورد نیاز استان است تا در گام دوم انقلاب، برای احتزاز پرچم ایران از حیث علم و فناوری سهمی را هم به ظرفیت علمی و دانشی و فناوری استان قزوین اختصاص دهیم.

در ادامه مسئولان عنوان کردند که تقویت ساختار کشاورزی استان را در دستور کار دارند. توجیه اقتصادی فعالیت کشاورزی در استان، روز به‌روز رو به بهبود است و در چشم‌انداز استان مجموعه‌ پارک یا دهکده کشاورزی ترسیم شده است.

توجه به دانش بنیان‌ها از اولویت‌های کشور است. ارکان دولت در استان، نمایندگان مجلس، مجموعه سپاه پاسدارن و مسئولان قضایی نسبت به مباحث دانش‌بنیان، نگاه حمایتی جدی و پایدار دارند که این رویکرد ناشی از عمق نگاه فرهنگی و علمی مردم و ظرفیت‌های استان قزوین است.

مسئولان به ایجاد شهرک محتوا اشاره کردند و گفتند در قزوین دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه بین‌المللی امام (ره) و چشمه نور فضایی علمی را در شمال شهر ایجاد کرده است و طی سفر ریاست جمهوری بنا شد، شهرک تولید محتوا و شرکت‌های دانش‌بنیان در این منطقه تأسیس شود که در اینجا منظور تنها بحث رسانه‌ای شهرک تولید محتوا نیست بلکه این تولید محتوا مشمول حوزه‌های مختلف محتوایی است.

اقتصاد دانش‌بنیان، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پژوهش است

 معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در پایان سفر خود در جلسه ستاد دانش‌بنیان استان، مزیت‌های قزوین را پایه‌ی حرکت اقتصاد دانش‌بنیان در این استان برشمرد و گفت: کشاورزی دشت قزوین مزیت بارزی است که همه باید برای تعالی آن تلاش کنند اما با تحقیقات بخش دولتی نمی‌توان کشاورزی دانش‌بنیان را شکوفا کرد و حضور بخش خصوصی ضروری است و اقتصاد دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پژوهش است. معاونت علمی و فناوری تمرکز جدی بر اجرایی‌سازی «قانون جهش تولید دانش بنیان» دارد که این قانون بسیاری از زیر ساخت‌های فکری ما در حوزه اقتصادی را تغییر خواهد داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha