• یکشنبه / ۶ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۳:۵۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401060604571

/سیمای زخمی شهر/۱

به‌هم‌ریختگی و آشفتگی در کالبد مشهد به وضوح دیده می‌شود

به‌هم‌ریختگی و آشفتگی در کالبد مشهد به وضوح دیده می‌شود

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: با نگاه به فضا و کالبد شهر مشهد به‌هم‌ریختگی و آشفتگی در این شهر به وضوح دیده می‌شود که به نوعی بازتاب‌دهنده‏ شرایط اجتماعی و فرهنگی است.

علی یوسفی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: یکی از موضوعات پر چالشی که بعضاً حتی مجامع علمی از کنار آن می‌گذرند، بحث یکپارچگی و انسجام فضا است. انواع و اقسام از هم گسیختگی‌‏ها در کالبد شهر مشهد دیده می‌‏شود. هیچ عمل اجتماعی نیست که قابل تعریف باشد و تخصیص مکانی نداشته باشد؛ یعنی تمام اعمال اجتماعی که بخش اعظم زندگی اجتماعی را شکل می‌‏دهند، فضامند و مکان‏مندند و برای پی بردن به معنایشان باید دانست در چه زمان و در چه قلمرو مکانی این عمل رخ داده است.

وی افزود: فضاهای شناختی، فرهنگی، اجتماعی بازنمای جامعه هستند؛ یعنی وقتی وارد شهر می‌‏شویم همه‏ ویژگی‌‏های اجتماعی و فرهنگی به شکلی در فضا انعکاس داشته باشد. بسیاری از علائم و نمادهایی که در زندگی اجتماعی جریان دارد به شکلی در نشانه‌‏های فضایی، نمای منازل، دکوراسیون داخلی و نام‌گذاری اماکن منعکس می‌‏شود و همه آنها خصوصیات اجتماعی را بازتاب می‌دهند؛ به عنوان مثال با مقایسه ساختمان‌‏های مجلل و زیبای بالای شهر با ساختمان‌‏های فرسوده پایین شهر می‌توان تفاوت فضاهای شناختی، فرهنگی و اجتماعی افراد ساکن در این ساختمان‌ها را درک کرد. فضاها در معنا بازنمای خود جامعه هستند.

این جامعه‌شناس بیان کرد: اگر ازهم‌گسیختگی و عدم انسجام وجود دارد انعکاس آن در فضاها و سازمان‌های اجتماعی و فرهنگی جامعه بازتاب پیدا می‌‏کند. با نگاه به فضا و کالبد شهر مشهد به‌هم‌ریختگی و آشفتگی در این شهر به وضوح دیده می‌شود که به نوعی بازتاب‌دهنده‏ شرایط اجتماعی و فرهنگی است. اگر به‌هم‌‏ریختگی در معماری شهر دیده می‌‏شود عمق اجتماعی و فرهنگی دارد. شاید این امر بهانه‌‏ای باشد که بتوان به ریشه‏‌های اجتماعی و فرهنگی این آشفتگی فضایی فکر کرد.

مشهد انسجام فضایی خیلی ضعیفی دارد

یوسفی بیان کرد: مشهد شهر مذهبی است. علائم و نشانه‌‏های هویت‌‏بخش همچون حرم امام رضا (ع) نماد شفاف و روشن این شهر است، اما در بخش‌هایی از این شهر معنای مذهبی وجود نداشته؛ در نتیجه مشهد هویت مذهبی واحدی ندارد. اگر کالبد شهر هویت مذهبی داشته باشد، در رنگ و بو، نوع معماری بیرونی و درونی و شیوه‌‏های دسترسی اثرگذار است. یکی از شاخص‏‌های نشان‏‌دهنده‏ انسجام فضایی در یک شهر وجود شبکه ارتباطی متمرکز و هدایت‌گر است، اما شهر مشهد انسجام فضایی خیلی ضعیفی دارد.

 هویت فرهنگی چند پاره در مشهد 

وی با اشاره به هویت فرهنگی چند پاره‏ مشهد به چرایی این موضوع پرداخت و در پاسخ به اینکه چرا این اتفاق افتاده است؟ گفت: تنوع و کثرت واقعیت داشته و وقتی اراده‏‌ای فعال شود و کثرت را به وحدت تبدیل کند، چنین چیزی قابل انکار نیست. انکار کثرت و تنوع در جامعه‏ امروز غیرعملی و ناشدنی است، اما در کشورهای مختلف چارچوب‏‌ها و سیاست‌‏هایی مانند مقررات ساختمان در ایران وجود دارد که به این موضوع سر و سامان می‌‏دهد. در معماری بنا و برنامه‌‏ریزی در این زمینه، چارچوب‌‏های سیاستی معینی تعریف می‌‏شود. اگر  اراده‌ای ‏واحد مانند اراده‌ای که پشت طرح جامع است، حاکم باشد تا حد زیادی از نظر مدیریت و برنامه‏‌ریزی، معماری، ساخت‏‌و‏ساز و حمل‏‌و‏نقل شهری جلوی آشفتگی را می‏‌گیرد.

وجود تعارض در مدیریت شهری؛ چالش ویژه مشهد 

یوسفی چالش ویژه مشهد را وجود تعارض‏‌هایی که در مدیریت شهری وجود دارد، دانست و ابراز عقیده کرد: دوگانه‌‏هایی بین برخی نهادها وجود دارد؛ نباید دستگاهی غیر از حکومت، آنقدر قدرت تملک داشته باشد که یکپارچگی مدیریت شهری را دستخوش تغییر کند.

عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: سنت نیرومند و دخالتش در سیاست و مدیریت شهری جدی است. یکی از شکاف‏‌های اجتماعی فعال و اثرگذار در جامعه ما تعارض میان سنت با مدرنیته است و در قلمروهای مختلف از جمله مدیریت شهری خودش را نشان می‏‌دهد. این موضوع حتی در بخش خصوصی مانند هتل‌‏ها، برج‌‏ها در کنار مجتمع‌‏های فرهنگی مذهبی، حسینیه‏‌ها و اقامتگاه‌‏های کاملاً سنتی قابل مشاهده است. این شکاف آنقدر جدی و نمایان است که در همه‏ عرصه‌‏های حوزه‏ مدیریت، معماری، طراحی و برنامه‌‏ریزی شهری حتی در سیاست‏گذاری‏‌ها و چشم‏‌اندازها هم دخیل‏ است؛ بنابراین بخش مهمی از آشفتگی، محصول به‌هم‌ریختگی و عدم انسجام در سیاست، مدیریت شهری و به‌ تبع آن در طراحی و معماری است.

شکاف و چندگانگی فرهنگی

وی افزود: بخش دیگری از این تعارض همچنان در حوزه‏ فرهنگی است. تعارض میان نیروهای سنتی با نیروهای مدرن در حوزه‏ فرهنگ و نیروهای مدرن با نیروهای سنتی در حوزه‏ اجتماعی وجود دارد. سنت و ایده‌‏های سنتی مذهبی در مشهد جایگاه ویژه‌‏ای دارند؛ پس این تعارض در مشهد فعال‏تر از دیگر جاهای ایران است. باید گفت که سنت در سیاست، ایجاد فضاهای عمومی، پارک‌‏ها و معابر اثرگذار است. فضاهای هنری و موسیقی نیز در این تعارض دچار محدودیت می‌‏شوند، شکاف و چندگانگی فرهنگی در مشهد کاملاً آشکار بوده و به شکل خیلی روشنی در سبک‏‌های جاری زندگی این شهر وجود دارد.

یوسفی در پاسخ به این پرسش که آیا تعارض میان خرده نظام‏‌های فرهنگ و اقتصاد نیز در شهر دیده می‏‌شود؟ گفت: ترکیب جمعیتی مشهد ناهمگون است، مهاجرپذیر بودن این شهر و جمعیت سیالی که همیشه در آمد و رفت هستند از دلایل این ناهمگونی است. هیچ نقطه‌‏ای در ایران حتی تهران به اندازه شهر مشهد جمعیت سیال ندارد. این جمعیت گاهی به ۸ میلیون نفر هم‌ رسیده است. این تنوع و ناهمگونی بر شکل جاری زندگی این شهر اثرگذار است. همچنین خانه‌‏های مسکونی که این جمعیت سیال به‌‏ویژه در اطراف حرم خریداری می‌کنند نیز سبب افزایش ناهمگونی می‌شود، زیرا کنترل و نظارت اجتماعی بر این خانه‌های مسکونی  کاهش می‏‏‌یابد.

وی با اشاره به بافت فرسوده‏ مشهد، گفت: اگر در منطقه ثامن برخی ناهنجاری‌ها به چشم می‌خورد، بخشی از آن مربوط به فرسودگی و رها شدن فضاها و بخش دیگر آن مربوط به سکونت‌‏های ناپایداری است که در آنجا وجود دارد. همچنین تجمع زندگی موقت زوار یا خانه‌‏هایی که به شکل اشتراکی استفاده می‌‏شود بر وضعیت ناپایدار شهر مشهد می‌افزاید.

یوسفی با بیان اینکه علایق تجاری نیرومندی در مشهد جریان داشته و کل حیات شهر را در دست دارد، عنوان کرد: تصور نشود که فقط مشهدی‏‌ها سرمایه‌‏گذاری می‌‏کنند؛ در این شهر از بخش‏‌های مختلف جهان و ایران سرمایه‌‏گذاری می‌‏کنند. اگر محدودیت‏‌های تحریم وجود نداشت، از حیث میزان سرمایه‏‌گذاری تجاری وضعیتی دیگرگونه داشتیم.

چرا مدیریت یکپارچه شهری نداریم؟

وی تصریح کرد: برای نظم دادن به این نابسامانی‌‏ها  نیاز به برجسته‌‏ترین، مجرب‌‏ترین، عالم‌‏ترین و شاخص‏‌ترین‏ افراد است. باید دگرگونی اساسی در سطح مدیریت، سیاست‏‌گذاری و راهبری محلی به وجود بیاید تا بشود بر این مشکل غلبه کرد، اما این موضوع ناشدنی است؛ لذا باید به روش‌‏های اصلاحات تدریجی با دورنمای درازمدت این مسیرها را طی کرد. سال‏هاست در مشهد کنفرانس مدیریت یکپارچه شهری برگزار می‌شود، به اندازه‏ کافی دلیل بر ضرورت برگزاری این مراسم وجود دارد، اما چرا مدیریت یکپارچه نداریم؟  لازمه وجود مدیریت یکپارچه، اصلاح اساسی در ساختار قدرت است.

رویکرد کلان‏‌نگر و سیستمی نیاز است

این جامعه‌شناس اضافه کرد: اصلاحات تدریجی، بدون عجله و به شکل اصولی باید شکل بگیرد. باید در عرصه اجتماعی توانمندی ایجاد کرد، مانند تسهیل‌گری، مداخله اجتماعی، توانمندسازی و ایده‏‌هایی از این جنس که نیرومندی را در بدنه اجتماع ایجاد کند و در دلش افراد شایسته و توانمند داشته باشد.

یوسفی تاکید کرد: از مشکلاتی که در شهر آشفتگی ایجاد می‌‏کند، می‌توان به رویکردهای مواجهه با شهر و تعریفی که از آن می‌شود، اشاره کرد. شهر را باید یکپارچه دید، نه تفکیک شده. رویکرد کلان‌‏نگر و سیستمی در شهر نیاز است. خلأ رویکردی نیز مشکل اساسی در فهم واقعیت شهر است. طبیعی است آن‏جایی که یکپارچگی وجود داشته باشد، اقدامی انجام نمی‌‏شود که برای بخشی مفید و برای بخشی مضر باشد؛ لذا خلل رویکرد کل‏‌نگر یا سیستمی بخشی از چالش مدیریتی ما است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha