• یکشنبه / ۶ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۷:۴۱
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1401060604803
  • منبع : نمایندگی گیلان

مایه کوبی دام های گیلان به منظور  کنترل بیماری بروسلوز

مایه کوبی دام های گیلان به منظور  کنترل بیماری بروسلوز

ایسنا/گیلان رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی گیلان گفت:  طی این مدت به منظور پیشگیری و کنترل بیماری بروسلوز(تب مالت) بیش از 351 هزار نوبت سر دام سبک و سنگین مایه کوبی شدند.

محمدرضا موسی طالشی در جمع خبرنگاران گفت: در راستای حفظ سرمایه دامی، تأمین بهداشت دام و پیشگیری و کنترل بیماریهای واگیر دامی و مشترک بین انسان و دام در یکسال گذشته تعداد بیش از سه میلیون و پانصد هزار نوبت سر دام سنگین و سبک علیه بیماریهای واگیر و مشترک بین انسان و دام مایه کوبی شدند.

وی افزود: اقدامات انجام شده طی یکسال گذشته پیرامون پیشگیری و کنترل بیماریهای دامی(تب برفکی، طاعون نشخوار کنندگان کوچک، آبله، لمپی اسکین ) و مشترک بین انسان و دام (سل، بروسلوز، مشمشه، هاری، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو ) را تشریح کرد.

طالشی ادامه داد: طی این مدت به منظور پیشگیری و کنترل بیماری بروسلوز(تب مالت) که به عنوان یکی از بیماریهای مهم مشترک بین انسان و دام محسوب می شود، تعداد بیش از 351 هزار نوبت سر دام سبک و سنگین مایه کوبی شدند و جهت کنترل بیماری سل و بروسلوز تعداد بیش از 36 هزار مورد تست سل و بروسلوز در جمعیت دام سنگین و سبک در قالب عملیات پایش و مراقبت انجام شده است. همچنین طی این مدت به منظور پایش و مراقبت بیماری مشمشه در جمعیت تک سمی تعداد 945 رأس اسب خونگیری و آزمایشات لازم سرمی بعمل آمده است

وی تصریح کرد: به منظور پیشگیری، کنترل و مبارزه با بیماری هاری که یکی از بیماریهای مشترک بین انسان و دام است تعداد بیش از 20 هزار قلاده سگ گله و نگهبان و تعداد 27 هزار رأس دام سنگین (گاو و گوساله) علیه بیماری هاری واکسینه شدند. همجنین در راستای مبارزه با انگلهای خارجی بدن دام و بمنظور پیشگیری و کنترل بیماریها، علی الخصوص بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو که یک بیماری مشترک بین انسان و دام محسوب می گردد تعداد 288 هزار رأس دام سبک و سنگین و 685 هزار متر مربع جایگاه نگهداری دام سمپاشی شدند.

وی در پایان تأکید کرد:  واکسیناسیون دامها یکی از راههای پیشگیری و کنترل بیماریهای دامی میباشد و دامداران باید ضوابط و دستورالعمل های بهداشتی و قرنطینه ای را در واحد های پرورشی رعایت کنند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha