• دوشنبه / ۷ شهریور ۱۴۰۱ / ۰۹:۲۷
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1401060705117
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

گوشه‌ای دنج و شیرین

گوشه‌ای دنج و شیرین

ایسنا/خراسان جنوبی اقامتگاه‌های بوم گردی و توجه به توسعه آن در این سال‌ها باعث شده تا گردشگران ضمن آشنایی با مناطق بکر و معرفی نشده حال و هوای زندگی در طبیعت را تجربه کنند.

هرسال نزدیک ۴۰ اقامتگاه بوم گردی در کشور مجوز تاسیس می‌گیرند که بسیار امیدوارکننده است که این امر نشان از رونق زندگی در روستاها و دوری از مهاجرت و رونق گردشگری به سبکی کاملا ایرانی است.

اقامتگاه بوم گردی ایده‌ای ناب برای پرداختن به وجوه ناشناخته گردشگری در ایران است که اگر به درستی مدیریت شود می‌تواند در کنار طبیعت گردی(اکوتوریسم)، عده بسیاری را صاحب نان و شغل کند و توجه به محیط زیست را در جهان برانگیزاند.

احیای یک خانه قدیمی‌ با حال و هوای چندین ساله

احمد خراشادی‌زاده که چند سالی است خانه قدیمی‌اش را با کمک اعضای خانواده و حمایت میراث فرهنگی تبدیل به اقامتگاه بوم گردی کرده به ایسنا می‌گوید: وقتی دیدم خانه‌ قدیمی‌ام در حال تخریب است تصمیم گرفتم با کمک میراث فرهنگی این خانه را بازسازی کنم.

وی ادامه داد: به جهت ماندگاری سنت‌ها و حال و هوای زندگی روستایی و آن سادگی و صمیمیت این خانه بوم گردی را ایجاد کردیم و سعی کرده‌ایم گردشگران بیشتری را جذب کنیم تا منطقه و فرهنگ آن را نیز بشناسند.

خراشادی‌زاده که با کمک خواهر و برادران و پدرش خانه اجدادی‌اش را دوباره احیا کرده می‌گوید: این طرح باعث شد خانه پدربزرگ را با همان حال و هوا حفظ کنم و این امر باعث شد لین منزل تخریب نشود و از طرفی افراد بیشتری از حال و هوای قدیمی خانه پدربزرگم بهره ببرند و آن آرامش وصف ناشدنی را حس کنند.

گوشه‌ای دنج و شیرین

ایجاد ۸۰ واحد اقامتگاه بوم گردی

محمدحسن قلاسی، یک کارشناس گردشگری در خراسان جنوبی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در راستای اهداف و ماموریت‌های سازمان برای توسعه گردشگری روستایی، عشایری و طبیعت گردی و برای معرفی و بهره گیری از ظرفیت‌های بالقوه تاریخی، فرهنگی و طبیعی استان از ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی حمایت می‌کنیم.

وی بیان کرد: در استان خراسان جنوبی تا کنون ۸۰ واحد اقامتگاه بوم گردی ایجاد شده و مجوز نهایی برای اجرا را گرفته‌ و تحت نظارت سازمان مشغول به فعالیت هستند؛ رویکردهای جدید نیز با توجه به سیاست‌های وزارت خانه، کیفی سازی خدمات است.

قلاسی با بیان اینکه همچنین طرح استانداردسازی اقامتگاه‌ها را در دست اجرا داریم، ادامه داد: اقامتگاه‌های بوم گردی در حال فعالیت در شهرستان‌های طبس، فردوس، بشرویه، سرایان و بیرجند هستند؛ البته سیاست اداره کل اقامتگاه‌های بوم گردی، توسعه گردشگری در شهرستان‌های کم برخوردار مانند نهبندان، سربیشه، قایق و خوسف است.

این کارشناس گردشگری حوزه اقامتگاه‌های بومگردی با تاکید بر ساخت اقامتگاه‌های استاندارد، افزود : فرایند استانداردسازی هرچند زمان طولانی را می‌گیرد اما نتیجه کار بسیار لذت بخش و دلخواه خواهد بود.

 این کارشناس گردشگری در خراسان جنوبی با بیان اینکه برخی هتل‌ها وارد این چرخه شده‌اند و گواهی استاندارد گرفته که خود نشانه بالا بودن سطح کیفی خدمات دارد، تصریح کرد: فرایند استانداردسازی به استناد قوانین و مقررات آیین نامه‌های ابلاغی وزارت توسط شرکت‌های عامل تطبیقی که مجوز گرفته و تحت نظارت وزارتخانه هستند انجام می‌شود و به محض شروع فرآیند، اداره کل نظارت کامل بر این موضوع خواهد داشت.

وی بیان کرد: دوره‌های آموزشی پراکنده‌ای برای ارتقاء سطح کیفی آموزش اقامتگاه‌های بوم گردی در چند سال اخیر برگزار شده، اما به صورت خاص دوره آموزشی مدیران تحصیلات گردشگری در برنامه‌های آتی مد نظر است که اقامتگاه‌های بوم گردی را نیز شامل خواهد شد.

قلاسی با بیان اینکه زمانی که تعدادی اقامتگاه در استان فعالیت می‌کنند یک فضای رقابتی ایجاد می‌شود که خود می‌تواند سبب پیشرفت باشد، یادآور شد: گردشگر می‌تواند شیوه تجربه زندگی سنتی و شیوه روستایی نشینی را در این اقامتگاه‌ها تجربه کند.

اقامتگاه‌های بوم گردی همان حس و حال روزهای قدیم و زندگی در طبیعت را برایت زنده می‌کنند که برای زنده ماندن آن لازم است حمایت‌های بیشتر و وسیع‌تری صورت گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha