• دوشنبه / ۷ شهریور ۱۴۰۱ / ۰۹:۳۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401060705121
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

توزیع آب کارتی در دو شهر بجستان و جنگل

تنش آبی در ۹۳۲ شهر و روستای خراسان رضوی

تنش آبی در ۹۳۲ شهر و روستای خراسان رضوی
عکس تزئینی است

ایسنا/خراسان رضوی معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: ۳۲ شهر و ۹۰۰ روستای خراسان رضوی با تنش آبی مواجه‌اند.

مهدی جهان طلب در نشست خبری با خبرنگاران شهرستان کاشمر که در محل سالن مدیریت این امور برگزار شد، افزود: شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی ۲۹۳۰ روستا و ۹۶ شهر استان را با جمعیت ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر تحت پوشش آب رسانی دارد.

وی با بیان اینکه پس از دو سال بارندگی در سال‌های ۹۷ و ۹۸ دو سال خشک را تجربه نمودیم و متوسط بارندگی کمتر بود، خاطرنشان کرد: سال‌های ۱۳۹۹ - ۱۴۰۰ سال‌های خشکی در خراسان رضوی بود.

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی بیان کرد: امسال باوجود بارش ١۶۵ میلی‌متری بارندگی اما همچنان نسبت به میانگین دوره آماری ۱۹.۶ درصد عقب هستیم که می‌طلبد در مباحث مدیریت مصرف تلاش‌های بیشتری شود.

وی خاطرنشان کرد: تأمین آب ۹۷ درصد آب شرب مورد نیاز خراسان رضوی از منابع آبی زیر زمینی و ۳ درصد از منابع آب سدهای کوچک و متوسط تأمین می‌شود.

جهان طلب با اشاره به اینکه ۱۴۰۰ حلقه چاه تأمین آب شرب جمعیت استان را برعهده دارند، تصریح کرد: در حال حاضر آب شرب مورد نیاز خراسان رضوی از محل هزار و ۴٠٠ حلقه چاه، ٢٠۵ چشمه و ٧١ رشته قنات تأمین می‌شود و سالیانه حدود ۳۲۰ میلیون متر مکعب تولید آب داریم.

جهان طلب با اشاره به تمهیدات لازم در خصوص تأمین آب مورد نیاز در نقاط مختلف استان، یادآور شد: از ۹۶ شهر خراسان رضوی ٣٢ شهر و از ۲۹۳۰ روستا ٩٠٠ روستا در خراسان رضوی دارای تنش آبی هستند که امیدواریم با همراهی و کمک مردم با مدیریت مصرف این مشکل حل شود تا با قطعی آب مواجه نشویم.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه اکثر منابع آبی روستاها سطحی هستند و در تابستان با مشکل مواجه می‌شوند اکنون از ۹۰۰ روستای دارای تنش آبی ۲۵۰ روستا به صورت دائم با تانکر آب رسانی می‌شوند و به تأمین آب شرب ۴۰۰ روستا با تانکر به صورت مقطعی کمک می‌کنیم.

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی سرانه تولید به ازای هر نفر در استان را ٢۶۴ لیتر و سرانه مصرف را ١٨٠ لیتر اعلام کرد و افزود: به‌منظور تأمین و ارتقای آب شرب مورد نیاز ٩۴ پروژه با ٢٧٠ میلیارد تومان اعتبار در نقاط مختلف خراسان رضوی در دست اجرا است.

وی همچنین به اختصاص ۵٧۵ میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌های محرومیت‌زدایی در ١٢٠ روستای استان اشاره کرد و گفت: در هفته دولت امسال ٧٩ پروژه با ١١٠ میلیارد تومان هزینه در حوزه آب و فاضلاب خراسان رضوی افتتاح و یا کلنگ آغاز آن به زمین زده می‌شود.

جهان طلب با اذعان به اینکه با ٨۵٠ لیتر کسری آب روبه‌رو هستیم، بیان کرد: یکی از مشکلات اصلی ما در بحث افت سفره‌های زیرزمینی است و این مهم هر ساله باعث کاهش تولید آب و توان چاه‌های آب شرب می‌شود و چاره‌ای جز حفر چاه جدید نداریم.

وی بابیان اینکه طی سال‌های ٩٩و ١۴٠٠ به دلیل عدم رعایت مدیریت مصرف با افزایش ٧ درصدی تولید و در سال جاری نیز با افزایش ٣ درصدی تولید آب شرب در خراسان رضوی بودیم، ادامه داد: پایین بودن تعرفه آب مهم‌ترین دلیل افزایش مصرف است و این در حالی است که تعرفه هزینه‌ها واقعی است و این مهم بحث نگهداری و سرمایه‌گذاری را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

جهان طلب ادامه داد: در حال حاضر دو شهر بجستان و جنگل در استان به دلیل پایین بودن کیفیت آب، آب شرب مورد نیاز در این مناطق به‌ صورت کارتی توزیع می‌شود.

وی بیان کرد: موضوع انشعابات غیرمجاز یکی از دغدغه‌های اصلی ماست، به‌ طوری‌ که در سال گذشته ۸۵۰۰ انشعاب غیرمجاز شناسایی و تبدیل به مجاز شده است و در سال جاری نیز شناسایی و برخورد با ١٠ هزار انشعاب در دستور کار قرار دارد.

مدیر امور آب و فاضلاب کاشمر نیز در این جلسه با اشاره به ۴ پروژه در دست احداث با ۶ میلیارد تومان اعتبار در این شهرستان، افزود: متأسفانه به دلیل نزدیکی روستاها به شهر کاشمر شاهد افزایش ساخت باغ ویلا در این شهرستان هستیم.

سید مهدی عراقی زاده با بیان اینکه تعداد متقاضیان انشعاب برای باغ ویلاهای احداثی در کاشمر رو به افزایش است، بیان کرد: به دلیل محدودیت‌های قانونی و اینکه نمی‌توانیم به درخواست‌های خارج از محدوده انشعاب بدهیم، شاهد افزایش انشعابات غیرمجاز هستیم.

عراقی زاده به دریافت ۶٠٠ درخواست انشعاب برای باغ ویلاهای ساخته‌ شده در نقاط مختلف کاشمر اشاره کرد و گفت: اگر چه از ابتدای سال ١٩٠ انشعاب غیرمجاز شناسایی و با متخلفان برخورد شده است، اما ضروری است جهاد کشاورزی و شهرداری در گام نخست اجازه ساخت‌ و ساز ندهند.

وی عنوان کرد: در سال ۱۴۰۰ به ازای هر نفر در شهر و روستا ۲۶۴ لیتر تولید و ۱۸۰ لیتر مصرف داشتیم که میزان مصرف شهر کاشمر از متوسط استانی کمتر است.

مدیر امور آب و فاضلاب کاشمر با اشاره به آب‌رسانی به روستای گندم بر کاشمر تصریح کرد: با تحت پوشش قرار گرفتن و بهره‌مندی تمام روستاهای کاشمر از شبکه آب شرب بهداشتی، کاشمر اولین شهرستان در خراسان رضوی است که تمام روستاهای آن تحت پوشش قرار گرفتند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha