• دوشنبه / ۷ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۲:۰۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401060705353
  • خبرنگار : 50088

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی خبر داد

افزایش کانون‌های بحران فرسایش بادی در خراسان رضوی

افزایش کانون‌های بحران فرسایش بادی در خراسان رضوی
عکس تزئینی است

ایسنا/خراسان رضوی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: با بهره‌برداری‌های بی‌‍رویه از مراتع و خشکسالی‌های پی در پی، طی سه سال گذشته تعداد کانون‌های بحران در شهرستان‌های این استان افزایش یافته است.

محسن فنودی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تعداد ۳۰ کانون بحران فرسایش بادی در شهرستان‌های خراسان رضوی وجود دارد که هر ساله با اعتبارات بیابان‌زدایی، نهال‌کاری و مهار رواناب و هرزاب کنترل می‌شود، این آمار طی سه سال گذشته ۲۲ کانون بوده است.

وی با اشاره به اهمیت کانون‌های فرسایش بادی در استان افزود: کانون‌های تحت تاثیر فرسایش بادی شامل سه بخش مناطق بحرانی (مناطق مولد ریزگرد و غبار)، مناطق انتقال و مناطق میزبان غبار و ریزگرد است بنابراین مناطق بحرانی و مدیریت آنها به منظور جلوگیری از تولید گرد و غبار از اهمیت و اولویت بیشتری برخوردار است.

فنودی بیان کرد: افزایش ریزگردها نتیجه زیاد شدن کانون‌های فرسایش بادی است که نیازمند فرهنگ سازی درست و سوق دادن مردم به سمت حفظ مراتع و منابع طبیعی است.

بهره‌برداری از ۷۷ پروژه آبخیزداری در خراسان رضوی

وی در ادامه مطرح کرد: طی بازه زمانی یک ساله از شهریورماه ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ تعداد ۷۷ پروژه آبخیزداری با اعتبار بالغ بر ۹۰۰ میلیارد ریال در خراسان رضوی تکمیل و به بهره‌برداری رسید.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: بند خاکی روستای بیدک تایباد یکی از پروژه‌های استانی است که با حجم مخزن ۵۰ هزار متر مکعبی و ارتفاع هفت متری با اعتبار  هشت میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

وی در ادامه از نیمه تمام بودن ۱۰۰ پروژه در حوزه آبخیزداری استان خبر داد و گفت: قرار است این پروژه‌ها با استفاده از اعتبارات استانی، محرومیت و ملی با اولویت به پایان برسند که در مرحله اول، تامین منابع آبی روستایی و بعد از آن مهار سیل و جلوگیری از خسارت سیلاب به روستاها و تاسیسات آبی و حفظ اراضی ملی و پوشش گیاهی در اولویت هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha