• سه‌شنبه / ۸ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۱:۱۰
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1401060806331
  • خبرنگار : 50534

از تجارت الکترونیکی کشاورزی چه می‌دانید؟

از تجارت الکترونیکی کشاورزی چه می‌دانید؟

ایسنا/زنجان یک کارشناس کشاورزی گفت: در سال‌های اخیر کشاورزی وابستگی بسیاری به فناوری، دانش و اطلاعات پیدا کرده است.

سعید رمضانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اهمیت تجارت الکترونیکی در بخش کشاورزی، اظهار کرد: این مسئله به‌ اطلاعات فنی و علمی زیادی برای تصمیم‌گیری‌های مناسب نیاز دارد. فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌تواند نقش مهمی در رابطه با تسریع فرآیند توسعه کشاورزی از طریق تامین جریان دانش و اطلاعات ایفا کند.

وی با اشاره به اینکه استفاده و بهره‌گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات کاهش ریسک و افزایش عملکرد بخش کشاورزی را به همراه دارد، ادامه داد: دانش و اطلاعات از عوامل مهم افزایش سرعت توسعه کشاورزی از طریق برنامه‌ریزی مناسب تولید، به کارگیری شیوه‌های کشت پیشرفته و مدیریت پس از برداشت و بازاریابی هستند.

این کارشناس کشاورزی اضافه کرد: فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان بسترساز اطلاع‌رسانی بزرگ‌ترین فرصت برای بخش کشاورزی محسوب شود. از این رو، دست‌یابی به اطلاعات از طریق ارتباطات شبکه‌ها به کشاورزان کمک می‌کند که در مورد آنچه می‌خواهند کشت کنند و جایی که می‌توانند محصولات خود را به فروش برسانند و بهتر تصمیم‌گیری کنند.

وی با بیان اینکه کشاورزان می‌توانند از مزایای فناوری اطلاعات و ارتباطات به منظور بازاریابی و درآمد بیشتر نیز استفاده کنند، ابراز کرد: با توجه به اهمیت بازاریابی محصولات کشاورزی در زندگی امروز بشر می‌توان از نتایج و دستاوردهای اساسی فناوری اطلاعات و ارتباطات بهره گرفت.

این محقق با بیان اینکه با بهره‌گیری از تجارت الکترونیکی جایگاه مناسبی را در عرصه‌های بین‌المللی و بازارهای جهانی به دست خواهیم آورد، بیان کرد: یکی از عوامل مهم در توسعه کشاورزی، بازاریابی محصولات کشاورزی است، اطلاعات به عنوان مهم‌ترین تسهیل‌گر و هسته اصلی سیستم بازاریابی نقش حائز اهمیتی در افزایش بهره‌وری سیستم بازاریابی دارد.

این کارشناس کشاورزی با بیان اینکه اقتصاد کشاورزی بالغ و توسعه یافته مانند ایالات متحده، کشاورزان از دسترسی آسان به اطلاعات بازار و ادغام بازار بهره‌مند کرده است، اذعان کرد: این بهره‌مندی از طریق استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات مانند انتشار بموقع اطلاعات کشاورزی، آموزش و پرورش، نظارت و مشاوره، پاسخ متخصصان، پیش‌بینی قیمت، اقدامات پیشگیرانه و هشداردهنده، اطلاعات بازاریابی برای کالاهای مختلف، کسب و کار، مدیریت مزرعه و گسترش استفاده از تجارت الکترونیکی می توان به دست آورد.

رمضانی با بیان اینکه کشاورزی در کشورهای کمتر توسعه یافته با زیرساخت‌های ضعیف و دخالت واسطه‌های متعدد شناخته می‌شود، افزود: بهره‌وری کشاورزی بهبود می‌یابد و کشورها در تولید در برخی محصولات خودکفا و صادرکننده محصولات کشاورزی خواهند شد. توانمندسازی کشاورزان از طریق تجارت الکترونیکی و اینترنت موجب تسهیل این فرآیند درآمد کشاورز خواهد بود.

این کارشناس با بیان اینکه توانمندسازی کشاورزان از طریق تجارت الکترونیکی با وجود محدودیت‌های بزرگی در سطح سواد و زبان‌های محلی، می‌تواند با تبادل اطلاعات به توده‌های بزرگ‌تری برسد، خاطرنشان کرد: ترویج محصولات کشاورزی به توده‌های بزرگ‌تر، بهبود روش‌های کشاورزی و انتخاب بهترین شیوه، باعث افزایش عملکرد و کاهش هزینه‌های ناکارآمد خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha