• سه‌شنبه / ۸ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۴:۳۶
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1401060806698
  • خبرنگار : 50123

معرفی ۲۲ واحد صنعتی آلاینده در چهارمحال و بختیاری

معرفی ۲۲ واحد صنعتی آلاینده در چهارمحال و بختیاری

ایسنا/چهارمحال و بختیاری سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به معرفی ۲۲ واحد صنعتی آلاینده در استان طی سه ماه ابتدای سال جاری، گفت: این واحدها بنا به فعالیتی که دارند، گاهی در فهرست آلاینده لحاظ یا از فهرست حذف می‌شوند، تا جایی که این امکان وجود داشته باشد به رفع آلایندگی آن‌ها کمک می‌کنیم.

سعید یوسف‌پور هشتم شهریورماه در نشست خبری با اصحاب رسانه چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: در حوزه محیط زیست ۲۹ شهرک و ناحیه صنعتی در استان وجود دارد، در این نواحی ۱۵۰۰ واحد صنعتی و کشاورزی فعال هستند که چهار شهرک دارای تصفیه‌خانه فاضلاب بوده و مابقی تصفیه‌خانه ندارند، همچنین ۱۰ تصفیه‌خانه در مناطق شهری و روستایی استان وجود دارد.

سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری افزود: سرانه پسماند هر فرد ۷۰۰ تا ۷۲۵ گرم در ۲۴ ساعت است، اما پسماند خانگی تولیدی در هر شبانه‌روز در استان ۲۵۰ تن بوده که این امر در مرکز استان ۱۶۵ تن در شبانه‌روز است.

وی ادامه داد: پسماند پزشکی سالانه ۹۴۵ تن و پسماند ویژه و صنعتی در سال حدود ۳۰ هزار تن است که مرکز امحای ویژه در استان ایجاد شده که تقاضاهایی از سوی دیگر استان‌ها برای این مرکز وجود دارد، همچنین میزان پسماند عادی کشاورزی حدود ۱۰۰ هزار تن در سال و پسماند ویژه ۱۴۰ تن در سال گزارش شده است.

یوسف‌پور در ادامه با اشاره به شناسایی ۴۳۲ گونه جانوری در استان، گفت: از این تعداد ۲۴۸ گونه پرنده، ۴۶ گونه پستاندار، چهار گونه دوزیست، ۳۴ گونه ماهی و ۵۰ گونه خزنده است، از طرفی هشت منطقه چهارگانه شامل پنج منطقه حفاظت‌شده، یک پارک ملی، یک اثر طبیعی و یک منطقه حیات وحش در استان وجود دارد.

سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری یادآور شد: وسعت عرصه‌های تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان ۱۹۴ هزار هکتار معادل ۱۱.۸ درصد مساحت استان را شامل می‌شود، از طرفی با اشاره به سه منطقه شکار ممنوع با مساحت ۵۵ هزار هکتار، مطالعات و برنامه‌هایی برای ارتقای این موضوع وجود دارد.

وی با اشاره به وجود هشت تالاب کوهستانی در چهارمحال و بختیاری، اضافه کرد: وسعت تالاب‌های استان ۳۰۸۵ هکتار بوده است، همچنین تالاب گندمان به دلیل ساختار ویژه‌ از جایگاه ویژه‌ای در سطح کشور برخوردار است.

یوسف‌پور در خصوص ۱۹ تشکل دارای مجوز در استان، تصریح کرد: ۹ تشکل فعال، سه تشکل غیرفعال و نیازمند به روزرسانی، هشت تشکل غیر فعال و سه تشکل جدید در حال دریافت مجوز هستند که تلاش‌ها در راستای فعال شدن تشکل‌های غیر فعال و ایجاد تشکل‌های جدید با اخذ مجوزات لازم است.

وی در ادامه با اشاره به موافقت با ۹۵ درصد استعلامات اخذ شده در زمینه بهره‌برداری و احداث واحدها در زمینه‌های مختلف، تاکید کرد: مجموع استعلامات ۸۷۳ مورد بوده که از این تعداد با ۵۳۴ مجوز احداث، ۹۱ مجوز بهره‌برداری موافقت صورت گرفته، البته ۴۴ مورد مربوط به مخالفت احداث و هفت مورد بهره‌برداری بوده است.

سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری منابع آب زیرزمینی و کانون ریزگردها را از جمله مواردی بیان کرد که موجب ایجاد بحران و آسیب به محیط‌زیست می‌شود، گفت: باید در این زمینه تمهیداتی اندیشیده شود، از طرفی فرونشست زمین از جمله چالش‌های جدی و مرگ آبخوان در دشت‌های استان از دیگر مسائل و آسیب‌هایی است که متوجه استان می‌شود، بنابراین باید در حوزه مدیریت منابع آب تجدیدنظر صورت گیرد.

وی گفت: چهارمحال و بختیاری علاوه بر اینکه با خشکیدگی گون و جنگل مواجه است، با مسائلی همچون چرای غیرمجاز دام در عرصه‌های طبیعی، کاهش پوشش گیاهی، شخم شیارهای غیراصولی در مساله فرسایش خاک مواجه است، به طوری‌که میزان فرسایش خاک در مناطق حفاظت شده استان ۴۵ تن در هکتار است که این موضوع برای استانی که تولیدکننده آب بوده فاجعه بزرگی است.

یوسف‌پور در ادامه افزود: برنامه احیای تالاب گندمان از سال ۹۰ با پنج فاز عملیاتی درنظر گرفته شده که تاکنون چهار فاز آن انجام شده است و این تالاب یکی از بهترین تالاب‌های زیستگاهی کشور به شمار می‌رود که تلاش می‌شود این تالاب به ثبت کنوانسیون جهانی ارتقا یابد، البته ارتقای دو تالاب چغاخور و گندمان در دستور کار قرار دارد که یا به مناطق حفاظت شده یا حیات وحش ارتقا یابند.

سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه برنامه جامع ذخیره‌گاه زیست کره تنگ صیاد از دیگر مسائلی بوده که نیازمند اجرا شدن است، تصریح کرد: این برنامه جزو اولویت‌هاست، زیرا این ذخیره‌گاه، دومین ذخیره‌گاه بعد از انقلاب اسلامی است.

وی اضافه کرد: یکی از برنامه‌های سال آینده برگزاری همایش ملی یا بین‌المللی در مورد احصای دانش بومی در حوزه محیط‌زیست به میزبانی چهارمحال و بختیاری است که این امر به منظور استفاده بهتر از ظرفیت‌های استانی و شناساندن استان در سطح ملی و بین‌المللی موثر خواهد بود.

یوسف‌پور در خصوص مشارکت‌های مردمی، گفت: به لحاظ امکانات، محیط‌زیست جزو ضعیف‌ترین دستگاه‌ها به شمار می‌رود که لازم است مردم آگاهی لازم را از این حوزه داشته باشند، البته این آگاهی مستلزم برنامه حوزه محیط زیست است، یکی از این برنامه‌ها استفاده از تسهیل‌گران حوزه محیط زیست و ارائه آموزش به آن‌ها در شهرها و روستاهاست که طرح این مساله ارائه شده است، همچنین ایجاد خانه محیط‌زیست از جمله برنامه‌های ملی برای نیمه دوم سال بوده به این معنا که به ازای هر شهر و روستا خانه محیط‌زیست تحت عنوان اتاق فکری ایجاد و از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد استفاده شود.

وی با اشاره به نبود منطقه استاندارد برای دفن پسماند در شهرهای استان، بیان کرد: راهی جز اجرایی شدن تفکیک زباله از مبدأ وجود ندارد که پیشنهاد می‌شود در هر شهرستان یک مرکز بازیافت پسماند ایجاد شود، بنابراین اگر به موضوع پسماند توجه ویژه‌ای صورت نگیرد، قطعا به یک چالش تبدیل و بر منابع آبی و خاکی و در گسترش بیماری‌های مختلف بی‌تاثیر نخواهد بود.

سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری بر حفظ ذخایر ژنتیکی استان تاکید کرد و گفت: شکار حیات وحش در استان چالش جدی است که اگر مردم نسبت به این موضوع آگاهی پیدا نکنند، قطعا ذخایر ژنتیکی از بین می‌رود.

یوسف‌پور با اشاره به معرفی ۲۲ واحد صنعتی آلاینده در استان طی سه ماه ابتدای سال جاری، خاطرنشان کرد: این واحدها بنا به فعالیتی که دارند، گاهی در فهرست آلاینده لحاظ یا از فهرست حذف می‌شوند، تا جایی که این امکان وجود داشته باشد به رفع آلایندگی آن‌ها کمک می‌کنیم، از طرفی صندوق ملی محیط‌زیست تسهیلاتی را به واحدهای آلاینده اختصاص می‌دهد، در صورتی که هر صنعت آلاینده نتواند به پروسه آلایندگی خاتمه دهد مجبور به جلوگیری از فعالیت آن هستیم.

وی در ادامه در خصوص کارخانه خمیرمایه ناغان، تصریح کرد: این واحد آلایندگی بالایی داشته و طی ۲۰ سال فعالیت، اخطارهای مکرر و مهلت‌های مستمر هر ساله برای رفع ساخت تصفیه‌خانه و به حداقل رسیدن آلایندگی اخذ شده که حکم پلمب آن صادر شد، البته توجیهاتی که برای مراجع قضایی آورده شد، کافی نبود.

وی ادامه داد: مقرر شد اقداماتی در زمینه تصفیه‌خانه این کارخانه انجام شود که تاکنون فعالیت چشمگیری نداشته است، البته قرار شد حدود ۱۵۰ کارگر شاغل در این کارخانه تا به نتیجه رسیدن اقدامات، از بیمه بیکاری استفاده کنند، از طرفی لازم است مدیر و هیات مدیره کارخانه برنامه زمان‌بندی ارائه دهند تا از تهران مهلتی برای آن‌ها گرفته شود.

یوسف‌پور بیان کرد: مکلف به حفظ محیط‌زیست هستیم، اگر فعالیت‌ها و تلاش‌های محیط‌زیست طی حداقل ۱۵ سال گذشته نبود، بسیاری از طرح‌های انتقال آب در استان به نتیجه می‌رسید.

وی با بیان اینکه مدیریت عرصه‌ها مشکل اساسی چهارمحال و بختیاری است، توضیح داد: اگر آمایش سرزمینی در استان نهادینه شود، بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد، به این معنا که باید متناسب با ظرفیت‌های عرصه، کاربری تعریف شود و برنامه‌ریزی‌ها مطابق با امکانات صورت گیرد.

یوسف‌پور در خصوص سد باباحیدر و زباله‌های تجمع شده در آن محل، گفت: باتوجه به اینکه این سد از پیشرفت بالایی برخوردار بوده و بنا بر پیشرفت بودجه‌ به آن اختصاص پیدا می‌کرده و برخلاف نداشتن مجوز محیط‌زیست، اما ملاحظات زیست‌محیطی به طور کامل رعایت می‌شود، از طرفی زباله‌ها از آن محل جابجا شده است.

به گفته وی، در سیلاب‌های اخیر تنها پنج درصد از بارش‌ها وارد مخازن تالاب‌های چغاخور و گندمان شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha