• سه‌شنبه / ۸ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۵:۰۸
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 1401060806742
  • خبرنگار : 71667

با حضور وزیر ارتباطات آغاز شد

افتتاح پروژه‌های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات

افتتاح پروژه‌های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات

پروژه‌های بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات عصر امروز و به مناسبت هفته دولت، با حضور وزیر ارتبطات و فناوری اطلاعات افتتاح شد.

به گزارش ایسنا، مراسم افتتاح پروژه‌های بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور در هفته دولت با حضور عیسی زارع پور - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - امروز سه شنبه، برگزار شد.

در ابتدای مراسم، محمد خوانساری - معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان «سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» توسط مقام معظم رهبری در تشریح بهره‌برداری پروژه‌های سازمان فناوری اطلاعات گفت: استفاده عملیاتی از ظرفیت ابر یکپارچه توزیع‌شده سراسری و آغاز به کار اپراتورهای خدمات رسان کسب و کارها(PGSB)، پروژه‌هایی هستند که امروز با توجه به اهمیت اشتغالزایی، لزوم افزایش کیفیت خدمات ارایه شده به مردم و در نهایت توسعه سهم اقتصاد دیجیتال در کشور مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به این که بارورسازی ابری، متعلق به تفاهمی است که در دولت قبل شکل گرفته بود و در این دولت بارش نهایی صورت گرفته است در تشریح جزییات پروژه نخست اظهار داشت:  بهره‌برداری عملیاتی از ظرفیت ابر یکپارچه توزیع شده سراسری در حالی صورت می‌گیرد که دو لایه ابر توزیع‌شده در هفت استان آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، فارس، قم، البرز، تهران و اصفهان ایجاد شده است. با بهره‌برداری این پروژه‌ها، علاوه بر این که سرعت و کیفیت دسترسی به داده‌ها  در کشور افزایش می‌یابد، ترافیک ارتباطی از پایتخت به کل کشور توزیع می‌شود و مردم می‌توانند از نزدیک‌ترین نقطه به محل سکونت‌شان نسبت به دریافت خدمت اقدام نمایند و این مهم عدالت ارتباطی را به همراه دارد.

در ادامه صادق عباسی شاهکوه - رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی - گفت: دولت برای عملیاتی شدن پروژه توسعه شبکه دسترسی ثابت مبتنی بر فیبر نور (FTTx)، ۳ درصد درآمد اپراتورها که برای توسعه ارتباطات ثابت در نظر گرفته شده بود را به ۸ درصد رساند. این نشان دهنده عزم جدی دولت برای توسعه ارتباطات ثابت است، اتفاقی که معتقدیم به دنبال آن شبکه موبایل و ۵G نیز توسعه پیدا می‌کند.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: براساس مصوبه UNSP، هشت اپراتور فعالیت خود برای راه‌اندازی پروژه فیبر نوری در ۱۶ شهر آغاز کرده‌اند. چند اپراتور دیگر هم هستند که امیدواریم آنها هم پای کار بیایند. چرا که هنوز در فاز اول این پروژه قرار داریم.
وی در ادامه افزود: سایت IranFTTx.ir با هدف پایش و ارایه اطلاعات و روند توسعه اجرای پروژه توسعه فیبر نوری برای دسترس عموم ایجاد شده است و علاقه‌مندان می‌توانند آمار و توسعه روند کار را در آن مشاهده کنند. البته در این سایت تعداد خانوارهای تحت پوشش بسیار کمتر از آمار واقعی بیان شده است، چون هنوز پوشش برخی اپراتورها وارد این آمار نشده است.
عباسی شاهکوه گفت: بخش عمده این پروژه‌ کلان، ترغیب مردم به استفاده از شبکه فیبر نوری است و با یارانه‌هایی که در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در نظر گرفته‌ایم، امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۳ ، ۲۰ میلیون پوشش و حداقل ۶ تا ۸ میلیون اتصال خانوار به فیبر نوری اتفاق بیافتد. البته این اتصال به محتواهایی که تولید می شود، بستگی دارد. در پروژه توسعه شبکه دسترسی ثابت مبتنی بر فیبر نوری (FTTx)، هدف ما این است در فاز نهایی، در همه شهر ها هر کاربری که فیبر نوری می‌خواهد، بتواند ظرف ۳۰ روز این خدمت را دریافت کند.
رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، با اشاره به عملکرد یک‌ساله رگولاتوری عنوان کرد: در یک سال اخیر تعداد سیم‌کارت‌های فعال دیتای موبایل از ۹۰ میلیون به ۹۸ میلیون رسیده است، یعنی در این بخش حدود ۹ درصد افزایش داشته‌ایم. مصرف دیتا نیز از ۹۰۰ هزار ترابایت در ماه به یک میلیون ترابایت افزایش یافته و متوسط مصرف دیتای سیم‌کارت موبایل ۱۰ گیگ بوده است. سرعت دسترسی در یکسال گذشته نیز به طور متوسط از ۹ مگابیت بر ثانیه به ۱۰ مگابیت بر ثانیه افزایش یافته است.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه این آمار در حوزه ثابت متفاوت است، افزود: مصرف در حوزه ثابت حدود ۵۰۰ هزار ترابایت بر ثانیه است. یعنی یک سوم مصرف دیتای کشور روی شبکه ثابت قرار دارد، در حالی که در دنیا این رقم کاملا معکوس است. یکی از دلایل آن این است که شبکه ثابت توسعه خوبی نداشت و ما در حوزه ثابت عقب ماندگی داریم.
وی دلیل دیگر عقب ماندگی حوزه ثابت را مشکل درآمدی اپراتورها به دلیل پایین بودن تعرفه‌ها دانست و عنوان کرد: با توجه به وضعیت فعلی هشدار می‌دهم که اگر در مورد اصلاح تعرفه ها به موقع وارد عمل نشویم، دو سال دیگر شبکه موبایل نیز به سرنوشت شبکه ثابت دچار می‌شود. در واقع ما به نقطه بحرانی نزدیک شده‌ایم و اگر همین روند ادامه پیدا کند، در آینده شبکه‌ای وجود نخواهد داشت که مردم از آنها سرویس بگیرند.
وی در ادامه بیان کرد: با توجه به واگذاری فرکانس ۲۳۰۰ به اپراتورهای همراه، ۷۰۰ سایت بر روی این فرکانس فعال و وضعیت دسترسی بهتر شده است که امیدواریم این آمار تا پایان سال جاری به ۳ هزار سایت برسد. علاوه بر این، درحال‌حاضر بیش از ۱۰۰ سایت فعال ۵G داریم و هدف ما این است که تا پایان سال به بیش از ۶۰۰ سایت برسد.
عباسی شاهکوه گفت: در حال حاضر فیبرکشی تمام جزیره کیش انجام شده است و قصد داریم تا پیش از آغاز جام‌جهانی فوتبال جزیره کیش را به نمونه‌ای ایده‌آل برای شبکه ۵G و فیبر نوری تبدیل کنیم.
در ادامه این مراسم که به مناسبت هفته دولت و با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، از فازل اول پروژه توسعه شبکه دسترسی ثابت مبتنی بر فیبر نوری (FTTx) در استان‌های یزد و گیلان رونمایی شد.
در این مراسم همچنین از دو پروژه ابر ایران و پروژه خدمات عمومی دولت ( PGSP) که از دستاوردهای سازمان فناوری اطلاعات ایران است، رونمایی شد.

دو شرکت نوآوران توسن و سیتاد از رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران به عنوان اپراتورهای خدمت رسان کسب و کارها(PGSB)  مجوز دریافت کردند. خوانساری در تشریح جزییات مجوزها گفت: خدماتی مانند احراز هویت و احراز مالکیت در مواردی چون خانه و خودرو، از جمله خدماتی هستند که لازم است در قالب خدمات ارزش افزوده به کسب و کارها ارایه شود. لذا با توجه به این که دولت می‌بایست به جای خدمت‌رسانی مستقیم در نقش ناظر و تنظیم‌گر وارد کار شود، به دو شرکت خصوصی در قالب اپراتور خدمات‌رسان به کسب و کارها در قالب بازارچه API مجوز اعطا شد که امیدواریم بتوانند ضمن به کارگیری ابتکار و خلاقیت با ترکیب‌بندی خدمات جدید، طعم شیرین فناوری را به مردم بچشانند.

در پایان این مراسم عیسی زارع پور - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: من بارها این جمله را عرض می کنم که فناوری اطلاعات را برای کشور یک فرصت می دانیم و اعتقاد داریم فناوری اطلاعات می تواند همه مشکلات کشور را در همه حوزه ها حل کند. 

وی ادامه داد: این موضوع فقط در حرف نبود و در این یک سال تلاش کردیم ایده را به نتیجه برسانیم، دولت وظیفه خود را در همه حوزه های گوناگون انجام داده است. در زمینه روستاها اعتبارات روستایی را از ۳ درصد به ۷ درصد رسانده ایم.

زارع پور تاکید کرد: در همه حوزه ها تلاش کردیم فضای امن و پویا ایجاد کنیم تا عقب ماندگی های گذشته را جبران کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه دولت سیزدهم تمام قد ایستاده است تا مشکلات کشور را حل کند، تشریح کرد: تا ۲۲ بهمن سال جاری به ظرفیت های زیر ساخت کشور هم اضافه می شود. 
لازم به ذکر است پروژه های  اپراتور های ایرانسل، همراه اول و رایتل امروز با حضور مدیران عامل آنها افتتاح و رونمایی شد. 
همچنین در این مراسم پروژه های مختلف در استان های کشور افتتاح شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha