• سه‌شنبه / ۸ شهریور ۱۴۰۱ / ۲۲:۰۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401060806964
  • خبرنگار : 50492

کارشناس مسئول مشاوره بهزیستی استان:

۱۵ شهرستان خراسان رضوی مرکز مشاوره ندارند

۱۵ شهرستان خراسان رضوی مرکز مشاوره ندارند

ایسنا/خراسان رضوی کارشناس مسئول مشاوره بهزیستی استان گفت: در ۱۵ شهرستان، کلینیک مددکاری و مرکز مشاوره نداریم.

دکتر حسن حاجی‌پور، امروز ۸ شهریورماه، در تور خبری بازدید از محل مرکز اورژانس اجتماعی شهید مهر حقی مشهد گفت: اگر مشاور در خط ۱۴۸۰ تشخیص دهد که فردی نیاز به ارجاع دارد، از طریق سیستم ارجاع به مراکز غیردولتی ارجاع داده می‌شود. در سطح استان تقریبا ۲۳۰ مرکز غیردولتی که بهزیستی به آن‌ها مجوز داده فعالیت می‌کنند. بر اساس قانون بهزیستی تنها سازمان و مرجع صادرکننده مجوز مراکز مشاوره است.

وی افزود: طبق قانون نظام روانشناسی و بهزیستی، تعرفه مشاوره غیردولتی توسط کارشناس ارشد ۱۷۶ و مشاوره توسط دکتری ۲۰۷ هزار تومان در ۴۵ دقیقه است اما مشاوره توسط همکاران ما با تعرفه دولتی ارائه می‌شود. حدود ۸۲ درصد از تماس‌ها با این مرکز توسط بانوان خصوصا خانم‌های خانه‌دار است.

این کارشناس مسئول مشاوره بهزیستی استان با بیان اینکه در سال گذشته ۳۲ هزار و ۴۰۰ نفر در سامانه "تصمیم" برای مشاوره قبل از طلاق ثبت نام کرده‌اند، عنوان کرد: حدود ۲۵ درصد این افراد یعنی ۷۶۹۵ نفر سازش کرده‌اند. در سال گذشته نسبت به میانگین کشوری میزان سازش ما ۷ درصد افزایش داشت که این موضوع نیز به واسطه برگزاری دوره‌های تخصصی برای مشاوران است. تعامل خوب بهزیستی و دادگستری استان نیز از دیگر عوامل افزایش آمار سازش در سال گذشته بود.

حاجی‌پور تصریح کرد: در سطح استان ۷۶ مرکز مشاوره و کلینیک مددکاری کار طلاق را انجام می‌دهند. با این ۷۶ مرکز، تمام شهرستان‌های استان پوشش داده شده است. در ۱۵ شهرستان، کلینیک مددکاری و مرکز مشاوره نداریم اما اداره بهزیستی این شهرستان‌ها برای ارائه این خدمات انتخاب شده و همکاران طبق پروتکل دادگستری طی ۴۵ روز، ۵ جلسه مشاوره اعم از مشاوره حقوقی، مذهبی، دینی و روانشناختی را برگزار می‌کنند. در صورت نرسیدن به سازش، این پرونده‌ها به پیشخوان قوه قضاییه و پس از آن به دادگستری ارجاع می‌شود. هر فردی که در حال حاضر در سامانه ثبت نام کند ظرف ۲۴ یا ۴۸ ساعت آینده می‌تواند نوبت بگیرد.

وی در خصوص عوامل طلاق در استان گفت: بر اساس پژوهش‌های انجام شده در مسئله طلاق ۶ موضوع از جمله اعتیاد، خیانت، پرخاشگری و آزار جسمی و جنسی، اختلالات روانپزشکی، اختلالات یا انحرافات و مشکلات جنسی و عدم وجود مهارت‌های ارتباطی زوجین اهمیت دارد.

میزان سازش زوجین متقاضی طلاق در استان ۲۱ درصد است

غلامحسین دلبری، معاون پیشگیری بهزیستی استان  در خصوص اقدامات و فعالیت‌های خط تلفنی ۱۴۸۰ بهزیستی اظهار کرد: خط مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ از سال ۱۳۷۱ با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی دایر شد. در این خط، کارشناسان مجرب با مقطع تحصیلی دکتری و کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی و مشاوره، خدمت ارائه می‌دهند. کارشناسان خط ۱۴۸۰ از ساعت ۷:۳۰ صبح در سه شیفت تا ساعت ۱۲ شب به مردم در زمینه‌های مختلفی از جمله کودک‌ونوجوان، تحصیلی و تربیتی، سوالات پیش از ازدواج، روانشناسی‌های بالینی و اختلالات اضطراب و وسواس و شغلی مشاوره می‌دهند.

وی افزود: این خط رایگان، ایمن و در دسترس است. این خط محرمانه و امن بوده و تمام مراجعین می‌توانند سوال‌های خود را به راحتی بپرسند. تاکنون در ۵ ماهه اول سال ۱۴۰۱، ۵۴ هزار و ۷۰۳  تماس موفق با خط ۱۴۸۰ داشته‌ایم. اوج تماس‌های ما در سال ۱۳۹۹ و زمان کرونا بود. با توجه به شرایط حاکم بر کشور در آن زمان، تماس‌ها با مشاوران ما افزایش داشت. امکان انجام مشاوره حضوری نیز وجود داشته و در ۵ ماهه اول سال جاری بیش از ۵۰۰ نفر در این مرکز از خدمات مشاوره حضوری استفاده کردند.

معاون پیشگیری بهزیستی استان با بیان اینکه بیشترین تماس‌ها در زمینه اختلافات خانوادگی و خصوصا ارتباط با فرزندان بوده است، تصریح کرد:۲۱ مشاور در این مرکز شامل ۳ نفر در مقطع دکتری و ۱۸ نفر در مقطع کارشناسی ارشد، فعالیت می‌کنند. مشاوره حضوری در این مکان با تعرفه دولتی انجام می‌شود که ۶۰ هزار تومان است اما این خدمت برای افرادی که مشکل داشته باشند رایگان است. تماس‌ها با این مرکز اکثرا توسط خانم‌های خانه‌دار انجام می‌شود.

دلبری درخصوص سامانه طلاق بهزیستی عنوان کرد: کسانی که می‌خواهند برای طلاق اقدام کنند، لازم است که در سامانه "تصمیم" ثبت نام کرده و برای پنج جلسه مشاوره وقت بگیرند. بعد از این پنج جلسه این افراد به مراجع قضایی برای ادامه روند طلاق خود ارجاع داده می‌شوند. تقاضا برای مشاوره در این خصوص به صورت توافقی، زوج یا زوجه است. طی پنج ماهه نخست سال جاری ۱۳ هزار و ۹۰۰ نفر در سامانه "تصمیم" ثبت نام کرده و ۱۳ هزار و ۵۶۰ نفر به مراکز مشاوره ما ارجاع داده شده‌اند.

وی ادامه داد: ۲۷۰ مورد به دفتر خدمات قضایی ارجاع داده شده و ۷۲ نفر نیز انصراف داده‌اند. در صورت نیاز و با نظر مددکار مرکز، این خدمات را نیز به صورت رایگان انجام می‌دهیم. از بین مراجعان در سال جاری، ۲۳۰۰ نفر از خدمات مشاوره طلاق به صورت رایگان استفاده کرده‌اند.

معاون پیشگیری بهزیستی استان اضافه کرد: تاکنون از مراکز مشاوره خود ۸۱۳۵ پاسخ دریافت کرده‌ایم، یعنی این افراد در یک بازه زمانی ۴۵ روزه، ۵ جلسه مشاوره خود را گذرانده و پاسخ آن نیز به ما ارجاع داده شده است. همچنین در انتظار پاسخگویی ۵۴۲۶ پرونده هستیم. تاکنون در سال جاری میزان سازش‌ها ۲۱ درصد بوده که متوسط کشوری آن ۱۸ درصد است. در سال جاری ۳ دوره کارگاه برای مشاورین مراکز کلینیک‌های مشاوره و مددکاری طلاق انجام شده که بازخورد آن بسیار مثبت بوده است. در سال گذشته توانستیم با این رویکرد، ۲۴ درصد سازش داشته باشیم که از میانگین کشوری نیز بالاتر بوده است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha