• چهارشنبه / ۹ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۴:۵۶
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1401060907646
  • خبرنگار : 50046

یوزپلنگ آسیایی؛ سرنوشت این مخلوق بی همتا در دست همگان

یوزپلنگ آسیایی؛ سرنوشت این مخلوق بی همتا در دست همگان

ایسنا/خراسان شمالی روزگاری نه چندان دور پهنه وسیعی از سواحل مدیترانه تا کرانه‌های رود گنگ، جولانگاه یوز آسیایی بود.

اینکه آخرین پناهگاه این گونه در حال انقراض، دشت‌های فلات ایران است، پناهگاه حیات وحش جاجرم یکی از زیستگاه‌های مهم یوزپلنگ آسیایی است که در آن تاکنون چندین قلاده یوز توسط مردم و محیط بان ها مشاهده شده است.

اما حفظ این گونه مهم و در حال انقراض در این منطقه نیازمند توجهات بیشتر بخش دولتی و همچنین مردم است.

حسین هراتی، معاون پایش اداره کل محیط زیست خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا، یکی از مهمترین تهدیدهای یوزپلنگ آسیایی را سگ گله بیان کرد و گفت: وجود این خطر در زیستگاه یوزپلنگ موجب ایجاد استرس در این گونه حیوانی می شود در نتیجه زمینه مهاجرت آن را نیز فراهم خواهد کرد.

وی از وجود ۵ هزار واحد دامی در منطقه میاندشت جاجرم خبر داد و گفت: به طور حتم همراه این واحدهای دامی تعداد زیادی سگ نیز وجود دارند که هر یک از آن ها تهدیدی برای این گونه در حال انقراض محسوب می شود.

هراتی افزود: در همین راستا یکی از مهمترین اقداماتی که برای حفظ آن می‌توان انجام داد تخلیه واحدهای دامی از این منطقه است اما نیازمند اعتبارات زیادی است تا اداره کل محیط زیست بتواند این واحدهای دامی را خریداری کند.

وی ادامه داد: طی چند سال گذشته پروژه خروج دام زنده از منطقه میاندشت جاجرم اجرایی شده که این امر با چندین هدف دنبال می شود که یکی از آن ها امن کردن زیستگاه یوزپلنگ آسیایی و افزایش طعمه های آن است.

این مقام مسئول گفت: در این راستا تاکنون موفق شده ایم تا ۱۰ هزار واحد دامی را خریداری و از منطقه خارج کنیم و هنوز ۱۰ هزار واحد دامی باقی مانده که باید خریداری کنیم و از این تعداد ۵ هزار واحد در مناطق حساس کانون گرد و غباری در این منطقه وجود دارد.

وی تاکید کرد: خروج این دام ها سبب حفظ و تقویت پوشش گیاهی در منطقه می شود که نتیجه آن افزایش طعمه های یوزپلنگ نیز خواهد بود.

معاون پایش اداره کل محیط زیست خراسان شمالی افزود: طبق برنامه ریزی های انجام شده در صدد هستیم تا در صورت اختصاص اعتباری طی ۳ تا ۴ سال، ۵ هزار واحد دامی مذکور را از منطقه خارج کنیم.

از سوی دیگر جاده ها و همچنین مطرح بودن ساخت جاده سنخواست به جوین که چند سالی است توسط تعدادی از افراد در حال پیگیری است، خطر دیگری است که زندگی این حیوان را تحت شعاع قرار می دهد.

ل

صالحی، رئیس پیشین یگان حفاظت اداره کل محیط زیست خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر اینکه منطقه حفاظت شده میاندشت در خراسان شمالی یک ایستگاه مهم زادآور یوزپلنگ آسیایی در ایران است، گفت: مشاهده یوزپلنگ در منطقه میاندشت بهترین هدیه برای نیروهای محیط بانی است چراکه نشان از آن دارد که با همت و تلاش های انجام شده، میاندشت جاجرم تبدیل به یک منطقه امن برای زندگی گونه یوزپلنگ شده است.

وی به خطرات جاده ای و جاده سازی که این گونه حیوانی را تهدید می کند، اشاره و اظهار کرد: در سال گذشته یک قلاده یوزپلنگ در حاشیه میاندشت در حوزه شهرستان اسفراین مشاهده شد و این امر نشان از آن دارد که آنجا قلمرو و کریدور این گونه حیوانی است.

صالحی با اشاره به پیگیری تعدادی از مسئولان برای ساخت جاده سنخواست به جوین تاکید کرد: این جاده اگر ساخته شود نه برای یوزپلنگ بلکه برای اکوسیستم منطقه تهدیدی جدی است.

وی تصریح کرد: طی بازدیدهای انجام شده از حاشیه منطقه حفاظت شده میاندشت در حوزه شهرستان اسفراین، در خارج از میاندشت ۴۰ تا ۵۰ راس آهو نیز مشاهده شد که اگر این جاده ساخته شود، اکوسیستم قطع و دیگر حیوانات نمی توانند به آن سوی جاده در تردد باشند.

صالحی تاکیدکرد: در حال حاضر منطقه حفاظت شده میاندشت از سه سمت به جاده های ساخته شده منتهی شده است و اگر جاده سنخواست به جوین نیز ساخته شود، در کل این منطقه تبدیل به یک جزیره ای می شود که توسط جاده های ساخته شده محصور شده و حیوانات به خصوص یوزپلنگ نمی تواند به سایر مناطق همچون منطقه حفاظت شده توران در استان سمنان در تردد باشد.

وی با تاکید بر اینکه جاده و تردد خودروها خطرات زیادی برای حیوانات دارند، گفت: برای خراسان شمالی که سال ها یوزپلنگی را مشاهده نکرده بودند، برخورد "یارقلی" ( یوزپلنگ نر که زادگاهش در جاجرم بود) با خودرو یکی از بدترین خاطرات بود.

به گفته صالحی یارقلی یکی از چشمه های شهرستان جاجرم بوده که یوزپلنگ از آن چشمه آب می‌خورده است.

وی گفت: برای افزایش امنیت محل زندگی و قلمرو این گونه حیوانی در جاده هایی که از حاشیه منطقه میاندشت جاجرم عبور می کنند، تابلوهای آگاه سازی و کاهش سرعت برای رانندگان جاده ای نصب شده است.

صالحی افزود: یکی از این جاده ها، مسیر جاجرم به سنخواست است که ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر می شود و در این مسیر سه تا چهار تابلوی بزرگ برای رانندگان نصب شده است.

وی با اشاره به اینکه یوزپلنگ، جانوری دشت زی و آرام است که برای زیست و تاخت و تاز، نیاز به قلمروی امن دارد، تاکید کرد: اما باید به این نکته مهم توجه داشت که توسعه شبکه های جاده ای، فرصت جولان را از این گونه می گیرد.

ن

رضا شکاریان مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا گفت: کریدور تردد یوزپلنگ آسیایی حفاظت خواهد شد.

وی اظهارکرد: در واقع یوزپلنگ آسیایی با توله و یا بدون توله بین پناهگاه حیات وحش جاجرم و منطقه حفاظت شده توران در استان سمنان در حال تردد و گذر است و به دنبال آن هستیم تا فضای امنی را برای این گونه منحصر به فرد ایجاد کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha