• چهارشنبه / ۹ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۹:۰۱
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1401060907832
  • خبرنگار : 71091

خبر انتشار کتابی در دومین سالروز درگذشت مسعود مهرابی

خبر انتشار کتابی در دومین سالروز درگذشت مسعود مهرابی

در آستانه سالگرد مسعود مهرابی خبر رسیده است که کتاب پوسترهای انقلاب که قرار بود در زمان حیات این مورخ سینما منتشر بشود، در سال آینده منتشر خواهد شد.

به گزارش ایسنا، کتاب پوسترهای انقلاب، که شامل مجموعه‌ای از پوسترهای منتشر شده در ماه‌های پایانی سال ۵۷ و پس از آن تا سال ۱۳۶۰ است در سال ۱۴۰۲ توسط نشر نظر منتشر خواهد شد. 

این اثر، از آرشیو پوسترهای مسعود مهرابی برگرفته شده و تلاش این محقق را در عشق و علاقه‌اش به ثبت و نمایش اسناد تاریخ معاصر نمایان خواهد ساخت.

او در مقدمه اولیه در این باره می‌گوید: «گذشته‌مان را دور نریزیم، حتی اگر خاطرات تلخی از آن داریم و یادآوری‌اش برای‌مان حزن‌انگیز و درد آور باشد! با پاره کردن شناسنامه تاریخ تولدمان تغییر نمی‌کند.»

کتاب پوسترهای انقلاب تلاش گروه‌های سیاسی با گرایش‌های مذهبی و مارکسیستی و راست را در این سال‌ها نمایش می‌دهد و گستره فعالیت و خواست‌های اجتماعی آنان را بازتاب می‌دهد.

دههم شهریور ماه دومین سالروز درگذشت مسعود مهرابی است. قرار بود کتاب پوسترهای انقلاب در زمان حیات او منتشر شود.

او متولد ۱۳۳۳ بود و سال 1399 در ۶۶ سالگی درگذشت.

مسعود مهرابی، مدیر مسئول مجله فیلم و نویسنده چند کتاب سینمایی است که می‌توان به کتاب‌های «تاریخ سینمای ایران»، «پوسترهای فیلم»، « کتابشناسی سینما در ایران»، « فرهنگ فیلم‌های مستند سینمای ایران»، « فرهنگ فیلم‌های کوتاه داستانی»، «فرهنگ فیلم‌های کوتاه داستانی» و «صد سال اعلان و پوستر فیلم»،«سیاحت نامه جشنواره های جهانی» اشاره کرد.

او در عرصه کاریکاتور نیز کتاب‌های «نردبان‌های بی‌بام» و «میان سایه روشن» را منتشر کرده است.

مسعود مهرابی که سال ۹۵ به دلیل انتشار مجدد کتابش به ایسنا آمده بود؛ علت اصلی گرایش مردم به کتاب «تاریخ سینمای ایران» را «علاقه ایرانی‌ها به تاریخ و نوستالژی گرایی» می‌دانست.

کتاب «تاریخ سینمای ایران» که  چاپ یازدهم‌اش در آن مقطع عرضه شد، پرتیراژترین اثر مکتوب سینمایی محسوب می‌شود که بعد از گذشت بیش از سه دهه از چاپ اولش همچنان مخاطب دارد.

این نویسنده و مورخ سینما به انگیزه انتشار کتابش با حضور در ایسنا از وضعیت آثار مکتوب سینمایی و مشکلات تالیف آن‌ها سخن گفته بود، می‌توانید این گفتگو را در این لینک بخوانید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha