• پنجشنبه / ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۲:۴۰
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1401061008226
  • خبرنگار : 50123

معاون محیط زیست کشور:

برای حفاظت از طبیعت باید به دنبال تغییر معیشت باشیم

برای حفاظت از طبیعت باید به دنبال تغییر معیشت باشیم

ایسنا/چهارمحال و بختیاری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اگر حفظ طبیعت را خواستاریم باید به دنبال تغییر معیشت پیش رویم، زیرا اقدامی در زمینه تغییر معیشت در کشور اتفاق نیفتاده و این مساله کار فرادستگاهی و فراسازمانی است.

حسن اکبری ۱۰ شهریورماه در سفر به چهارمحال و بختیاری در آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری سه جانبه میان اداره‌کل محیط‌زیست، منابع طبیعی و آبخیزداری و دامپزشکی چهارمحال و بختیاری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: وضعیت اکوسیستم‌ها تقریبا تا اوایل دهه ۱۳۳۰ از وضعچیت پایداری برخوردار بود اما از اواسط ۱۳۳۰ به دلیل قرار گیری ادوات شکار در دست مردم و شکار بی رویه بخشی از داشته‌های زیستی از بین رفت، به طوری‌که طی دو سه دهه شاهد قلع و قمع گونه‌های جانوری بودم.

وی افزود: باتوجه به برداشت‌ آب‌های زیرزمینی، چرای بی‌رویه و ... با تخریب زیستگاه در کشور مواجهیم، از طرفی در دهه‌های ۵۰،۶۰ و ۷۰  فرصت احیای گونه‌ها را از دست دادیم.

اکبری با بیان اینکه تخریب زیستگاه‌ها عرصه را بر محیط‌زیست تنگ کرده است، گفت: در این شرایط با پدیده جهانی به نام تغییر اقلیم مواجهیم.

وی بیان کرد: حیات‌وحش ما محدود به مناطق حفاظت شده و جزایر شده است، به طوری‌که کارکرد آن‌ها همانند جزایر است، اما محیط‌بانان با چنگ و دندان نسبت به حفظ آن‌ها تلاش می‌کنند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: در این شرایط وظیفه داریم محیط‌زیست را به حالت تعادل برگردانیم که راهکار این امر مشارکت است، بنابراین اگر مشارکت مردم در حفاظت از محیط‌زیست انجام نشود، به هیچ عنوان نمی‌توانیم محیط‌زیست بایسته‌ای داشته باشیم.

وی بر نقش کلیدی رسانه‌ها تاکید کرد و ادامه داد: فرهنگ‌سازی تدریجی توسط این قشر امکان‌پذیر است، از طرفی مشارکت دستگاه‌هایی همچون منابع طبیعی و دامپزشکی بسیار مهم است، همچنین مشارکت دستگاه‌های توسعه‌ای امری لازم است.

اکبری گفت: قطعا مشکلاتی که در دهه‌های مختلف وجود داشته با زمان اندک قابل رفع نخواهد بود، بنابراین باتوجه به تخریب‌ها و نابودی‌های تدریجی که اتفاق می‌افتد باید زیرساخت‌های قانونی ایجاد شود تا هر کسی که خسارتی به محیط‌زیست وارد می‌کند در احیای آن نیز نقش موثری داشته باشد.

اکبری ادامه داد: پیش‌نویس مربوط به زیرساخت‌های قانونی تهیه و به مجلس ارسال شده است، همچنین مطالبه‌گری در حوزه محیط‌زیست آغاز شده است، بنابراین هر جا تخریبی در طبیعت رخ دهد قطعا به محیط‌زیست آسیب وارد می‌کند.

به گفته وی، برنامه اقدام عمل برای برخی گونه‌های خاص همچون یوزپلنگ، میش، گوزن زرد و خرس سیاه تهیه و دنبال می‌شود که این اقدامات متناسب با اعتبارات صورت می‌گیرد تا روند فرسایشی کاهش ژن انجام شود، بنابراین اگر حفظ طبیعت را خواستاریم باید به دنبال تغییر معیشت پیش رویم، زیرا اقدامی در زمینه تغییر معیشت در کشور اتفاق نیفتاده و این مساله کار فرادستگاهی و فراسازمانی است، بنابراین باید دستگاه‌های متولی اشتغال، معیشت‌های جایگزین را در اکوسیستم‌ها انجام دهند تا فشار بر جنگل‌های زاگرس، هیرکانی و ... کاهش و ثبات در اکوسیستم‌ها حاکم شود.

در ادامه سعید یوسف‌پور_سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه این استان یک درصد مساحت کشور و ۱.۶ درصد جمعیت کشور را داراست، اظهار کرد: این استان از لحاظ تنوع زیستی در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد، به طوری‌که در حوزه گیاهان بیش از ۱۵۰۰ گونه گیاهی، ۴۳۲ گونه جانوری مهره‌دار در استان شناسایی شده است.

وی گفت: در حال حاضر ۹۲ محیط‌بان و ۲۲ پاسگاه محیط‌بانی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد.

یوسف‌پور گفت: علی‌رغم تعارضات، تعاملات بین دستگاهی و آگاهی، مشارکت و مطالبه‌گری مردم در حوزه محیط زیست افزایش یافته است.

در ادامه اصغر احمدی_ مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه پیوند ناگسستنی میان محیط زیست و منابع طبیعی وجود دارد، گفت: در چهارمحال و بختیاری بحث آب کاملا علمی و کارشناسی است که اکنون به یک بحران تبدیل شده است، برای اینکه محیط زیست و منابع طبیعی مبتلابه این موضوع قرار نگیرد باید اقداماتی صورت گیرد.

وی با اشاره به مهم بودن بحث آبخیزداری و تاکیدات مقام معظم رهبری بر این مساله، تاکید کرد: اگر در این حوزه حفاظت به خوبی صورت نگیرد قطعا خاک کشور دچار مسمومیت و فرسایش خواهد شد، البته پیوستگی در جهت جلوگیری از فرسایش و مسمومیت خاک کشور به واسطه وجود آلایندگی‌ها و گسترش آن‌ها در کشور وجود داشته که موجب می‌شود محیط‌زیست و منابع طبیعی آسیب‌پذیر شود.

در پایان محمد اسدی_ مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: کنترل بسیاری از بیماری‌ها موجب قطع چرخه آن‌ها میان انسان و دام خواهد شد، مثلا بیماری هاری در صورت کنترل نشدن می‌تواند به جانوران اهلی و انسان منتقل شود.

وی با اشاره به بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک، تصریح کرد: اگر این بیماری بروز یابد به راحتی می‌تواند تعداد زیادی از گله یا ذخایر منطقه حفاظت شده را از بین ببرد، گرچه طی سالیان گذشته کنترل‌هایی در این راستا صورت گرفت.

اسدی با اشاره به افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد در کشور، بیان کرد: این مساله خطر ویژه‌ای به شمار می‌رود که اگر سریعا به این مساله پرداخته نشود به عنوان یک خطر بالقوه تلقی خواهد شد، گرچه هزینه‌های هنگفتی برای عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد لازم است و دستگاه‌های متولی اعتبارات کافی در اختیار ندارند، باید در سطح ملی تمهیداتی اندیشیده شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha