• چهارشنبه / ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۵:۰۸
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1401061612864
  • خبرنگار : 50210

خدائیان عنوان کرد:

توانمندسازی بخش خصوصی راهکار اجرای اصل ۴۴/لزوم پیگیری مردمی‌سازی اقتصاد

توانمندسازی بخش خصوصی راهکار اجرای اصل ۴۴/لزوم پیگیری مردمی‌سازی اقتصاد

ایسنا/مرکزی رییس سازمان بازرسی کل کشور گفت: برای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی ابتدا باید بخش خصوصی را توانمند کرد.

دکتر خدائیان ۱۶ شهریورماه ۱۴۰۱ در نشست شورای اداری استان مرکزی بیان کرد: شکی نیست که موفقیت یا عدم موفقیت هر کشوری در گرو مدیریت است و این مدیران هستند که با توجه به شرایط درونی و بیرونی هر سازمان اقدام به برنامه ریزی، سازماندهی و هدایت و کنترل اقدامات می کنند تا به اهداف برسند.

وی گفت: امروز در نظام جمهوری اسلامی با یک جنگ تمام عیار اقتصادی روبرو هستیم که معیشت مردم را هدف قرار داده و دشمنان در این جنگ قصد دارند که مردم را از نظام جدا کنند، در این شرایط باید توجه داشته باشیم که مدیریت باید به چه شکل باشد و چه نوع اقتصادی در دستور کار قرار گیرد.

خدائیان با تاکید بر اینکه در این شرایط مسلما اقتصاد مقاومتی به عنوان اقتصاد درون زا و بیرون نگر باید در دستور کار قرار گیرد، افزود: باید به اقتصادی توجه داشت که در مقابل فشارهای بیرونی مقاوم بوده و این شرایط را تبدیل به فرصت کند و مسلما استفاده از این فرصت ها هنر مدیران است.

وی با بیان اینکه یکی از معیارهای اقتصاد مقاومتی، مردم محور بودن اقتصاد است، گفت: اقتصاد کشور، از پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، اقتصادی دولتی بوده است. دولت بر تمام اقتصاد سیطره داشت و بخش خصوصی را از اقتصاد خارج کرده بود و عملا جای حرف برای اقتصاد خصوصی وجود نداشت.

خدائیان تصریح کرد: از زمان برنامه سوم توسعه، بر خصوصی سازی اقتصاد در کشور تاکید شد و به بخش خصوصی میدان داده شد تا اداره امور اقتصاد را بر عهده گیرد و دولت نیز نظارت و حاکمیت داشته باشد و مالیات اخذ کند، اما علیرغم گذشت برنامه های مختلف توسعه ای در کشور، هنوز موفقیتی در خصوصی سازی اقتصاد حاصل نشده است و خصوصی سازی های صورت گرفته نیز بعضا دارای مشکل است و حتی شاید نام برخی خصوصی سازی ها را بتوان اختصاصی سازی گذاشت.

وی ادامه داد: در برخی واگذاری ها، شرکت ها به بخش خصولتی واگذار شدند و هنوز شاهد حضور دولت در اداره آنها هستیم، بنابراین برای اجرای اصل ۴۴ باید در ابتدای امر بخش خصوصی را توانمند کرد، همچنین باید بخش خصوصی که به میدان وارد می شود دغدغه تولید و اقتصاد کشور را داشته باشد و مسئولان نیز باید مردمی سازی اقتصاد را دنبال کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید به مردم اعتماد کرد و نباید چنین تصور کرد که مردم نمی توانند اقتصاد را مدیریت کنند، گفت: اقتصاد مقاومتی درون زاست و باید بر تولید داخل تکیه داشت، چراکه مسلما با رونق تولید، رونق اشتغال و تشکیل خانواده و حل مباحث اجتماعی رقم می خورد.

رییس سازمان بازرسی کل کشور با طرح این سوالات که آیا امروز از تولید حمایت می شود؟ آیا مسئولان گرایش به خرید کالاهای تولید داخل دارند؟ آیا به تولید داخل و شرکت های دانش بنیان اعتماد کرده ایم؟ گفت: امروز واگن پارس اراک توان تولید لوکوموتیو دارد، اما برخی مسئولان اقدام به واردات می کنند و این پذیرفتنی نیست. نباید به ظاهر به دنبال تحقق اقتصاد مقاومتی بود، بلکه باید سیاست های آن عملا اجرا شود، قانون حمایت از جهش تولید دانش بنیان و قانون حمایت از موسسات و شرکت های دانش بنیان در جهت حمایت از تولید دانش بنیان تدوین شده است و باید اجرایی شوند. جوانان توانایی دارند که کالای دانش بنیان تولید کنند، اما تحقق این امر نیازمند حمایت دستگاه های اجرایی و مسئولان و توانمندسازی جوانان است.

وی بیان کرد: استان مرکزی دارای معادن بسیاری است، اما خام فروشی می شود، محصولات کشاورزی متنوعی دارد، اما صنایع بسته بندی در استان مهیا نیستند، آب نیست، اما محصولات آب بر کشت می شود.

وی با بیان اینکه با تکیه بر تولید داخل می توان از اقتصاد تک محصولی خارج شد، افزود: نفت را خام صادر می کنیم در حالی که اگر این نفت به محصولات پتروشیمی تبدیل شود برای خرید آن التماس خواهند کرد و تحقق این هدف نیازمند پای کار بودن همه مدیران است و باید همه ما در محدوده کاری خودمان تلاش کنیم.

خدائیان افزود: یکی از وظایف سازمان بازرسی نظارت بر اجرای قوانین و حسن جریان امور است. ریاست قوه قضاییه ماموریتی به سازمان داده است که براساس آن نظارت بر اجرای قوانین مهم مانند قانون حمایت از تولید، قوانین ارتقای سلامت اداری، جوانی جمعیت، هوای پاک مدنظر باشد و باید خوداظهاری، راستی آزمایی و ... مدنظر قرار گیرد و اگر کار صورت نگرفت، متخلفان باید به مراجع قضایی معرفی شوند.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه های سازمان تمرکز بر مسائل مهم کشور و گلوگاه های فساد و تخلف از قوانین و مقررات است گفت: به جای پرداختن به مسائل جزئی باید به منشاء فساد رسیدگی شود، بر این اساس با شناسایی گلوگاه ها با کمک دولت نسبت به رفع آنها اقدام می شود، همچنین سیاست پیشگیری از وقوع جرم و تخلف نیز توسط سازمان دنبال می شود، منتظر نمی مانیم که کارمند یا مدیر تخلف کند، اگر احساس کنیم که فرد از مسیر درست در حال انحراف است به سرعت هشدار می دهیم و مدیران نیز باید در رفع تخلفات کمک کنند و قطعا با متخلف برخورد و به مراجع قانونی ارجاع می شود.

خدائیان اضافه کرد: مدیران جهادی، سخت کوش و پاک دست نیز حمایت و معرفی می شوند، سامانه مدیران شایسته نیز راه اندازی شده است و در بازرسی ها نقاط مثبت و منفی مدیران ثبت می شود تا در انتصابات از این سامانه استفاده شود.

وی در خصوص قانون جوانی جمعیت گفت: اگر به این موضوع توجه نشود حتما همه ما پشیمان خواهیم شد، حتما باید به احکام پیش بینی شده در این قانون توجه کنیم.

خداییان در خصوص قانون هوای پاک افزود: اراک یکی از شهرهای آلوده کشور است، در قانون تکالیفی برای دستگاه ها پیش بینی شده است و سازمان ماموریت دارد به این مسئله ورود کند. محیط زیست باید به وظیفه خود عمل کند، اگر یک کارخانه باید اقداماتی انجام دهند، حتما باید تکالیف خود را اجرایی کند و باید با اجرای این قانون شاهد هوای پاک در استان مرکزی و اراک بود.

به گزارش ایسنا، در این جلسه استاندار مرکزی نیز گفت: درخصوص وضعیت معادن ماموریتی در سازمان بازرسی کل کشور تعریف شده است. مشکلات زیادی در حوزه معدن وجود دارد و در واقع قانون معدن قانون معدنکاران معنا می‌شود. با مشکلات زیادی در استان در حوزه معدن روبرو هستیم و باید موضوع حقوق مالکانه معادن بیش از گذشته مدنظر قرار گیرد.

دکتر فرزاد مخلص‌الائمه تصریح کرد: موقوفات در استان بویژه در روستاها به دغدغه مردم تبدیل شده است، موقوفات بسیاری در استان وجود دارد و باید به این حوزه ورود شود تا دغدغه مردم رفع شود.

وی افزود: در خصوص راهپیمایی اربعین تا امروز ۵۲ موکب از استان مرکزی در عراق و ۶۰ موکب هم در مسیرهای ترددی زائرین در داخل کشور برپا شده اند چراکه استان مرکزی یکی از مهمترین محورهای ترددی زائرین به شمار می شود.

استاندار مرکزی بیان کرد: استان میزبان تعداد زیادی از زائرین است و مدیران نباید به هیچ عنوان از استان خارج شوند و باید آمادگی کامل برای خدمت رسانی وجود داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha