• چهارشنبه / ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۶:۴۵
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1401061612947
  • منبع : نمایندگی گیلان

گیلان دروازه صادرات محصولات کشاورزی ایران به کشورهای همسایه

گیلان دروازه صادرات محصولات کشاورزی ایران به کشورهای همسایه

ایسنا/گیلان رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: با توجه به ظرفیت های این استان می توان گفت گیلان دروازه اصلی کشور صادرات محصولات کشاورزی ایران به کشورهای همسایه استان است.

صالح محمدی امروز در جلسه بررسی اجرای طرح جامع احداث و ساماندهی زیرساخت های منابع آب و خاک کشور در استان های شمالی که در رشت برگزار شد، گفت: گیلان جزء ده استان برتر کشور است و ۷۰ نوع محصول کشاورزی تولید می کند.

وی به وجود سه بندر مهم در حوزه صادرات در گیلان اشاره کرد و افزود: وجود خطوط ریلی، زمینی و دریایی از نقاط برجسته گیلان برای صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای پیرامون در شمال جمهوری اسلامی ایران است.

محمدی ادامه داد: ۸۰ درصد محصولات کشاورزی به اوراسیا از بندر آستارا انجام می گیرد و با توجه به شرایط اقلیمی مناسبی که در استان وجود دارد موقیعت منحصر به فردی را برای صادرات کشور رقم زده است.

وی تصریح کرد: پایداری تولید محصولات و اشتغال در بخش کشاورزی در گرو نگاه علمی است و تمام تلاش ما این است که در راستای علمی شدن بخش کشاورزی ورود کنیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه رسوخ دانش به عرصه های کشاوزری با کم کردن فاصله این بخش با مراکز علمی امکان پذیر است، بیان کرد: امسال سالی سخت را پشت سر گذاشتیم و خوشبختانه نه تنها محصول برنج به دلیل کم آبی ها آسیب ندید بلکه شاهد افزایش ۲۰ درصدی تولید این محصول در گیلان هستیم.

وی تصریح کرد: در استان پرباران گیلان  ۷ تا ۸ میلیارد مترمکعب آب باران از  جلگه به خزر می رود و نگاه ما این است بخشی از این آب را در عرصه های کشاورزی به کار بگیریم.

محمدی گفت: کشاورزان گیلان اغلب خرده مالکی هستند و تولید برنج بخش مهمی از اقتصادشان را تشکیل می دهد بنابراین لازم است وزارت نیرو برای استان پرآبی مانند گیلان برنامه های علمی و جدید داشته باشد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه منابع، عرصه و بارش و هرسال در حال کاهش است، اضافه کرد: علمی شدن راهکار برون رفت از این مشکلات است.

وی یادآور شد: توسعه افقی کمتر امکان پذیر است، ناگریز هستیم به سمت توسعه عمودی شالیزارها پیش برویم و اجرای طرح ساماندهی زیرساخت های آب و خاک می تواند کمک موثری در گیلان باشد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha